Особливості документального оформлення приймання товарів і продовольчої сировини
Загальновідомо, що основою бухгалтерського обліку є первинні документи, які складають на всі господарські операції у підприємствах усіх видів діяльності та форм власності. У той же час у підприємствах громадського харчування, де досить часто постає питання безпеки здоров’я споживачів, важливого значення набувають не лише документи, що відображають кількість та вартість отриманої сировини, а й документи, які засвідчують належну якість куплених товарів, харчових продуктів та продовольчої сировини. Підприємства громадського харчування можуть закуповувати продовольчі товари і сировину як безпосередньо у виробників, так і в оптових та роздрібних продавців. При цьому і виробники, і торговці можуть бути як суб’єктами підприємницької діяльності, так і звичайними громадянами, які продають продукцію своїх підсобних господарств на ринку. Залежно від податкового статусу продавця первинні документи для відображення у бухгалтерському обліку підприємств громадського харчування операцій купівлі можуть бути різними: товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, податкові накладні, закупівельні акти, рахунки-фактури тощо. При отриманні продуктів і сировини матеріально відповідальна особа зобов’язана обов’язково здійснити їх приймання за кількістю і якістю. При виявленні невідповідності фактичної кількості або якості одержаної сировини супровідним документам складають «Акт про приймання матеріалів» (т. ф. № М-7) у загальноприйнятому порядку. Документи, що засвідчують якість і безпечність прийнятих харчових продуктів та продовольчої сировини, однакові для всіх постачальників і містять відмінності лише за груповою належністю отриманих продуктів та сировини. Основним документом, що регламентує вимоги до якості та безпеки харчових продуктів і продовольчої сировини, є Закон України «Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини» від 23.12.97 р. № 771 (у редакції від 26.10.2005 р.). Згідно з цим законом, на всі харчові продукти і продовольчу сировину виробник надає покупцеві відповідну декларацію єдиного зразка (табл. 6.4).
ГЛАВА 6
282 Таблиця 6.4 Україна ТОВ «Відона» м. Тернопіль, вул. Поліська, 12 тел. (0352) 65-58-36, 53-42-04, факс 35-74-10 Посвідчення якості № 176 від 17.02.2007 р.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Назва продукції Номер стандарту Маса виробу, г Дата виготовлення Термін придатності до споживання Колір Поверхня Форма Стан виробу після запарювання
10 Смак і запах 11 Масова частка деформованих виробів, % не більше 12 Масова частка вологи, % не більше 13 Кислотність, град. не більше 14 Масова частка крихти, % не більше 15 Масова частка металомагнітних домішок, мг на 1 кг продукту не більше 16 Наявність шкідників хлібних товарів 17 Пакування 18 Маркування та зберігання М.п. Зав. лабораторії
Вермішель швидкого приготування зі смаком грибів, курки, морепродуктів, свинини ТУ У 15.8-31914659.001-2003 60 – 4,5 29.10.2006; 11.11.2006; 13.12.2006 р. Один рік Однотонний з кремовим або жовтуватим відтінком, без слідів непромісу Гладка, допускається шорсткість Спіралеподібний брикет Не повинна втрачати форму, склеюватися між собою, утворювати грудки Властиві даному виду, без стороннього смаку і запаху 3,0 2,8 3,8 1,0 2,0 Не виявлено У плівку ПВС Згідно з НД (Пархоменко М.В.)
При придбанні свіжого м’яса або м’ясопродуктів в обов’язковому порядку необхідно перевірити наявність у продавця ветеринарного свідоцтва на такі продукти. На всіх м’ясних тушах (або їх частинах) обов’язково має бути тавро у вигляді штемпеля, який засвідчує, що туша пройшла ветеринарне обстеження і є безпечною для здоров’я споживачів. Крім того, власник м’яс-
Облік виробничо-торгової діяльності підприємств громадського харчування
283
них товарів повинен оформити відповідний сертифікат, яким засвідчує якість і безпечність для людей даної продукції. Якщо підприємство громадського харчування закуповує заморожене м’ясо і м’ясопродукти, воно повинно вимагати сертифікат відповідності на цей товар. Подібний порядок оформлення первинних документів діє і при придбанні живої або охолодженої риби: на кожну партію продуктів лову у продавця повинно бути оформлено свідоцтво виробника (декларація) про якість і ветеринарне свідоцтво. Якщо продукти лова придбаваються для подальшої переробки, то повинен бути оформлений також і висновок державної санітарногігієнічної експертизи. У звичайній накладній на відвантаження товару необхідно вказувати дані сертифікату відповідності та свідоцтва визнання в Україні іноземного сертифіката (для імпортованої продукції). Продаж яєць домашніх птахів на ринках можлива тільки після проведення ветеринарно-санітарної експертизи. Реалізація яєць з фермерських господарств та інших підприємств дозволяється лише при наявності ветеринарного свідоцтва на кожну партію яєць. Яйця, дозволені для реалізації, підлягають маркуванню. Реалізація молока і молочних продуктів дозволяється лише при їх надходженні з ферм (господарств) від здорових тварин, що засвідчується ветеринарною довідкою з вказівкою дати обстеження тварин на наявність захворювань та відповідних щеплень. Термін дії такої довідки не може бути більше одного місяця. Відправку молока з ферм господарств-виробників оформляють відповідною товарно-транспортною накладною, у якій повинна бути вказана якість молока (температура, чистота, щільність, кислотність, жирність тощо). Продавець молока на ринку повинен мати спеціальний дозвіл на продаж, виданий державною лабораторією ветеринарно-санітарної експертизи ринка, а також особисту медичну книжку продавця, оформлену відповідним чином. При закупівлі хліба та хлібобулочних виробів у супровідних документах постачальника обов’язково повинна бути вказана дата і час виймання хліба з печі (саме з цього часу ведеться відлік терміну придатності даного виду продукції). Тютюнові вироби та алкогольні напої підлягають обов’язковій сертифікації в Україні. При реалізації цієї продукції дані сертифікатів (реєстраційний номер і дата видачі) в обов’язковому порядку повинні бути вказані у накладній на відпуск товара. Крім того, алкогольні напої і тютюнові вироби підлягають обо-
ГЛАВА 6
284
в’язковому маркуванню акцизними марками. Дотримання вказаних вимог сприяє запобіганню придбання неякісних або шкідливих для здоров’я людей харчових продуктів та продовольчої сировини.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Особливості документального оформлення приймання товарів і продовольчої сировини» з дисципліни «Бухгалтерський облік у галузях економіки»