ВНУТРІШНІЙ АУДИТ (РЕВІЗІЯ) В СИСТЕМІ ФУНКЦІЙ КОНТРОЛІНГУ
До сфери функціональних компетенцій контролінгу, як прави-ло, належить внутрішній аудит (ревізія) — сукупність процедур щодо перевірки відповідності фактичного стану об’єкта аудиту нормативному (тому, що повинен бути). Служба внутрішнього аудиту є органом оперативного контролю виконавчих органів підприємства. До основних завдань внутрішнього аудиту (ревізії) належать: • встановлення ефективності виконання цільових установок керівництва підприємства; • виявлення недоліків у системі інформаційного забезпечення менеджменту; • своєчасне виявлення порушень і недоліків у діяльності стру-ктурних підрозділів (стратегічних бізнес-одиниць), опрацювання оптимальних рішень щодо ліквідації та усунення причин виникнення цих недоліків; • перевірка якості виконання функціональних обов’язків пер-соналу, дотримання внутрішніх і зовнішніх інструкцій при здійс-ненні фінансово-господарської діяльності; • перевірка відповідності фактичного стану майна (в натура-льному та вартісному виразі) даним бухгалтерського обліку; • встановлення відповідності фактичних затрат їх норматив-ним значенням, • перевірка виконання вимог з ефективного управління ризи-ками; • налагодження і підтримка взаємодії із зовнішніми аудиторами та контролюючими органами; • вироблення рекомендацій щодо усунення виявлених у ході аудиту недоліків та мобілізації наявних резервів. Отже, внутрішній аудит здійснює перевірку не лише рівня до-тримання фінансового та податкового обліку нормативним вимо-гам, а й якість виконання планів і рекомендацій контролера від-повідними службами. Фінансиста цікавить насамперед внутрішній фінансовий аудит. До типових об’єктів фінансового аудиту можна віднести: • річну фінансову звітність; • фінансове планування (бюджетування); • фінансування, вартість капіталу; • грошові розрахунки; • калькулювання затрат і цін; • інвентаризацію. Для належного виконання покладених на службу внутрішньо-го аудиту завдань і функцій необхідно керуватися такими прин-ципами: • незалежність: служба внутрішнього аудиту має бути неза-лежною від діяльності підрозділів, які вона перевіряє; • професійна майстерність: аудиторські перевірки мають бути виконані на високому професійному рівні; • доказовість: висновки аудитора повинні базуватися на основі документальних підтверджень здійснення того чи іншого господарського факту; • чіткий вираз думки: аудиторський висновок має бути мак-симально точним і стислим. Служба контролінгу при проведенні внутрішнього аудиту має право: • отримувати усно або письмово від керівників підрозділу, який перевіряється, необхідні документи, пояснення, а також ін-ші матеріали, пов’язані з об’єктом перевірки; • визначати відповідність дій і операцій, що здійснюються співробітниками, вимогам чинного законодавства, рішенням ке-рівних органів підприємства; • перевіряти розрахункові документи, контракти, фінансову й управлінську звітність, іншу документацію, а у разі необхідності наявність готівки, майна та інших цінностей; • залучати у разі необхідності співробітників інших структур-них підрозділів для виконання поставлених перед службою внутрішнього аудиту завдань; • мати безперешкодний доступ до підрозділу, що перевіряєть-ся, а також у приміщення, що використовуються для зберігання документів, готівки та коштовностей, отримувати інформацію, яка зберігається на магнітних носіях; • при виявленні грубих порушень чинного законодавства, внутрішніх інструкцій, випадків розкрадань, допущених праців-никами підприємства, рекомендувати керівництву усунення їх від виконання службових обов’язків. Результати внутрішнього аудиту мають знайти відображення в аудиторському висновку, де викладаються виявлені недоліки, порушення та зловживання, а також невикористані резерви. Увага акцентується на позитивному досвіді роботи підрозділу (центру за-трат), який можливо використати іншими стратегічними одини-цями. Необхідно також викласти причини, що зумовили пору-шення і зловживання, та надати свої пропозиції щодо вжиття заходів по їх усуненню. Важливим засобом створення ефективної системи внутріш-нього контролю на підприємстві є підтримка взаємовідносин та обмін інформацією між зовнішніми і внутрішніми аудиторами. Встановлення тісних контактів між службою внутрішнього ауди-ту та зовнішніми аудиторами створюють сприятливі умови для обміну між ними практичним досвідом проведення аудиту за вза-ємопогодженими процедурами.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ВНУТРІШНІЙ АУДИТ (РЕВІЗІЯ) В СИСТЕМІ ФУНКЦІЙ КОНТРОЛІНГУ» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»