ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Центральний банк і грошово-кредитна політика

Реєстрація комерційних банків
Однією з основних функцій банківського регулювання та нагляду є реєстрація комерційних банків. Порядок реєстрації комерційних банків в Україні регулюється Положенням про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженим постановою Правління НБУ від 31 серпня 2001р. №375.
Банки створюються у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або кооперативного банку.
Банки можуть функціонувати як універсальні або як спеціалізовані. За спеціалізацією банки можуть бути:
ощадними;
інвестиційними;
іпотечними;
розрахунковими (кліринговими).
Банк набуває статусу спеціалізованого банку (крім ощадного) у разі, якщо більше 50% його активів є активами одного типу:
♦$♦ для інвестиційного банку - емісія та розміщення цінних паперів, що здійснюються за рахунок коштів приватних інвесторів;
• для іпотечного банку - активи, розміщені під заставу землі чи
нерухомого майна;
•♦♦ для розрахункового (клірингового) банку - активи, що розміщуються на клірингових рахунках.
*1* банк набуває статусу спеціалізованого ощадного банку в разі, якщо більше 50% його пасивів є вкладами фізичних осіб.
Державний банк засновується за рішенням Кабінету Міністрів України після отримання позитивного висновку Національного банку про намір заснування державного банку.
Комерційний банк вважається створеним і набуває статусу юридичної особи з часу його реєстрації Національним банком України в Державному реєстрі банків, їхніх філій, представництв та відділень.
Акціонери та учасники банку повинні до дня скликання установ-
163

164

чих зборів та державної реєстрації банку сплатити кошти в розмірі не менше 30% (для закритих акціонерних товариств - 50%) номінальної вартості акцій/часток та оплатити повну вартість акцій/часток у строки, передбачені установчими документами, але не пізніше 12 місяців од часу державної реєстрації банку. Етапи створення комерційного банку наведено на рис. 5.2.
Для створення і реєстрації комерційного банку необхідно подати до Національного банку України за місцем створення банку такі документи:
заяву про реєстраційю банку;
установчий договір (для реєстрації державного та кооператив
ного банків установчий договір не подається);
статут банку, затверджений установчими зборами;
протокол установчих зборів (зборів учасників);
• бізнес-план, який визначає види діяльності, що їх банк планує
здійснювати, на поточний рік і стратегію діяльності на наступні три
роки (на кожен рік окремо), мета створення банку, а також розра
хунковий балансовий звіт і звіт про прибутки та збитки комерційно
го банку на кінець першого року його діяльності. Бізнес-план має
бути підготовлений банком із урахуванням сценаріїв сприятливо
го та несприятливого розвитку ринку операцій, що їх банк планує
здійснювати, стану ринків, що обслуговуватимуться банком, повинен
' Етапи створення комерційного банку
1. Проведення установчих зборів (зборів учасників)
2. Подання пакету документів до територіального управління НБУ
Підготування висновку територіальним управлінням НБУ за
поданими документами
Подання документів до НБУ
Розгляд поданих документів у НБУ
Прийняття рішення про реєстрацію комерційного банку
Видання свідоцтва про реєстрацію
Рис. 5.2. Етапи створення комерційного банку
містити обґрунтування припущень, на підставі яких побудовано бізнес-план;
• відомості про склад спостережної (наглядової) ради, правління
(ради директорів), ревізійної комісії, а також документи, що дають
змогу зробити висновок про бездоганну ділову репутацію голови, йо
го заступників і членів спостережної (наглядової) ради банку, зокрема
довідки банків, у яких отримано кредити, про стан виконання зо
бов'язань щодо їх повернення;
висновки аудиторських фірм (аудиторів), що складені за підсум
ками проведеної за станом на конкретну дату перевірки фінансової
звітності юридичних осіб - учасників банку, незалежно від їхніх
організаційно-правової форми та форми власності;
фінансову звітність юридичних осіб - учасників банку, які ма
тимуть істотну участь у банку, за останні чотири звітні періоди (квар
тали), а також за станом на перше число місяця, в якому вносяться
кошти до статутного капіталу банку;
реєстр фізичних осіб - учасників банку, які вносять кошти до
статутного капіталу банку в розмірі, що перевищує 200 неоподатко
вуваних мінімумів доходів громадян, установлених на день сплати
коштів, для підтвердження джерел походження цих коштів і наявнос
ті доходів у достатньому розмірі для внесення до статутного капіталу
банку подають довідки органів Державної податкової адміністрації
України про доходи, що залишилися після оподаткування, за останній
фінансовий рік;
• документи, що дають можливість зробити висновок про профе
сійну придатність та бездоганну ділову репутацію голови та його за
ступників, членів виконавчого органу (правління або ради директо
рів) і головного бухгалтера, його заступників, кандидатури яких від
повідають таким вимогам:
о наявність повної вищої фінансово-економічної або юридичної освіти чи освіти в галузі управління - для голови правління та його заступників, членів правління (ради директорів), а також повної вищої економічної чи бухгалтерської освіти - для головного бухгалтера та його заступників;
о стаж роботи у фінансово-кредитних установах за відповідним фахом не менше трьох років, зокрема на керівних посадах - не менше одного року;
о бездоганна ділова репутація;
о відсутність письмово підтверджених зауважень і фактів порушень чинного законодавства, нормативних актів Національного банку України і внутрішніх документів банку за час роботи в банківських установах з боку територіального управління Національного банку України, яке здійснює нагляд за їхньою діяльністю;
165
копії платіжних документів про внесення плати за реєстрацію
банку;
копію звіту про наслідки передплати на акції (для банку, що
створюється у формі відкритого акціонерного товариства), зареєстро
ваного Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку з
доданням переліку акціонерів банку;
угоду про передавання приміщення у власність (даруванням,
продажем тощо) для розміщення банку за підписом уповноваженої за
установчим договором особи або договір оренди приміщення на
строк не менше ніж п'ять років у разі його укладення;
установчі документи засновників (акціонерів), учасників банку
(копії, засвідчені в нотаріальному порядку);
копію свідоцтва про державну реєстрацію засновників (акціо
нерів, учасників), засвідчену в нотаріальному порядку;
копію рішення органів Антимонопольного комітету України
про надання згоди на створення відповідного комерційного банку;
копію ліцензії Державної комісії з цінних паперів та фондового
ринку на здійснення діяльності зберігача або торговця цінними папе
рами засновників банку;
документи, які підтверджують ділову репутацію юридичних
осіб - учасників банку (крім місцевого кооперативного банку), які
мають істотну участь;
копії установчих документів власників істотної участі в юридич
ній особі - учаснику банку, яка матиме істотну участь у банку, за
свідчені в нотаріальному порядку, їхню фінансову звітність за останні
чотири звітні періоди (квартали) та висновки аудиторських фірм
(аудиторів) про підтвердження їхньої звітності за останній звітний
період (квартал);
відомості про фізичних осіб, які мають істотну участь у юри
дичній особі,- учаснику банку, який матиме істотну участь у банку;
документи, що підтверджують ділову репутацію фізичних осіб -
учасників банку (крім місцевого кооперативного банку), які матимуть
істотну участь у банку.
Територіальне управління Національного банку України за місцеперебуванням комерційного банку протягом місяця від дня отримання від банку повного пакета документів готує висновок про:
загальну оцінку фінансового стану, платоспроможність учас
ників банку і ділову репутацію учасників банку, які матимуть істотну
участь у банку;
наявність власних коштів для внесення до статутного капіталу
банку і підтвердження внесення на накопичувальний рахунок банку
коштів до статутного капіталу кожним учасником;
• наявність приміщення, придатного для розміщення банку та
будівництва касового вузла (перевіряється на місці);
166

ділову репутацію голови, його заступників і членів спостереж
ної ради банку; голови, його заступників і членів правління (ради ди
ректорів) банку, головного бухгалтера та його заступників;
професійну придатність голови, його заступників і членів прав
ління (ради директорів) банку, головного бухгалтера та його заступ
ників;
відповідність установчих документів банку вимогам чинного
законодавства і нормативних актів Національного банку України.
Повний пакет поданих документів, зокрема статут банку в чотирьох примірниках, а також висновок територіального управління Національного банку, до якого додається таблиця формування статутного капіталу банку, засвідчена підписами керівних осіб (голова правління (ради директорів), головний бухгалтер) банку та підписом начальника відповідного територіального управління Національного банку, відбитком печатки територіального управління, подається до Національного банку.
Документи для реєстрації банку розглядаються Генеральним департаментом банківського нагляду і в разі потреби іншими департаментами та подаються Комісії Національного банку з питань нагляду і регулювання діяльності банків.
Національний банк може вимагати від заявника виправлення недоліків у поданих документах.
Національний банк постановляє рішення про державну реєстрацію банку або про відмову в державній реєстрації банку не пізніше ніж через три місяці від часу подання повного пакета документів.
До остаточного розгляду питання про реєстрацію банків кандидати на посади голови, його заступників і членів правління (ради директорів), головного бухгалтера і його заступників проходять співбесіду з членами Комісії Національного банку.
Рішення про державну реєстрацію банку приймає Правління Національного банку України. Протягом трьох робочих днів після прийняття Національним банком відповідного рішення банку видається свідоцтво про державну реєстрацію.
Реєстрація банку здійснюється внесенням відповідного запису до Державного реєстру банків. Рішення про реєстрацію банку надсилається листом уповноваженій особі банку і територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням банку. Територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням банку також надсилається інформація про рішення Комісії Національного банку щодо професійної придатності та ділової репутації кандидатів на посади голови, його заступників і членів правління (ради директорів), головного бухгалтера і його заступників.
Після реєстрації банку в територіальному управлінні Національно-
167
го банку за його місцезнаходженням відкривається кореспондентський рахунок, на який не пізніше наступного дня після його відкриття із накопичувального рахунка перераховуються зібрані кошти, що утворюють статутний капітал банку.
НБУ може відмовити у реєстрації комерційному банку у випадку:
порушення порядку створення банку;
невідповідності установчих та інших документів;
незадовільного фінансового стану принаймні одного із заснов
ників, які мають істотну участь у банку;
відсутності бездоганної ділової репутації принаймні одного із
власників істотної участі в банку;
професійної непридатності чи відсутності бездоганної ділової
репутації голови та/або членів правління (ради директорів), головного
бухгалтера банку.
Для реєстрації банку з іноземним капіталом засновники банку повинні отримати попередній дозвіл Національного банку на створення банку з іноземним капіталом. Не пізніше ніж через три місяці від дня його отримання подають до територіального управління НБУ за місцем створення банку необхідні документи. Перелік документів для створення і реєстрації банків з іноземним капіталом, окрім передбачених для вітчизняних банків, містить:
нотаріально засвідчену за місцем видачі копію легалізованого
рішення уповноваженого органу управління іноземного інвестора про
участь у банку в Україні (для юридичних осіб);
нотаріально засвідчений за місцем видачі легалізований витяг
із торгового (банківського) реєстру або інший офіційний документ,
що підтверджує реєстрацію іноземного учасника у країні, в якій заре
єстровано головний офіс іноземного інвестора (для юридичних осіб);
нотаріально засвідчену за місцем видачі легалізовану копію
висновку іноземної аудиторської організації про фінансовий стан іно
земного інвестора на кінець останнього повного календарного року
(для юридичних осіб). Якщо визначений висновок надається інозем
ною аудиторською організацією, яка не входить до переліку інозем
них аудиторських організацій, визнаних Національним банком, то
такий висновок має бути підтверджений українською аудиторською
організацією.
Зареєстровані банки можуть створювати відокремлені структурні підрозділи (філії, представництва). Реєстрація філій і представництв банків здійснюється внесенням запису до Реєстру банків.
Для створення відокремлених структурних підрозділів банк зобов'язаний розробити внутрішньобанківську систему реєстраційної кодифікації цих підрозділів і надати кожній філії, представництву внутрішньобанківські реєстраційні коди. Про зміни в системі внутріш-
168
ньобанківської реєстраційної кодифікації цих підрозділів або зміну внутрішньобанківського реєстраційного коду підрозділу банк має інформувати Національний банк і територіальні управління Національного банку за місцезнаходженням банку та відповідних його підрозділів за один місяць до часу введення змін.
Філія банку - банківська установа, яка не є юридичною особою, діє від імені головного банку на підставі окремого положення, має свій кореспондентський рахунок і МФО (за самостійної участі банківської установи в системі міжбанківських електронних розрахунків) або працює на єдиному кореспондентському рахунку з головним банком і здійснює банківські операції, передбачені положенням про філію, за умови наявності і в межах дозволу, наданого банком - юридичною особою. Операції філії банку мають відображатися на окремому балансі.
Філії банку мають право здійснювати банківські та інші операції, передбачені положенням про філію та на підставі дозволу, наданого банком, у межах отриманих банком банківської ліцензії та письмового дозволу, за винятком операцій, для проведення та обліку яких у філії немає належних умов (відповідного програмного забезпечення і приміщення, спеціального банківського обладнання, комп'ютерної техніки, комунікаційних засобів, спеціалістів відповідної кваліфікації тощо) або яких філії не мають права здійснювати згідно з вимогами чинного законодавства України.
Філії банків не мають права відкривати рахунки банкам і в банках, зокрема укладати кореспондентські відносини. Керівник філії банку діє на підставі довіреності, виданої головним банком.
Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше 3 млн євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття філії), то цей банк може відкривати філії на території області місцезнаходження юридичної особи; якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше 5 млн євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття філії), то цей банк може відкривати філії на території всієї України, але за умови дотримання зазначеними вище банками таких вимог:
банк не має фінансових або правових проблем;
наявність технічних та інших умов, потрібних для забезпечення
функціонування філії, здійснення нею відповідних операцій та забез
печення їх належного обліку відповідно до вимог чинних законодав
чих актів України і нормативно-правових актів Національного банку
(зокрема відповідного приміщення і програмного забезпечення, тех
нічні можливості якого забезпечують щоденне формування операцій-
169
ної та звітної інформації в розрізі філій та доступ до цієї інформації Національного банку, спеціального банківського обладнання, комп'ютерної техніки, комунікаційних засобів тощо).
Реєстрація філій банків здійснюється за рішенням територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії на підставі згоди територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку - юридичної особи або згоди Генерального департаменту банківського нагляду Національного банку (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в операційному управлінні Національного банку).
Нагляд за діяльністю філії здійснює територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цієї філії.
Банк для отримання згоди на відкриття філії подає територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням банку або Генеральному департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) необхідний пакет документів.
Після отримання всіх потрібних документів територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генеральний департамент банківського нагляду) перевіряє відповідність банку встановленим для відкриття філії умовам.
У разі дотримання банком встановлених вимог і відповідності положення про філію законодавчим актам України, нормативно-правовим актам Національного банку та внутрішнім документам банку, що регламентують його діяльність і діяльність філії, відповідності приміщення та обладнання філії встановленим вимогам, а також професійної придатності та ділової репутації кандидатів на посади керівника і головного бухгалтера філії, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії протягом місяця від дня отримання повного пакета документів приймає рішення про реєстрацію філії та повідомляє про прийняте рішення банк, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку та Генеральний департамент банківського нагляду спецзв'язком.
Представництво банку - установа банку, яка не є юридичною особою, діє на підставі окремого положення, виступає від імені головного банку і ним фінансується.
Представництво банку не має права здійснювати банківські операції. Для внесення до Державного реєстру банків інформації про відкриття представництва банк подає до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку визначений пакет документів. Реєстрація представництва здійснюється протягом десяти робочих днів од дня отримання територіальним управлінням Націоального банку за місцезнаходженням банку всіх потрібних докумен-
170
тів. Повідомлення про реєстрацію представництва надсилається територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням банку на адресу Генерального департаменту банківського нагляду.
З метою поліпшення обслуговування клієнтів і виконання функцій, визначених банком, банк може відкривати підрозділи - структурні одиниці (відділення, власні обмінні пункти).
Підрозділ банку - структурна одиниця банку, що не має статусу юридичної особи і виконує функції, визначені банком.
У разі відкриття структурних одиниць банк зобов'язаний присвоїти кожному відділенню та власному обмінному пункту внутрішньо-банківські реєстраційні коди згідно з внутрішньобанківською системою реєстраційної кодифікації. Відділення має право виконувати операції після погодження його відкриття територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням відділення.
Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше 3 млн євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття відділення), то цей банк може відкривати відділення лише на території області за місцезнаходженням банку. Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше 5 млн євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття відділення), то цей банк може відкривати відділення на території всієї України.
Відділення банків виконують функції та операції, передбачені положенням про відділення та на підставі дозволу, наданого компетентним органом банку на право проведення відділенням окремих операцій, у межах отриманих банком банківської ліцензії та письмового дозволу (зокрема у межах отриманого філією, якій підпорядковується відділення, дозволу банку, погодженого Національним банком), за винятком операцій, для проведення та обліку яких у відділення немає належних умов (у тому числі відповідного програмного забезпечення і приміщення, спеціального обладнання, комп'ютерної техніки, комунікаційних засобів, спеціалістів відповідної кваліфікації тощо) або відділення не мають права здійснювати їх згідно з вимогами законодавства України.
Операції відділення залежно від його підпорядкованості відображаються на балансі банку або філії. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та відображення всіх операцій відділення на балансі банку (філії), збереження протягом установленого строку оброблених документів, регістрів бухгалтерського обліку та звітності несуть керівники банку та філії, які здійснюють керівництво банком (філією).
171
Банк зобов'язаний установити вимоги щодо кваліфікації керівника відділення (за його наявності), а також кваліфікації інших працівників, з урахуванням переліку операцій, які проводитимуться відділенням, вимог чинного законодавства і нормативно-правових актів Національного банку (зокрема щодо кваліфікації касирів валютних кас, експертів із приймання та оцінки банківських металів).
Погодження відкриття відділення здійснюється за рішенням Комісії Національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням відділення протягом одного місяця від дня отримання повного пакета документів. У разі дотримання банком вимог щодо відкриття відділення та отримання позитивного висновку територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генерального департаменту банківського нагляду) Комісія Національного банку, при територіальному управлінні за місцезнаходженням відділення приймає рішення про погодження відкриття відділення та повідомляє про це рішення банк і територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генеральний департамент банківського нагляду - щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку).
Банки, що мають відділення та/або власні обмінні пункти, повинні щокварталу надавати Національному банку інформацію про наявність і кількість цих відділень або власних обмінних пунктів із зазначенням їх внутрішньобанківського реєстраційного коду, місцезнаходження та структурну підпорядкованість (банку або філії) за формою, установленою Національним банком. Нагляд за діяльністю відділень здійснює територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цього відділення.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Реєстрація комерційних банків» з дисципліни «Центральний банк і грошово-кредитна політика»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Оцінювання ефективності інвестицій
ТЕОРЕТИЧНІ ДЖЕРЕЛА ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Інвестиційний процес у державі з ринковою економікою
Аудит внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхуван...
Робота з проблемними кредитами і заходи впливу на них


Категорія: Центральний банк і грошово-кредитна політика | Додав: koljan (07.04.2012)
Переглядів: 897 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП