Олтизер, Томас Дж. Дж. (Altizer, Thomas J. J.) Hap. 28 вересня 1927 p., Кембридж, Масачусетс, США. Теолог Томас Дж. Дж. Олтизер, починаючи з середини 1960-х pp., був одним із провідних американських теологів, що будують свої теорії на понятті "смерті Бога". Від його великої і значущої книжки ' Євангеліє християнського атеїзму" (1966) до таких праць, як "Генеза Бога: теологічна генеалогія" (1993), діалектичне мислення Олтизера постійно зверталося до есхатологічної біблійної мови та до великих апокаліп-тичних візій західної філософії (зокрема Ґ. В. Ф. Геґеля та Фридриха Ніцше) і літератури (передусім із християнської епічної традиції, що простежується від Данте й Мілтона до Ві-льяма Блейка та Джеймса Джойса) з метою продемонструвати теологічну значущість атеїзму модерної культури. На думку Олтизера, проголошена Ніцше теза, що "Бог помер", може бути прочитана як найповніша реалізація первісного (але забутого) послання Ісуса про те, що Царство Боже поруч із нами або присутнє в "тут і тепер". Бог, який "помирає", для Олтизера є трансцендентним Богом класичного теїзму, котрий, як вічний і незмінний, залишається поза цим світом та його історією для того, щоб мати змогу судити їх та проголошувати їм звинувальний вирок; через свою смерть цей Бог цілком і безповоротно увійде в людський та історичний світ, у такий спосіб визволивши людство від почуття вини або нечистого сумління, які мучать його перед лицем недосяжної божественної трансцендентності. Отже, Олтизер прочитує Ніцше в рамках гегелівської концепції кенозису та втілення: заперечення іншосвітньої трансцендентності Бога відбувається в самовичерпанні, через яке Бог стає повністю втіленим, а отже, й іманентним у цьому світі та в його історії. Бог стає всеохопно присутнім там, де Він втрачає будь-яку ідентичність, відмінну від людської тут і тепер, і в цьому розумінні глибоко атеїстична культура сучасності, яка реалізує нове й універсальне людство, стає також втіленням самого Бога. Тоді як його теологія, що визначається смертю Бога, є ключовою для таких постмодерніст-ських мислителів, як Марк С. Тейлор, Чарлз Вінквіст та Едіт Вишоґрод, Олтизер твердить, що "не може існувати постмодерної теології , оскільки "цілком новітньої теології ще не написано і не придумано" (Altizer, 1993: 2). Така "цілком новітня теологія", яку намагається опрацювати сам Олтизер, виражала б універсальну віру в повністю секуляризованому світі — це буде чисто людська віра, що трансцендентно долає будь-яку виразно християнську ідентичність та будь-якого Бога, що його можна ідентифікувати. На думку деяких загальновизнаних мислителів постмодернізму, Ол-тизерове твердження, що всеохопна присутність Бога реалізується в новому й універсальному людстві, може пов'язуватися з сучасною філософією суб'єкта та "метафізикою присутності", які, у світлі постгеґелівської думки від Мартіна Гайдеґера до Жака Дерида, самі вимагають більш радикальної деконструкції.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Олтизер, Томас Дж. Дж.» з дисципліни «Енциклопедія постмодернізму»