Факторний аналіз прибутку від операційної діяльності
До факторів, що впливають на прибуток від операційної діяльності належать зміна: ціни на реалізовану продукцію; обсягів реалізації продукції; структури реалізованої продукції; собівартості одиниці продукції; собівартості продукції за рахунок структурних зрушень у складі продукції. Суть методики визначення впливу факторів на прибуток від операційної діяльності полягає в послідовному аналізі кожного з них, тобто припускається, що інші фактори в даний момент на прибуток не впливають. Вихідні дані для розрахунку впливу вищенаведених факторів на прибуток наведено в табл. 7.3.
247
Таблиця 7.3 Вихідні дані для аналізу прибутку від операційної діяльності Попередній Пі0 (гр.8 – гр.10) Зміни прибутку від реалізації ∆Пр (гр.11 – гр.12) 12 +90 1737 210 3 2040 13 -130 -309 980 103 644 Обсяг реалізації, тис.шт. за період Попередній ОРі0 Ціна реалізації одиниці продукції, грн., за період Звітний Ці1 Попередній Ці0 Собі вартість одиниці продукції, грн., за період Попередній Сі0 Звітний Сі1 Виручка від реалізації продукції, тис. грн., за період Собівартість реалізованої продукції, тис. грн., за період Прибуток від реалізованої продукції, тис. грн., за період Звітний Пі1 (гр.7 – гр.9) 11 -40 1428 1190 106 2684
де Ор.Пі — обсяг реалізації і-го виду продукції у звітному періоді (і = 1, n); Ці1, Ці0 — ціна реалізації і-го виду продукції відповідно у звітному та попередньому періодах. Приклад. Розрахуємо для кожного виду продукції можливе одержання додаткового прибутку за умови реалізації обсягів продукції у звітному періоді за цінами, що перевищують ціни попереднього періоду. ∆Пр1ц = 100 (19 -20) = - 100 тис. грн.; ∆Пр2ц = 420 (18-17) = 420 тис. грн.; ∆Пр3ц = 175 (16-11,4) = 805 тис. грн.; ∆Пр4ц = 50 (9,84 - 7) = 142 тис. грн. Сумарний вплив на прибуток змін цін на загальний обсяг реалізації продукції становитиме: ∆Прц. = - 100 + 420 + 805 + 142 = 1267 тис. грн.
248
2. Вплив па прибуток зміни обсягів реалізації продукції (∆Про.р.):
Про.р.
Пр0
С1,0 С0
1 ,
(7.2)
де Пр0 — прибуток від реалізації продукції за попередній період; С1,0 — фактична собівартість реалізованої продукції у звітному періоді, що розрахована в цінах і тарифах попереднього періоду. Фактична собівартість реалізованої продукції у звітному році в цінах і тарифах попереднього періоду визначається за формулою n
C1,0 i 1
Ci0Oрi1 ,
(7.3)
де Сі0 —собівартість і-го виду продукції у попередньому періоді; Орі1 — обсяг реалізації і-го виду продукції у звітному періоді; Фактична собівартість реалізованої продукції у попередньому періоді визначається за формулою n
C0 i 1
Ci0Oрi0 ,
(7.4)
де Орі0 — обсяг реалізації і-го виду продукції у попередньому періоді. З’ясовується, яка сума додаткового прибутку була отримана лише за рахунок зростання обсягів виробництва окремих видів продукції. З метою виключення впливу цінового фактора обсяги виробництва продукції виражені через собівартість. Припускається, що пропорційно до зміни обсягів виробництва змінюється прибуток. Приклад. Фактична собівартість реалізованої продукції у звітному періоді за видами виробів становитиме: СА1,0 = 100 х 19,4 = 1940,0 тис. грн.; СБ1,0 = 420 х 13,14 = 5518,8 тис, грн.; СВ1,0 = 175 х 9,3 =1627,5 тис. грн.; СГ1,0 = 50 х 6,9 =345 тис. грн.; С1,0 = 9431,3 тис. грн. Вплив на прибуток зміни обсягів реалізації продукції
249
Про.р.
2040
94313 , 1 9960
108,3 тис. грн.
3. Вплив на прибуток змін у структурі реалізованої продукції:
Прс.п.р.
Пр0
Вр1,0 Вр0
С1,0 С0
,
(7.5)
де Вр1,0 – виручка від реалізації продукції за звітний період за цінами попереднього періоду; Вр0 – виручка від реалізації продукції за попередній період. Виручка від реалізації продукції за звітний період за цінами попереднього періоду визначається за формулою Вр1,0 n і 1
Орі1Ці0
(7.6)
Приклад. Виручка від реалізації продукції за видами виробів у звітному періоді за цінами попереднього періоду становитиме: ВрА1,0 = 100 х 20 = 2000 тис. грн.; ВрБ1,0 = 420 х 17 = 7140 тис. грн.; ВрВ1,0 = 175 х 11,4 = 1995 тис. грн.; ВрГ1,0 = 50 х 7 = 350 тис. грн.; Вр1,0 = 11485 тис. грн., Вплив на прибуток змін у структурі реалізованої продукції Прс.р.п 2040 11485 94313 , 12000 9960 20,8 тис. грн.
4. Вплив на прибуток зміни собівартості реалізованої продукції: ПрСі n
(Ci1 i 1
Ci0 ) Cрі1,
(7.7)
де Сі1 – собівартість і-го виду продукції у звітному періоді. ∆ПрАс = 100(19,4 – 19,4) = 0 тис. гри; ∆ПрБс = 420(14,6 – 13,14) = 613,2 тис. грн.; ∆ПрВс = 175(9,2 – 9,3) = - 17,5 тис. грн.;
250
∆ПрГс = 50(7,72 – 6,9) = 41,0 тис. грн.; Сумарне зростання собівартості продукції (тобто зменшення прибутку) зумовлюється зростанням собівартості одиниці продукції: ∆ПрС = 613,2 - 17,5 + 41,0 = 636,7 тис. грн. 5. Вплив на прибуток зміни собівартості продукції за рахунок структурних зрушень у складі продукції визначається за формулою: Прс.з. С0 Вр1,0 Вр0
.
(7.8)
Приклад. Вплив на прибуток зміни собівартості продукції за рахунок структурних зрушень у складі продукції становитиме Прс.з. 11485 9960 9431,3 101,2 тис. грн. 12000
6. Загальний вплив факторів на прибуток від реалізації продукції визначається за формулою: Прз. Прц. Про.р. Прс.р.п. ПрСі Прз.
(7.9)
Підсумовуючи результати попередніх розрахунків впливу окремих факторів на прибуток – одержимо: ∆Прз. = 1267 – 108 + 21 – 63,7 + 101 = 644 тис. грн. 7. Загальне зростання операційного прибутку становитиме:
Про.п.
Пр1
Пр0
Прз.
Про.
(7.10)
де П1 – операційний прибуток за звітний період; ∆Про. – зростання інших операційних доходів. Загальне збільшення операційного прибутку становитиме ∆Пр = 2764 - 2090 = 644 + 30 = 674 тис. грн. Отже, зростання операційного прибутку на 674 тис. грн. зумовлено приростом прибутку від реалізації продукції (95,6 та інших операційних доходів (4,4 %). До основних факторів зростання прибутку від реалізації продукції належать:
підвищення цін на окремі види реалізованої продукції. За умови
251
виключення впливу інших факторів цей порівняно з фактичним рівнем;
фактор сприяв би
збільшенню операційного прибутку майже у 2 рази (1267 : 674 = 1,9) зростання собівартості реалізованої продукції. Внаслідок дії цього фактора за умови незмінності інших факторів операційний прибуток зменшився б на 94,5% (636,7 : 674 х 100). Оскільки ціни на реалізовану продукцію зросли більше, ніж її собівартість, то прибуток у загальному підсумку збільшився.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Факторний аналіз прибутку від операційної діяльності» з дисципліни «Економіко-аналітична діяльність в організації»