«МАННЕРГЕЙМА ЛІНІЯ» — система потужних залізобетонних фортифікаційних споруд, пов’язаних з природними перешкодами (болотами, озерами, лісами), що перетинала Карельський перешийок від Ладозького озера до Фінської затоки Балтійського м. Названа на честь голови Ради держ. оборони Фінляндії маршала К.-Г.Маннергейма. Побудована Фінляндією 1927—39 з метою захисту від експансії СРСР. Протяжність М.л. становила 135 км, глибина — 90 км. Налічувала 2 тис. довготермінових та деревоземляних вогневих споруд, частина з яких була здатна витримати пряме попадання 152—203 мм снарядів. Мала чисельні мінні поля, штучні протитанк. і протипіх. перешкоди. Під час радянсько-фінляндської війни 1939— 1940 військами Червоної армії (див. Радянська армія), серед яких була значна кількість українців, М.л. була прорвана ціною значних втрат. Вдруге здобута рад. військами в ході Великої вітчизняної війни Радянського Союзу 1941—1945 у листопаді 1944, після чого всі споруди М.л. були зруйновані. Літ.: Карбышев Д.М. Линия Маннергейма. В кн.: Карбышев Д.М. Избранные научные труды. М., 1962; Носков А.М. Радянсько-фінляндська війна, 1939—1940. К., 1990; Зимняя война, 1939—1940, кн. 1—2. М., 1998. Л.В. Гриневич.
Після поразки гітлерівської Німеччини перебував у полоні. Уникнув покарання за воєнні злочини, від 1946 мешкав у Зх. Німеччині. 1953—57 — депутат бундестагу, член реваншистських союзів і спілок. П. у м. Дісен-на-Аммерзее (Баварія, ФРН). Літ.: Brawnlow D.G. Panzer Baron: The Military Exploit of General Hasso von Manteuffel. Quincy, 1975; Митчем С., Мюллер Д. Командиры Третьего рейха. Смоленск, 1995. В.А. Гриневич.
Ви переглядаєте статтю (реферат): ««МАННЕРГЕЙМА ЛІНІЯ»» з дисципліни «Енциклопедія історії України»