Л.В. Куликов разом з М.Ю. Доліною і М.С. Дмитрієвою вивчив за допомогою шкали тертя Каннера значущість різних джерел тривоги й емоційного дискомфорту (рис. 7.1). Оцінюючи ці дані, варто мати на увазі, що було опитано в основному осіб жіночої статі, гуманітаріїв (студентів, лікарів, працівників дитячих дошкільних установ). Особистості, які належать до категорії високотривожних, схильні сприймати загрозу своїй самооцінці й життєдіяльності у великому діапазоні ситуацій і реагувати досить напружено вираженим станом тривожності. А.М. Фомінова встановила, що більш як половина дітей у початковій школі випробовує підвищений і високий ступінь тривоги стосовно перевірки знань і до 85% пов’язують це зі страхом покарання й острахом розчарувати батьків. Друга причина тривоги – «труднощі у навчанні». За даними А.Д. Андрєєвої, найбільш значним чинником, який зумовлює негативні емоції в молодших підлітків, продовжує залишатися шкільне життя. Причому цей чинник виражений сильніше в дівчат, ніж у хлопчиків. Як показали Б.І. Кочубей й Є.В. Новікова, тривогу часто відчувають не лише двієчники, а й школярі, які добре й навіть відмінно вчаться, відповідально ставляться до навчання, громадського життя, шкільної дисципліни. У таких школярів зазначають виражені вегетативні реакції, неврозоподібні й психосиматичні порушення. Тривога в цих випадках часто породжується конфліктністю самооцінки, наявністю в ній протиріччя між високими домаганнями й досить сильною непевністю в собі. І двієчники, і відмінники 11–12 років, як виявили Б.І. Кочубей й Є.В. Новікова, надто орієнтуються на те, як їхні оцінки впливають на ставлення до них. Але якщо двієчників насамперед хвилює ставлення однокласників, то відмінників – ставлення батьків і вчителів. У тих, хто вчиться на «четвірки» або «четвірки» й «п’ятірки», рівень тривоги теж досить високий, але він не залежить від ставлення до них навколишніх. Найбільш емоційно спокійними виявилися трієчники. Розповсюдженими причинами тривоги в школярів є: • перевірка знань під час контрольних та інших письмових робіт; • відповідь учня перед класом і страх помилки, яка може спричинити критику вчителя й сміх однокласників; • одержання поганої оцінки (причому поганою може бути названа й трійка, і четвірка залежно від домагань школяра та його батьків); • незадоволеність батьків успішністю дитини; • особистісно-значуще спілкування.
№ за/п Причини емоційного дискомфорту Бал Турбота про стан здоров’я члена родини 4.64 Фінансова ненадійність 4.29 Труднощі з можливістю самовираження 4,00 Перевантаженість справами 4,00 Внутрішньоособистісні конфлікти 3,90 Роздуми про сенс життя 3,87 Недостатність відпочинку 3,80 Незадоволеність зовнішнім виглядом 3.74 Проблеми із сексуальним партнером 3,72 Недолік активності, енергії 3,71 Проблеми в спілкуванні зі співробітниками 3,61 Незадоволеність своєю роботою 3,56 Пролеми з дітьми 3,56 Зростання цін 3,56 Нестача часу для родини 3,54 Проблеми з покупками 3,49 Сексуальні проблеми 3,49 Турботи про здоров’я загалом 3,47 Почуття самотності 3,47 Проблеми з батьками 3,46 Каяття з приводу минулих рішень 3,41 Фізична недуга 3,33 Перевантаженість сімейними обов’язками 3,29 Проблеми з транспортом 3,24 Занепокоєння про надійність місця роботи 3,20 Осуд і дискримінація з боку інших 3,20 Занепокоєння із приводу ситуації в країні 3,19 Зіткнення з начальством 3,04 Неприємні сусіди 2,92 Проблеми з підлеглими 2,66 Проблеми з місцем роботи через свою стать 2,49 Рис. 7.1. Значущість причин емоційного дискомфорту.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Джерела тривоги» з дисципліни «Психологія особистості»