З метою функціональної класифікації та полегшення трактування базисні умови контрактів поділяють на чотири групи (категорії) відповідно до змін у розподілі основних обов’язків та відповідальності між контрагентами. Таблиця 2.7 Позначення комерційних термінів згідно з Інкотермс—2000 Група Англомовне позначення Міжнародний код Україномовне позначення Група Е Відправлення Ex works (…named place) EXW Франко*-завод (або «На заводі») (… назва місця) Група F Основне перевезення не сплачене Free carrier (…named place) FCA Франко-перевізник (… назва місця) Free alongside Ship (…named port of shipment) FAS Франко вздовж борту судна (… назва порту доставки) Free on Board (…named port of shipment) FOB Франко-борт (…назва порту відвантаження) Група С Основне перевезення сплачене Cost and Freight (…named port of shipment) CFR Вартість і фрахт (…назва порту призначення) Cost, Insurance and Freight (…named port of shipment) CIF Вартість, страхування і фрахт (… назва порту призначення) Carriage Paid to (…named place of destination) CPT Перевезення оплачене до (… назва місця призначення) Carriage and Insurance Paid to (…named place of destination) CIP Перевезення і страхування оплачені до (… назва місця призначення) Група D Прибуття Delivered At Frontier (…named place) DAF Поставка до кордону (…назва місця поставки) Delivered Ex Ship (…named port of shipment) DES Поставка з судна (або Доставлено франко-строп судно) (… назва порту призначення) Delivered Ex Quay (duty paid) (…named port of shipment) DEQ Поставка з пристані (або Доставлено франко-набережна) (… назва порту призначення) Delivered Duty Unpaid (…named place of shipment) DDU Поставка без оплати мита (… назва місця призначення) Delivered Duty Paid (…named place of shipment) DDP Поставка з оплатою мита (… назва місця призначення) * «Франко» означає «вільно», тому замість термінів «Франко-перевізник», «Франко вздовж судна» інколи вживають терміни «Вільно в перевізника», «Вільно вздовж борту судна» або просто «Доставлено…» тощо. Спочатку дамо характеристику основним групам базисних умов контрактів, а потім розглянемо кожне з правил Інкотермс окремо. Зазначені групи розміщені за принципом зростання зобов’язань продавця. Ці зобов’язання мінімальні у групі «Е», до якої відносять тільки правило EX Works. Змістом угод такого типу є передання продавцем товару покупцеві на власній території, наприклад, у заводському складському приміщенні. Інакше кажучи, йдеться про угоду з мінімальною контрактною ціною, оскільки продавець відповідно до передбачених угодою правил навіть не зобов’язаний завантажувати товар, якщо інше не передбачено конкретною угодою (в реальному житті участь продавця згідно з додатковими домовленостями у завантаженні товару на транспортний засіб, наданий покупцем, є поширеною практикою). Відмітною рисою базисних умов контрактів, які належать до групи «F» (FCA, FAS та FOB), є те, що продавець передає товар покупцеві у призначеному останнім місці та відповідно до його інструкцій. Згідно з умовами FCA може застосовуватись будь-який вид транспорту, умови FAS та FOB означають доставку товарів продавцем до певного порту призначення (або просто на причал вздовж борту судна, або на судно, через його поручні). Згідно з базисними умовами контрактів, які належать до групи «С» (а це правила CFR, CIF, CPT і CIP), продавець за власні кошти мусить укласти контракт на перевезення товару до обумовленого пункту, не беручи на себе ризики загибелі або пошкодження товару, а також будь-які інші витрати, які можуть мати місце після завантаження та відправки товару. Щоправда, відповідно до вимог CIF та CIP продавець повинен застрахувати товар і нести страхові витрати. Так само, як і договори групи «F», угоди з групи «С» є «угодами відвантаження». Це означає, що обов’язки продавця завершуються після здійснення ним необхідних операцій із передавання товару транспортеру. Разом з тим специфікою угод групи «С» є наявність дистанції між пунктом переходу ризиків та більш віддаленим від продавця пунктом, в якому починаються активні дії покупця щодо товару, оскільки продавець здійснює відповідну організацію поставок. При цьому, якщо передбачається перевантаження товару, його мусить здійснювати продавець, але він може записати в угоді, що непередбачувані додаткові витрати, які можуть виникнути (через форс-мажорні обставини, невиконання трудових угод, військові конфлікти тощо), покладаються на покупця. Угоди групи «D» (DAF, DES, DEQ, DDU та DDP) — передбачають, що на продавця покладаються усі витрати та ризики, які пов’язані з доставкою товару до країни призначення. Тому угоди цієї групи вважаються «угодами прибуття». Вони означають найбільші зобов’язання продавця як щодо поставки, так і відповідальності за товар, причому остання умова означає навіть очищення експортером товару для імпорту в країні призначення.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Групи (категорії) Інкотермс» з дисципліни «Міжнародна економічна діяльність України»