Загальні поняття про документи та бухгалтерську документацію
Законом України «Про бухгалтерський облік і фінансову звіт- ність в Україні» стаття 9 «Первинні облікові документи та регіст- ри бухгалтерського обліку» та «Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 р. № 88 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5.06.1995 ро- ку № 168/704), визначається порядок створення, прийняття і ві- дображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання пер- винних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об’єднаннями та госпрозрахунковими органі- заціями (крім установ банків) незалежно від форми власності та специфіки установ і організацій. Бухгалтерський облік — це процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім і внутрішнім користувачам для прийняття рішень. Особливістю бухгалтерсько- го обліку є суцільне й безперервне спостереження за всіма госпо- дарськими операціями, що здійснюються в підприємствах, органі- заціях та установах. Для проведення такого спостереження кож- ну господарську операцію необхідно документально оформити. Бухгалтерський документ є письмовим доказом фактичного здійснення господарської операції або письмовим розпоряджен- ням на право її здійснення. Термін документ походить від лат. documentum, що означає «свідоцтво, доказ». Сукупність бухгалтерських документів, що складаються на всі господарські операції, називається документацією. Тобто докуме- нти, які складаються в момент здійснення господарських опера- цій, називаються первинними документами. Документація є ва- жливим елементом методу бухгалтерського обліку.
132 Зауважимо, що жодна господарська операція не може бути відображена в обліку без належного її оформлення відповідним первинним документом. Це спосіб первинного спостереження за господарськими операціями і обов’язкова умова відображення їх в обліку. Від своєчасності складання і якості документів знач- ною мірою залежить правильність показників бухгалтерського обліку і звітності. Значення документації в господарській діяльності підприємств не обмежується тільки тим, що її використовують для обґрунту- вання облікових записів. Документація відіграє важливу роль в управлінні господарством. Для працівників документи є підста- вою для обґрунтування здійснених ними операцій. Особливо ва- жливе значення документів для попереднього та наступного кон- тролю за доцільністю й законністю господарських операцій, доде- ржанням державної дисципліни. Документи мають і правове (юридичне) значення. Вони є письмовим доказом здійснення господарських операцій, тому ма- ють юридичну, доказову силу і використовуються органами суду і арбітражу в процесі розгляду різних претензій, пов’язаних з по- рушенням договірних зобов’язань, нестачею і псуванням матеріа- льних цінностей та ін. У таких випадках за документами визна- ють юридичну силу лише в тому разі, коли їх складено своєчасно та належним чином оформлено. Первинні документи використовують також під час аналізу го- сподарської діяльності, для фінансового контролю і документаль- них ревізій, що здійснюються органами відповідних міністерств для перевірки законності операцій і додержання фінансової дис- ципліни. У процесі оформлення й опрацювання первинних документів здійснюють контроль за додержанням платіжної, розрахункової і кредитної дисципліни, що дає змогу запобігти надмірностям у витрачанні матеріальних, грошових і трудових ресурсів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Загальні поняття про документи та бухгалтерську документацію» з дисципліни «Теорія бухгалтерського обліку»