ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Позитивне та негативне у людському єстві та світові людини: до постановки питання
Упродовж довгих років, при осмисленні сфери антропоку-
льтурного, в українській філософській літературі основна увага
була зосереджена передовсім на розкритті творчих, життєст-
вердних параметрів людського буття.
Проте такий підхід, як видається, значною мірою звужу-
вав та викривляв справжній стан справ у сфері антропокуль-
турного. Адже, як показав суспільно-історичний досвід,
особливо досвід ХХ сторіччя, у бутті людини, людському єстві
та світові людини відбувається надзвичайно суперечливе поєд-
56нання конструктивного, творення нових форм буття, позитив-
ного та деструктивного, злостивого, негативного, що є резуль-
татом трансцендування людини, її постійного виходу за межі
сущого, яке й відбувається у такий двоєдиний спосіб.
Говорячи про одну із найвагоміших тем у сучасній філо-
софській антропології — грані людського буття: позитивні та
негативні виміри антропокультурного — слід передовсім зазна-
чити, що антропокультурний вимір буття людини у світі охоп-
лює цілу низку ознак: суспільне самопочування людини, її
психологічний стан, відчуття комфортності (чи дискомфорту),
її прагнення та спрямування, вихід на передній план, у за-
лежності від визначальної соціокультурної парадигми доби,
творчих, життєствердних рис людського єства чи, навпаки, рис
руйнівних, деструктивних. Антропокультурне також характе-
ризує якісну специфіку міжлюдських стосунків, їх солідарний
чи виключно конкурентний характер, їх унормованість у
межах комунікативної спільноти (за умови прийняття нею
взаємоузгоджених вимог) чи їх ірраціоналізація; культиву-
вання індивідуалізму та егоїзму чи взаєморозуміння і взаємо-
підтримки. Принциповою ознакою ант ро по культурного нині є
також екологічна складова, збалансованість чи розлад у сто-
сунках із довкіллям. Підсумовуючою ознакою антропокуль-
турного виміру буття виступає прагнення людини (чи
відсутність такого прагнення) до обстоювання своїх визнача-
льних на сьогодні інтересів та потреб, ствердження своєї люд-
ської гідності.
Сукупність цих ознак антропокультурного виміру буття і
буде знаходитися у підвалині усього подальшого розгляду
проблеми, котра піднімається у монографії.
Чому ж проблема граней людського буття, позитивних та
негативних вимірів антрокультурного є однією із найвагомі-
ших, найбільш гострих проблем сьогодення?
А є ця проблема — стосовно позитивного та негативного у
людському єстві та, відповідно, у світові людини — такою зна-
чущою через те, що засвідчує необхідність осмислення досвіду
ХХ сторіччя, драматичного та трагічного, осмислення причин
гуманітарної катастрофи у європейському типові цивілізації,
особливо першої половини минулого сторіччя, та тих виснов-
57ків, котрі необхідно зробити для унеможливлення надалі тих
страхіть, котрі довелося пережити європейській людині впро-
довж минулого сторіччя.
Отже, необхідність розробки проблеми зумовлена тим, що
світ у цілому і Україна зокрема впродовж ХХ сторіччя і до
наших днів продемонстрували і продовжують демонструвати
протилежні, несумісні та різноспрямовані тенденції. З одного
боку, йдеться про злет людського духу, розквіт науки, техніки,
літератури, мистецтва, архітектури, радіо й телебачення, ма-
сової освіти тощо. Тобто, якщо говорити у цілому, креативних,
життєствердних здатностей людини. Сюди ж відноситься й усе
більше розповсюдження і ствердження на планеті демократії,
розбудова громадянського суспільства, закріплення на Заході
у повоєнний час дискурсивної етики як етики відповідальності,
ствердження вимог екологічного категоричного імперативу.
Проте, з іншого боку, увесь жах ХХ сторіччя полягав у
тому, що усе щойно згадане було помножене на небачене в іс-
торії людства поширення на планеті калькулюючого, циніч-
ного розуму, тоталітарних режимів (сталінщина, фашизм,
маоїзм, полпотівщина, в’єтнамський, афганський та чеченсь-
кий синдроми тощо) із репресіями та катуваннями, масовими
розстрілами, концтаборами, системою доносів та психологіч-
ним терором, геноцидом цілих народів, штучним голодомором
українців, рабською працею мільйонів людей.
Перелік можна продовжувати, проте суть питання зрозу-
міла: на поверхню життя, у силу тих чи тих соціокультурних
спонук, вилізло усе те темне, що одвічно існувало у людській
природі, але до того не знаходило умов для свого здійснення у
таких страхітливих масштабах. Йдеться про такі риси людсь-
кого єства, як підступність, жорстокість, облуда, ненависть,
заздрість, зрадливість, корисливість, егоїзм, самозакоханість,
кар’єризм, брехливість, агресивність, схильність до наси-
льства, до доносів-лжесвідчень і т.д., і т.п.
ХХ сторіччя стало прикметним тим, що відбулося знеці-
нення не лише вищих, засадничих вартостей буття, але й са-
мого людського життя як такого.
У масштабах усієї планети набув небувалого поширення тех-
нократизм, у засадах якого — досягнення мети на якійсь одній
58ділянці людського буття, не враховуючи усіх обставин, усієї су-
купності можливих (як правило — негативних) наслідків.
Технократизм також включає в себе поширене явище
сцієнтистського обґрунтування проектів, яке не підкріплене
достатньою антропокультурною, соціокультурною та екологіч-
ною експертизою. Далі, це некомпетентність у розв’язанні на-
гальних технічних, економічних та соціальних проблем,
неувага до людської суб’єктивності, а то й нехтування нею у
цьому процесі. Нарешті, це соціальна інженерія, коли людина
як дуже непроста складова соціуму розглядається на кшталт
машиноподібного її включення у систему буття, а не виходячи
із усього розмаїття, різновимірності самої її внутрішньої
природи як мікрокосму, у результаті чого відбувається ома-
совлення, стереотипізація усіх складових суспільної життє-
діяльності та індивідуального людського буття.
Відтак небувалого поширення набув цинічний, кальку-
люючий, здегуманізований техніко-операційний розум, поли-
шений будь-яких моральних засад.
Необхідність осмислення проблеми позитивного та нега-
тивного в людському єстві та світові людини зумовлена
також тим, що пересічний українець — а це десятки мільйо-
нів людей, понад 90 відсотків усіх громадян України — живе
нині тяжким, напруженим життям і у матеріальному, і у
психологічному планах. Бо кожен середньостатистичний ук-
раїнець щодня стикається із проблемами, котрі пронизують
суспільство: корупцією, проблемою освіти та житла для
дітей, заробітною платою, достатньою лише для задоволення
найнагальніших потреб, безробіттям, необхідністю пошуку
кращої долі у містах-мільйонниках чи, що іще більш жах-
ливо, за кордоном (від 3 до 7 мільйонів найбільш освічених
людей, котрі перебувають у найпродуктивнішому віці). Це
також внаслідок паювання землі та свідомого знищення від-
лагоджених колективних господарств на селі, повний зане-
пад села, розвал його господарства та соціокультурної сфери.
Це також (і внаслідок щойно згаданого теж) неповні сім’ї,
недоглянуті, а то й безпритульні діти, депопуляція україн-
ців, а попереду — невпинне зростання відсотку пенсіонерів
та дефіцит робочої сили.
59Ясно, що усе щойно згадане (як і інші обставини, котрі
сюди прилягають, насамперед пов’язані зі стрімким майно-
вим розшаруванням та корупцією і бюрократизмом на кож-
ному кроці) не сприяють ні нормальному суспільному
самопочуванню пересічного українця, ні врівноваженості його
психологічного стану, ні відчуттю душевного комфорту. Вод-
ночас, викликаючи не суспільну солідарність, прагнення до
взаєморозуміння та взаємопідтримки, а передовсім — викли-
каючи самозамикання індивіда, культивування індивідуа-
лізму та егоїзму, коли конкуренція і тільки стає ознакою не
лише економічного співжиття (що є нормою), а ознакою між-
людських стосунків як свідчення їх різкого погіршення, їх
деструкції.
Відтак на передній план із необхідністю виходять не
творчі, життєствердні риси людського єства, а руйнівні, дест-
руктивні, злостиві.
Яка ж причина виникнення та існування цього негатив-
ного у людському єстві та, відповідно, у світові людини?
Позитивне, життєствердне, творче, оптимістичне, те, що
приносить людині радість та несе її на крилах, — усе це є, існує
як само собою зрозуміле, як те, що, звісно, є невід’ємною
рисою людських стосунків та людського буття у цілому.
Людина приходить у світ, щоб творити, створювати нові
форми, примножувати розмаїття форм та проявів буття. Це
пов’язане із принциповою трансцендентністю людини, постій-
ним виходом людини за власні межі, що є її неодмінною ха-
рактеристикою. Інакше бути не може: людина не зводиться до
якихось застиглих, закостенілих форм.
Проте чи означає це, що дане трансцендування є процесом
однозначно позитивним? Як показав історичний досвід мину-
лого сторіччя, на поверхню життя вихлюпнулася колосальна
людська енергія, котра знайшла втілення у небувалих здобут-
ках: наукових, технічних та технологічних, літературних та
музичних, досягненнях у сфері будівництва, транспорту, теле-
та радіокомунікацій, зв’язку, звершеннях кіно та телебачення.
Проте з неменшою силою на поверхню життя вихлюпну-
лися руйнівні риси людського єства: злоба і лють, жорстокість,
паскудство у його незліченних проявах.
60Звідки ж усе це могло взятися й набути такого страхітли-
вого розповсюдження на планеті?
Як показали філософсько-антропологічні дослідження ми-
нулого століття, людина є, по-перше, генетично, у своїх вито-
ках фізично недостатньою істотою, яка певним чином випадає
із еволюційного ряду, є недолугою й непристосованою до гар-
монійного зв’язку із живим світом.
Як радикальний засіб подолання такої фізичної недоско-
налості та неадекватності людини, її невписаності у природ-
ний біоценоз, і виник механізм трансцендування, який, з
одного боку, дав можливість творити, створити яскравий та
різноманітний світ культури, заснований на засадах класичної
калокагатії, єдності істини, добра та краси, морально фундо-
ваний дім людського буття. Але з іншого боку, не менш різ-
номанітний світ проявів негативного, злостивого й підступного
та жорстокого.
Ця біполярність, поєднання проявів позитивного й нега-
тивного є характерною ознакою усієї планетарної цивілізації,
інтенсивне наростання чого було і є повсюдною характерною
рисою людської життєдіяльності.
До того ж на усе це наклалися процеси ресентименту у мо-
ралі як явище, котре символізує глибинні, не завжди позитивні
(а часто й збочені) процеси у тому типові культури, котрий по-
будований на традиційній етиці формального обов’язку. Ресен-
тименту, суть якого, якщо коротко, полягає у тому, що це є
мораль безсилля, коли заздрість, образа, роздратованість, злоба
та ненависть приводять до жаги помсти, але сама ця помста не
може бути зреалізованою. Усе це, разом узяте, й веде до душев-
ного самоотруєння й злопам’ятства, що не може бути ніяким
чином означене як позитивне явище антропокультурної сфери.
Отже, слід констатувати, що в житті сучасної української
людини усе менше й менше світлого, доброго, оптимістичного,
усе менше надій та сподівань. А це не може не викликати ве-
ликого занепокоєння. Як повернути людині це світле, добре,
радісне — ось питання питань.
Зрозуміло, що певні підстави для оптимізму у цьому плані
є. Передусім про них свідчать свобода слова, кроки на шляху
демократизації суспільного життя та відкритості суспільства,
61становлення громадянського суспільства в Україні. Проте ці
кроки — і у цьому корінь проблеми — повинні бути підкріплені
адекватними кроками в соціокультурній та економічній сфері,
передовсім пов’язаними із прийняттям закону про прогресивне
оподаткування, зі зростанням хоча б до східноєвропейського
рівня відсотка вартості робочої сили у собівартості продукції,
створення середнього класу, який би складав 90 відсотків на-
селення, тобто перехід від кланово-олігархічної моделі су-
спільного устрою до моделі сучасної, на кшталт усієї Європи —
соціально орієнтованої ринкової економіки європейського
штибу, соціальної держави.
Не слід також забувати, що основою соціального опти-
мізму пересічного українця, тобто його повноцінної особис-
тісної самоідентифікації, може бути лише його національна
самоідентифікація, яка неможлива поза нормальним роз-
витком української культури: української поп- та рок-му-
зики, кіно (як власне виробництво, так і його прокат),
адекватного змістовного й художнього наповнення радіо- і,
особливо, телепростору, підтримка української книги (і у
сенсі її видання, і у плані відновлення державної системи її
розповсюдження), плекання історичної пам’яті, українських
театру та музейної справи, охорони пам’яток культури вза-
галі, підтримки природних заповідників, заказників та на-
ціональних парків тощо.
Отже, суть проблеми полягає у тому, що повернення со-
ціального оптимізму пересічному українцеві може базуватися
лише на усвідомленні усієї складності, бівалентності людсь-
кого єства, та, відповідно, світу людини, а також на усвідом-
ленні усього драматизму історичного шляху української
людини упродовж віків, особливо у минулому столітті.
Те ж саме, ту ж біполярність демонструє українська дійс-
ність і впродовж усіх років незалежності. З одного боку,
певний суспільний, економічний та інституційний поступ, на-
родження громадянського суспільства та сфери відкритості, де
й знаходять свій вияв риси оптимізму, життєствердження, тво-
рення нових форм життя.
Проте не менший вияв знайшли в українських реаліях і
усі перераховані вище негативні риси людського єства: як у
62часи розбудови кланово-олігархічної моделі капіталізму, часи
двох перших президентів, так і за останній час — час продов-
ження різкого майнового розшарування, час поглиблення про-
тистояння позитивного й негативного, протистояння сил, які
уособлюють минуле європейської цивілізації та майбутнє як
ствердження сучасної європейськості — соціальної ринкової
економіки та соціальної держави.
Усе це, разом узяте, викликає дуже багато запитань, і най-
перше — це про пошук шляхів мінімізації впливу негативного
у людській природі, унеможливлення рецидивів тоталітаризму
й авторитаризму та створення умов для подальшого розкриття
креативних, життєствердних здатностей. Про це у подальшому
тексті ще буде детальна розмова.
Зараз же хотілося б коротко зупинитися на питанні вито-
ків осмислення проблеми позитивного та негативного у люд-
ському єстві та світові людини у класичній філософії доби
Модерну.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Позитивне та негативне у людському єстві та світові людини: до постановки питання» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ПРИЗНАЧЕННЯ, СТАТУС ТА ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЦЕНТРАЛЬНОГО БАНКУ
ТЕОРЕТИЧНІ КОНЦЕПЦІЇ КРЕДИТУ
ОРГАНІЗАЦІЯ І СТРУКТУРА АУДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
СТРУКТУРА ГРОШОВОГО ОБОРОТУ ЗА ЕКОНОМІЧНИМ ЗМІСТОМ ТА ФОРМОЮ ПЛАТ...
ПОНЯТТЯ, ПРИЗНАЧЕННЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ КОМЕРЦІЙНИХ БАНКІВ


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 855 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП