Можна стверджувати, що етап прояснення в консультуванні має таку технологічну картку: 1) визнання наявності проблеми: сам факт приходу клієнта є підтвердженням того, що він визнає реальність психологічних труднощів; 2) уточнення інформації, диференціація труднощів; 3) відсторонення, вихід з вузького коридору емоцій та жорстко фіксованої точки зору за допомогою кількох технічних засобів. По-перше, обговорення проблеми включає механізми віддзеркалення, про які йшлося вище. По-друге, сама бесіда зі сторонньою людиною дає можливість змінити позицію, бо в особі психолога м'яко і ненав'язливо з'являється "зібрання" опонентів клієнта (асоційована позиція час від часу змінюється на дисоційовану). По-третє, правильний розподіл відповідальності дозволяє тримати дистанцію і разом з клієнтом знаходитись в третій позиції (тверезого спостерігача). Однак проблема не лише в тому, щоб ідентифікувати переживання клієнта, - важливо акцентувати його увагу на їх усвідомленні. Це завдання можна розв'язати саме з допомогою технік відображення. Розподіляючи технічні прийоми на групи, треба добре розуміти всю умовність такого підходу. Адже будь-яка репліка консультанта є багатофункціональною, відображення, як процес, починається з елементарних реакцій заохоче або перефразування невербальних реакцій консультанта. Таким чин розподіл технічних прийомів ведення бесіди переслідує лише навчаль цілі. 3.2.2.1. Відображення почуттів Почуття - це слова, виражені людським тілом. Аристотель Відображення почуттів - це навичка ведення інтерв'ю, зорієнтована спостереження за будь-якими проявами емоцій клієнта з метою повернення йому його ключових переживань, що мало усвідомлюються, але відіграють важливу роль у розвитку його труднощів. Відображаючи почуття, ми додаємо дуже суттєву для клієнта інформацію, якою він досі нехтував. Особливо це необхідно у тих випадках, коли почуття заплутані або змішані. Змішаними почуття стають тому, що перша безпосередня реакція дитини піддалась досить жорсткій корекції з боку дорослих або соціуму. Внаслідок цього
125 дитина звикає відчувати не те, що дійсно відповідає її безпосередній потребі, а те що нав'язує їй оточення. Наприклад, спочатку гнів та агресію, коли мама,не давала", „не слухала", „не розуміла", дитина виявляла прямо і відкрито. Однак незабаром, після маминого жорсткого реагування на прояв деструкції, ці емоції стали переживатися як образа, сором, вина та ін. в залежності від того, який конкретний зміст ситуації. У дорослої людина найбільш невизначеним словом, що окреслює почуття, є, напевно, слово тривога. Воно може виражати гнів, біль, любов, хвилювання і ще багато чого. Складними або заплутаними емоції стають внаслідок амбівалентності ставлення до одного і того ж об'єкта. Сильні почуття позитивного полюсу з неймовірною легкістю можуть обертатися на почуття такої ж сили та інтенсивності, але з негативним відтінком. Тим, хто добре диференціює свої почуття, знайомі ситуації, коли одну і ту ж людину „ненавидять з такою ж силою, як і люблять". Виходячи з того, що почуття рідко бувають однозначними, варто відкривати і позитивний, і негативний полюси емоцій та працювати з ними. Секрети ефективного консультанта Натрапляючи на змішані емоції, консультант має врахувати, що вони можуть бути очевидними для спостерігача, але зовсім не усвідомленими тим, хто їх переживає. Не менш важливим завданням є довести почуття клієнта до його усвідомлення, досягти того, щоб клієнт визнав наявність тих чи інших переживань чи емоційних станів, взяв на себе відповідальність за їх виникнення та перебгг. Зазвичай, особливо в емоційній сфері, людина, коли гнівається чи дратується, ладна звинувачувати в цьому будь-кого, але не себе: "Він мене дратує", "Вона мене виводить з рівноваги". Потрібно повернути людині її переживання так, щоб вона присвоїла відповідальність за своє емоційне життя, адже визнання власних емоцій веде до усвідомлення почуттів інших людей. Так відкривається глухий кут безвиході, і є можливість шукати більш конструктивні шляхи подолання проблеми. Отже, зондування емоційних переживань передбачає кілька мікродій консультанта: Емоції
Розпізнавання —>Диференціація —» Усвідомлення —> Визнання Рис. 5. Схема роботи з емоціями в процесі консультування.
126 Типовою в консультуванні є ситуація, коли клієнт яскраво переживає, але не в змозі розповісти консультанту щось певне. В таких випадках психолог допомагає клієнту актуалізувати його почуття, використовуючи спеціальні прийоми та техніки психологічного впливу. До таких технік належить: а) техніка альтернативних формулювань, тобто специфічна підказка варіантів переживань, які могли б виникнути в обговорюваній ситуації, з тим, щоб стимулювати діяльність співрозмовника, дати йому зразок для опису своїх емоцій; б) техніка уточнень "глибини переживань", що допомагає клієнту зазирнути до ще не звіданих куточків власних почуттів (Альошина Ю.Є., 1993, с. 47-50).
Секрети ефективного консультанта Інколи важко знайти назву того чи іншого переживання. В таких випадках ліпше підібрати метафору, порівняння, які запам'ятаються та будуть більш наочними. Наприклад, емоції-метафори: стійкий як олов'яний солдатик, вільний як вітер та ін. Щоб активніше допомагати клієнтові диференціювати заплутані почуття, консультант повинен знати класифікації емоцій та безліч нюансів щодо їх прояву. Які переваги надає класифікація емоцій? По-перше, дозволяє розширити власний словниковий запас. По-друге, приходить розуміння того, які емоції можуть супроводжувати або протистояти конкретному почуттю. (Краще зорієнтувати у взаємозв'язку емоцій може так зване колесо емоційного усвідомлення Стюарта (Стюарт В., 1998, с. 167)). По-третє, надає можливість оцінювати емоції за інтенсивністю (сильні-слабкі), активністю (активні-пасивні, пригнічення-збудження), рівнем простоти-заплутаності (базові-заміщені) тощо (категорії класифікації емоцій див.: Айві А., 1998). Зрозумівши природу та механізми емоційного функціонування, консультант швидше зможе підштовхнути людину до аналізу переживань, примусить замислитись над тим, що раніше не викликало сумнівів, допоможе знайти конструктивні шляхи подолання емоційного дисбалансу і чітко диференціювати емоційні. Секрети ефективного консультанта Відчути емоцію простіше на контрасті, провокуючи опис протилежного полюсу переживання, того, що заперечується, чого не хоче, або не вміє переживати людина. Почати роботу з почуттями можна, користуючись такими вступними фразами: "Мені здається, що ви відчуваєте...", "Що ви переживали, коли...?", "Опишіть ваші почуття в ту хвилину". А далі з метою визнання
127 та усвідомлення почуттів в інтерв'ю використовується та ж сама класична форма відреагування, що нагадує переповідання. Спочатку - 1) основа речення, в якій максимально враховано модальність сприймання співрозмовника (аудіальна, візуальна, кінестетична) і яка містить відображення почуттів: "Здається ви відчуваєте...", " Я бачу, вас захопила буря почуттів...". Щоб уникнути трафаретів, можна просто назвати людину по імені. 2) Далі продовжуємо, додаючи слово, що характеризує почуття: "Схоже, вам неприємно...", "У ваших словах вчувається пригніченість...". При змішаних почуттях варто вказати кілька почуттів: "Здається, ви не тільки ображаєтесь, але й гніваєтесь на сина...". 3) Щоб "заземлити" відображене, додаємо контекст або робимо коротке переповідання: "Схоже, ви відчуваєте себе нещасною щоразу, коли потрапляєте в подібні ситуації". 4) 3 почуттями та переживаннями є сенс працювати в актуальному режимі - відразу ж, як тільки вони з'являються, або ж провокувати такі ситуації, в яких спливають пережиті почуття настільки, щоб зараз бути диференційованими, краще усвідомленими та більш доцільно відреагованими. Тобто робота з почуттями, як підкреслює А.Айві, потребує теперішнього часу. 5) В кінці фрази можна уточнити, наскільки правильно відображено почуття: "Ви зараз надмірно збуджені, чи не так?" (Айві А., 1998, с.116-134). Наведена вище схема відображення почуттів майже універсальна і може використовуватися не тільки в консультуванні, але й у повсякденному житті. Секрети ефективного консультанта Не обов'язково реагувати на кожну проявлену клієнтом емоцію, однак важливо, щоб суттєві, діагностично значущі переживання були опрацьовані в ході цього ж інтерв'ю.
Завдяки відображенню почуттів можна не тільки перевести консультування в нове русло, але й дати людині певний психологічний ресурс. Так, наприклад, у складній ситуації відчаю, консультант дає зворотний зв'язок на рівні емоцій: „Ви розлючені, тому що вас образили, але у вас є відчуття, що про вас турбуються", „Ви розчаровані, втратили надію, однак у вас з'явилося бажання і сили разом зі мною поглянути Акцентування уваги на емоціях людини вимагає певної обережності, бо відображення почуттів спрацьовує лише на тлі хорошого довірчого контакту. Однак за допомогою прийомів стислого відображення почуттів ми маємо нагоду суттєво змінювати перебіг консультативного процесу, глибше торкатися складних питань, піднімати глибинні індивідуальні проблеми тощо.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Мікронавички розпізнавання емоційних переживань» з дисципліни «Основи психологічного консультування»