Монополія — це тип ринкової структури, коли лише одна фірма пропонує весь ринковий обсяг блага, для якого не існує близьких замінників. Фірма, що діє в умовах монополії є монополістом, а ринок на якому діє монополіст називається монопольним ринком. Умови функціонування монополії: 1. Один виробник — багато покупців. 2. Монополіст повністю забезпечує потреби ринку в певному продукті. 3. Виникає там, де існують бар’єри входження в ринок. 4. Продукція однорідна і не має близьких замінників. 5. Ціна на монопольну продукцію економічно необґрунтована (висока). Поняття монополія — монополістична (фірма) — це те саме, що поняття галузі. Види монополії: 1. Чиста монополія — один виробник забезпечує весь попит. 2. Природна монополія — утворюється внаслідок розширення якогось підприємства і поглинають конкурентів, тобто існує за рахунок економії на масштабі. 3. Проста монополія — ціна на її товар однакова для всіх покупців. 4. Монополія з ціновою дискримінацією — ціна на один товар і той самий товар різна для різних покупців. 5. Закрита монополія (її права охороняються урядовими постановами та юридичними актами). 6. Відкрита монополія — після утворення в новій галузі фірма певний час є монополістом. 7. Адміністративна монополія — підприємство належить державі (тютюн, алкогольні вироби). 8. Монопсонія — багато продавців, один покупець — в основному характерна для ринку праці.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Поняття та види монополії» з дисципліни «Економічна теорія»