Організація і методика аудиту визначається, передусім, належним інфор- маційним забезпеченням аудитора про суб’єкт господарської діяльності. Зрос- тання обсягів інформації потребує від аудитора певної її систематизації і класи- фікації, оскільки без такого підходу важко зібрати необхідні аудиторські докази, правильно оцінити господарські явища, факти, процеси виробництва. Аудиторський контроль базується не тільки на використанні інформації, а й сам бере безпосередню участь у формуванні інформаційного забезпечення сис- теми управління суб’єктів перевірки. Інформацією аудиту цікавляться не тільки внутрішні споживачі (менеджери, акціонери), а й зовнішні (банки, страхові ком- панії, торговельні партнери, інвестори). Під інформаційним забезпеченням аудиту розуміють певним чином упоря- дковану сукупність інформації, яку формують і використовують на різних стаді- ях процесу аудиту. Основою інформаційного забезпечення аудиту є економічна інформація, що характеризує виробничу і фінансово-господарську діяльність суб’єктів контролю. Найпотрібнішу інформацію про фінансово-господарську діяльність ауди- тор отримує з даних бухгалтерського обліку, внутрішньогосподарського контро- лю, бухгалтерської і статистичної звітності. В аудиторському контролі викорис- 127 товують також інформація зовнішніх джерел: банків, страхових компаній, торго- вельних партнерів, аудиторських і юридичних фірм. Важливе місце у формуван- ні інформаційної бази аудиту займає законодавча, планово-нормативна та довід- кова інформація. В аудиторському контролі використовують матеріали попере- днього зовнішнього та внутрішнього аудиту, акти перевірки податкових органів, контрольно-ревізійних служб, позабюджетних фондів та ін. Слід відзначити, що в аудиті використовують не тільки фінансову, а й не- фінансову інформацію. Для об’єктивної оцінки фінансового стану підприємства, визначення ефективності використання матеріальних, трудових і фінансових ре- сурсів на виробництві аудиторові часто доводиться вивчати особливості органі- зації і технології виробництва суб’єктів перевірки, використовувати матеріали контрольних обмірів, лабораторних аналізів тощо. Від зміни виду аудиторських послуг змінюється обсяг і зміст інформацій- ного забезпечення аудиту. Якщо при аудиті фінансової звітності в більшій мірі покладаються на інформацію бухгалтерського обліку, фінансової (бухгалтерсь- кої) і статистичної звітності, то, наприклад, у процесі консультаційних послуг більше використовують законодавчо-нормативні матеріали. Отже, для аудитора важливо не тільки мати знання про інформаційне за- безпечення аудиторського контролю, а й про процес формування інформації що- до суб’єктів господарської діяльності та використання її у практичній роботі. Для цього неабияке значення має наукова класифікація економічної інформації, яку використовують в аудиті. Аналіз спеціальної економічної літератури показує, що переважна біль- шість авторів приділяють цьому питанню недостатню увагу [26; 27; 29; 32; 72; 146; 153]. Одні економісти у своїх працях більше звертають увагу на джерела ін- формації про підприємство: бесіди з працівниками управління, зустрічі з вищим керівництвом, виконавчим персоналом, огляди основних виробничих підрозді- лів, зовнішніх і внутрішніх звітів та публікацій [146, с. 66-67]. Інші зупиняються лише на джерелах інформації для аудиту фінансової звітності (первинних доку- ментах, реєстрах бухгалтерського обліку, звітності та ін.) [32, с. 75-76]. Проте до інформаційного забезпечення належать не тільки первинні документи, реєстри і бухгалтерська звітність, а й інформація щодо діючих законів, планова, нормати- вна та інша, про яку ми вже згадували вище. Найчіткішу класифікацію інформаційного забезпечення фінансово- господарського контролю й аудиту дає у своїх працях проф. Білуха М.Т. З одно- го боку, він пропонує класифікацію інформаційного забезпечення фінансово- господарського контролю й аудиту, а з другого — розглядає класифікацію еко- номічної інформації та її призначення в контрольно-аудиторському процесі [48, с. 210-223]. За основу класифікації інформаційного забезпечення фінансово- господарського контролю й аудиту взято ознаки: професійно-інформаційна ко- мунікація, пізнавальність інформації, зміст інформаційного забезпечення.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Інформаційне забезпечення процесу аудиту» з дисципліни «Методологія і організація аудиту»