На ринку співвідношення попиту і пропозиції змінюється увесь час. Наприклад, пропозиція свіжої сільськогосподарської продукції взимку зменшується (овочі зимою вирощують лише в теплицях, а отже, у недостатній кількості). Проте попит на свіжі овочі великий і взимку. Внаслідок такого співвідношення ціни зростають. Влітку пропозиція свіжих овочів значно зростає. Конкуренція змушує продавців знижувати ціни. Отже, коли попит великий, а пропозиція мала, ціни зростають, і навпаки. В усіх випадках скорочення виробництва товарів 187
призводить до зменшення пропозиції їх, а отже, до підвищення цін. Є фактори, що знижують попит населення на товари, але зумовлюють підвищення ціни товару. Це зростання кількості безробітних з одночасним скороченням виробництва продукції, збільшення кількості грошової маси (інфляція). До факторів, що збільшують попит на товари і одночасно призводять до зниження цін, можна віднести: зростання виробництва, безплатне надання матеріальних благ за рахунок суспільних фондів споживання, поліпшення якості товарів без збільшення витрат, вміла організація реклами тощо. Бувають випадки, коли попит зменшується, але і ціни зменшуються: це моральне зношення окремих товарів або насичення попиту на цей товар.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Фактори співвідношення попиту і пропозиції» з дисципліни «Основи економічної теорії»