На відміну від емоційного реагування, що здійснюється в людини й тварин мимоволі, емоційні довільні реакції (дії) – це довільні, навмисні відповіді людини на емоціогену ситуацію. Ці відповіді можуть бути мовними й руховими. Р.П. Мільруд дає класифікацію мовних довільних емоційних реакцій на прикладі емоційної поведінки вчителів. Щодо мети педагогічної діяльності автор поділяє їх на конструктивні, псевдоконструктивні й деструктивні. Конструктивні реакції реально сприяють досягненню мети діяльності, псевдоконструктивні створюють видимість участі педагога в розв’язанні проблеми, деструктивні стають перешкодою для виходу з емоціогенної ситуації й навіть загострюють її. Семантично виокремлено оцінні, захисні й регулюючі реакції (учителі оцінювали вчинки, захищали себе, учня або всіх учасників складної ситуації, регулювали поведінку), за спрямованістю емоційної реакції (дії) – зовнішньоспрямовані, які містять вказівки учневі, самоспрямовані, які виражають свою думку про себе. За характером активності реакції поділено на наступальні, відступу і раціональні; за виконуваною функцією – на мобілізуючі, заспокійливі та провокуючі.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Емоційні довільні реакції (дії)» з дисципліни «Психологія особистості»