ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Історія України » Енциклопедія історії України

РАНКЕ
РАНКЕ (Ranke) Леопольд (із 1865 — Леопольд фон Ранке; 21.12. 1795—23.05.1886) — нім. історик. Вважається основоположником сучасної історичної науки, представник т. зв. об’єктивної школи в нім. історіографії. Професор (1825). Н. в м. Віе (Німеччина) в сім’ї лютеранського священика. 1814—18 вивчав теологію і філо-

логію в ун-тах Лейпцига та Галле (обидва міста в Німеччині). Працював учителем г-зії у Франкфурті-на-Одері (Німеччина). 1825 був запрошений на посаду екстраординарного професора історії в Берлінський університет. 1827—31 здійснив наук. поїздку до Відня та Італії. 1832—36 спільно з Ф.-К.Савіньї (1779—1861) був редактором «Історико-політичного журналу» («HistorischPolitische Zeitschrift»). 1834—71 — ординарний професор історії Берлінського ун-ту, засновник істор. семінару як осн. елементу інституціоналізації історичної науки в 1-й пол. 19 ст. та власної наук. школи, представники якої згодом очолили практично всі кафедри історії в нім. ун-тах. Із 1858 очолював Істор. комісію при Баварській АН. Р. — автор численних праць з нім. та європ. історії раннього нового та нового часу (вибрані праці складають 54 т.), найважливішими серед яких є: «Німецька історія в часи Реформації», «Римські папи в останні чотири століття», «Французька історія», «Англійська історія» та ін. Р. — типовий представник «класичного історизму» (див. Історизм), і більшість сучасних дослідників вважають його фундатором строго об’єктивного емпіричного істор. дослідження, яке ґрунтується виключно на критиці джерел та їх максимальному використанні в конкретній практиці, віддають йому першість у зверненні до архів. джерел, їх публікації тощо. Істор. світогляд Р. формувався на основі його реліг. виховання і філос. системи Г.-В.Геґеля. Історик був переконаний у неможливості повністю пізнати минуле, оскільки Божественна ідея визначає індивідуальні й неповторні особливості кожної епохи, ця ідея «стоїть у безпосередньому відношенні до Бога, і її цінність ґрунтується зовсім не на тому, що із неї вийде, а на її існуванні, на її власному “Я”». Історію можна пізнати тому, що в її основі лежить історія як форма буття в якості реального об’єкта. Пізнання історії здійснюється емпіричним шляхом, оскільки істор. події індивідуальні, неповторні й унікальні. Завдання історика полягає в то-

му, щоб на основі джерел історичних відтворити об’єктивну історію — «як в дійсності відбулося» (wie es eigentlich gewesen). Ця вимога ґрунтувалася на ідеях В. фон Гумбольдта, котрий 1821 в праці «Про завдання історіографів» висловив думку, що «сама історія» спрямовує істориків на відтворення «правди всіх минулих подій» і «необхідним» пунктом розгляду є «ідеї» — «дійсні діючі сили» історії, — які відображуються в людських індивідуумах, націях, мовах, праві. Отже, завданням історика є «зображення втілення певної ідеї, отримання дійсного буття» минулого. Факт, за переконанням Р., може бути використаний істориком лише тоді, коли він спирається на істинні джерела. Їх достовірність вимагає суворої критики — зовнішньої і внутрішньої. Однак Р. попереджав, що завдання історика не зводиться лише до накопичення й нагромадження фактів — їх необхідно зрозуміти і на їх основі відтворити картину минулого. Наголошуючи на потребі «зрозуміти» істор. подію як елемент, пов’язаний із заг. історичним процесом, Р. виходив за межі емпіризму і схилявся до універсалізму — історику необхідно бачити цілісний взаємозв’язок історії людства. Істор. подія — лише фрагмент в єдиному істор. потоці, тому зрозуміти індивідуальне можливо тільки у зв’язку із загальним. «Розуміння» історії спрямовувало Р. в коло універсальної герменевтики, створеної Ф.Шлейермахером на основі теологічної й філол. герменевтики. Однак, якщо для останнього герменевтика була процедурою психологічної інтерпретації (мист-во граматичного і психологічного тлумачення), то нім. істор. школа створила герменевтику історичну, яка в поєднанні з романтичною теорією індивідуальності стала основою істор. науки: не лише джерела потребують розуміння, а і вся істор. дійсність повинна бути зрозуміла як текст. Завдання історика полягає в тому, щоб перенести минулий досвід у сьогодення шляхом його дослідження як традиції, що формулювало методологічну схему — цілого і частини, т. зв. герменевтичного кола. Таким чи-

ном, минуле культ. середовище, в якому діяли істор. актори, ставало доступним для розуміння і реконструкції істориками, які ніби перебували в близькій їм к-рі. Внесок Р. в розвиток істор. науки полягав в утвердженні 3-х ґрунтовних принципів: а) становлення історії як самостійної, незалежної від філософії і літературознавства, академічної дисципліни; б) звільнення дослідження історії від упереджених масштабів сучасності; в) розробка методів істор. дослідження (насамперед критики джерел) на основі прийомів літ. критики. Лекції Р. в Берлінському ун-ті слухали майбутні професори Київ., Харків. та Новорос. ун-тів: М.Лунін, А.Валицький, М.Іванишев, О.Брікнер, О.Романович-Славатинський, П.Павлов та ін. П. у м. Берлін (Німеччина).
Літ.: Бузескул В.П. Леопольд Ранке. В кн.: Бузескул В.П. Исторические этюды. СПб., 1915; Iggers G.G. The German Conception of History. Middletown, Connecticut, 1968; Berding H. Leopold von Ranke. В кн.: Deutsche Historiker, bd 1. G`ttingen, 1971; Leopold von Ranke und die moderne Geschichtswissenschaft. Stuttgart, 1988; Hardtwig W. Geschichtskultur und Wissenschaft. Mhnchen, 1990; Стельмах С. Історична думка в Україні ХIХ — початку ХХ століття. К., 1997; Evans R. Fakten und Fiktionen: gber die Grundlagen historischer Erkenntnis. Frankfurt am Main, 1998; Стельмах С. Історична наука в Україні епохи класичного історизму (ХIХ — початок ХХ ст.). К., 2005. С.П. Стельмах.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «РАНКЕ» з дисципліни «Енциклопедія історії України»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Способи зменшення статутного капіталу АТ
Сутність, мета та характерні риси санаційного аудиту. Санаційна с...
ЗМІСТ ТА НЕОБХІДНІСТЬ ДЕРЖАВНОЇ САНАЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ПІДПРИЄМСТВ
Організаційна структура банку та управління ним
СЕРЕДНЯ ЗАРОБІТНА ПЛАТА ПРАЦІВНИКІВ ТА АНАЛІЗ ЇЇ ДИНАМІКИ


Категорія: Енциклопедія історії України | Додав: koljan (24.03.2013)
Переглядів: 480 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП