145 (як для потиску) та не в горизонтальній (як для поцілунку), а у проміжному положенні під кутом до площини: хочете ці% луйте, хочете потискайте. Рукостискання повинно бути корот% ким і досить енергійним. Щоб тебе сприймали як особистість, треба насамперед нею бути. Людина, яка має такі риси, як інтелект, власний стиль, власну позицію, неодмінно буде сприйнята як особистість. 3.2.1. Розходження та подібність у діловому іміджі Головним критерієм, що обумовлює психологічні статеві особливості, їх характерологічні й ділові якості, є широта меж прояву генотипу. Розглядаючи питання про те, що важливіше у формуванні особистості — гени чи середовище, варто сказа% ти: для жінки — середовище, для чоловіка — гени. Жінкам ризикувати не можна, її еволюційна роль інша — збереження досягнутого і передача його наступним поколінням. Жіноча стать набагато пластичніша у процесі індивідуального розвитку, жінка також істотно перевершує чоловіка у швидкос% ті та легкості пристосування до життя й умов навколишнього се% редовища за рахунок більш широких меж прояву генотипу. У прекрасної статі чітко виявляється схильність до оволо% діння внутрішнім простором, у них більш тонкий смак, ніж у чоловіків, розвиваючи свій смак жінки можуть досягати ві% домого ступеня досконалості. Вони можуть краще розрізняти матеріали і форми, краще чують, більш різко реагують на шум; краще бачать удень і вночі. З раннього дитинства жінки виявляють великі здібності до оволодіння мовою, мають кращі здібності до спілкування. Відомо, що жінки частіше дотримуються крайніх поглядів і позицій, у дискусіях вони виявляють більш швидку реакцію, але щодо узагальнень поступаються чоловікам. Вони більше цікавляться людьми, їхніми проблемами, чуттєвіші в соціаль% них контактах, можуть краще зрозуміти іншу людину. Жінки частіше підкоряються чужому авторитету і схильні вважати інтереси інших більш важливішими, ніж свої власні. При спілкуванні жінки більше цікавляться незначними подробицями, аніж суттю справи: — у лихослів’ї нападають більше на зовнішність, ніж на ос% новні якості людей; — у прихильностях шукають більше задоволень, ніж користі; — помилки засуджують суворіше, ніж злочин; — загалом, надають більшого значення словам, ніж справі.Вони схильні частіше перебивати співрозмовника вигуками співчуття, незгоди, зауваженнями, виправленнями, аналогія% ми. Для більшості співбесідниць%жінок ця манера — підба% дьорливий фактор, що означає посилену дружню участь у роз% повіді співрозмовника, співпереживання і співчуття. Жінка набагато легше від чоловіка піддається гіпнотичному впливу. Це можна помітити з повсякденної поведінки жінки: — її неважко заразити сміхом або плачем; — вона легко стає жертвою найбезглуздішого забобону; — «кидається» на всякий «чудодійний» засіб, що пореко% мендувала подруга. Варто відзначити вплив і гіпнотичну дію на жінку чолові% чих компліментів: вона має неймовірну здатність запам’ятову% вати сказані на її адресу компліменти і завдяки цьому, по суті, усвідомлює своє значення. Жінка має здатність говорити, нерідко навіть краще від чо% ловіка, але позбавлена здатності міркувати, адже в жінках за% багато емоційного і занадто мало раціонального. Через це вони погано пристосовані для роботи в колективі: їхня неадекватна реакція вносить постійний елемент напруженості. Їм небезпеч% но робити зауваження, оскільки вони або відповідають і дозво% ляють собі образливі вислови, або вдаються до сліз. Чоловіки не можуть терпіти, коли жінка нервує або плаче. Їх з дитинства переконують, що вони повинні бути главою ро% дини і тому несуть відповідальність за родинні справи. Жінка, яка ділиться з чоловіком своїми проблемами, часті% ше хоче, щоб її вислухали, втішили, заспокоїли і сказали, що все буде гаразд. Але чоловіча реакція на це — лише докори за поганий настрій, оскільки він відчуває відповідальність за ух% валення потрібного рішення. Жінки не надають ніякого значення своїм словам, проте значення слів чоловіка занадто перебільшують, і в цьому їхня фатальна помилка. Знаючи це, при спілкуванні з жінкою чо% ловіку у промовах варто бути обережним, а в справах — сміли% вим. Якщо жінка в чомусь не права, недоцільно дуже вперто намагатися довести їй це, бо з цього все одно нічого не вийде. Таку рису характеру жінок зрозуміли французи й створили прислів’я: «Якщо жінка не права, піди й вибачся». Нелогічність і непередбачуваність жіночої поведінки спри% чинила появу деяких законів «жіночої логіки». 1. Закон «кульової блискавки» діє, коли щось не так або настала погана погода, коли треба на кого%небудь образитися 146147 або напасти. Причому той, на кого спрямований гнів, може не мати ніякого стосунки до його причини. Це саме ті жіночі емо% ції, природа і напрям яких так само незрозумілі, як природа й рух кульової блискавки. 2. «Закон мікроскопів» — це перетворення дрібних подій у великі. Деякі жінки мають виняткову здатність завжди ба% чити лише частину якоїсь події або явища. Водночас цю части% ну їхня уява збільшує і посилює в багато разів, отож, щоб пе% реконати жінку в чомусь дуже важливому, на вашу думку, потрібно намагатися їй сподобатися, інакше мета виявиться досить важкодоступною. Жінка, яка заробляє гроші своєю власною працею, ставить% ся до них більш обачливо й ощадливо, ніж чоловік. Щедра жін% ка — досить поодиноке явище в нашому житті. Вона швидше прагне того, щоб берегти і збирати гроші, ніж витрачати їх, на% віть помірно й розсудливо. Жінка завжди хоче бути впевнена в тому, що розумно витрачає свої гроші, і жоден економіст не встановлює ретельніше розходження між грошима і тими бла% гами, що вони надають. Жінкам здається несправедливим, ко% ли платять гроші за ідеї, консультації, за поради, одне слово, за невловимі речі, від яких не залишається видимих слідів, то% ді як купівля цінної речі, завжди має вагоме виправдання. На% віть на невелику суму жінка зуміє зробити стільки покупок, скільки чоловік не зміг би зробити й на набагато більшу. Відмінні риси ділової жінки — легкість у спілкуванні з людь% ми, обов’язковість, уміння швидко домовитися про справу і нас% тільки ж швидко приступити до її реалізації. 1. Перша відмінність полягає в тому, що позицінує своїм зовнішнім виглядом діловий чоловік і що ділова жінка: — зовнішній вигляд ділового чоловіка (діловий стиль) вказує на надійність і респектабельність, на те, що він працює в солідній організації, акуратний і заповзят% ливий, авторитетний; — зовнішній вигляд ділової жінки вказує не стільки на її привабливість, скільки на її професіоналізм, праце% здатність, серйозність, впевненість у собі і заглибле% ність у справу (проблема: у першу чергу сприймається чарівність жінки і, як наслідок, зневажаються її інте% лектуальні здібності). 2. Варіативність одягу: — чоловічий імідж менш варіативний, більш одноманіт% ний (для привабливості чоловіка потрібен мінімум засобів: пропорційна фігура, елементи зовнішньої ес% тетики). Головне — не відходити від стандартів, прий% нятих у діловому світі; — імідж жінки має велику різноманітність і за кількістю видів одягу і за допустимістю аксесуарів. Ділова жін% ка — це все%таки жінка, що повинна мати індивідуаль% ність і неповторність. Одноманітність, стандартність згубна для іміджу ділової жінки. 3. Основний елемент костюма: — виявляється в підборі такого елемента чоловічого кос% тюма, як краватка, що вказує на смак і особисті якос% ті чоловіка. Отже, основний елемент — краватка; — у жіночому габітарному іміджі важливі усі компонен% ти зовнішнього вигляду, але, все%таки, неповторності жінці додає підбір аксесуарів (хустка, шарф, ремінь, брошка), що можуть бути в романтичному, фольклор% ному, авангардному стилі, який не допускається в ді% ловому іміджі чоловіка. 4. Розходження в тому, що підвищує або знижує рейтинг ділових якостей чоловіка й жінки, наприклад: — колір волосся чоловіка ніяк не відбивається на його ді% лових якостях, а сивина вказує на солідність і автори% тетність; — діловий імідж важче побудувати жінкам, чиє волосся світле або рудувате. Найлегше бути діловою брюнет% кою (соціальний стереотип). Недопустима сивина — жінці вона не додає авторитетності. На перший погляд здається, що в діловому іміджі чоловіка й жінки більше розбіжностей, ніж схожості, проте, це не зов% сім так. Подібності полягають в основному в тому, як будується діло% вий габітарний імідж, якого повинні дотримуватися як чоловік, так і жінка. Для обох — це діловий стиль (для чоловіка — діло% вий костюм: піджак, брюки, сорочка, краватка; для жінки — ді% ловий костюм: жакет зі спідницею, брюками або платтям), стиль, що і в тому, і в іншому разі вимагає строгості, елегантності, бездоганності, починаючи із зачіски і закінчуючи взуттям. Якщо чоловік і жінка одягнені по%діловому, то їх вважати% муть: критичними, серйозними, впевненими в собі, організо% ваними і працьовитими. Як чоловік, так і жінка повинні дотримуватися ділової па% літри і вилучити з гардеробу помітні елементи й аксесуари (почуття міри і доцільність). 148Дослідивши особливості статеворольових стереотипів, пси% хологічні передумови формування ділового іміджу, розходжен% ня та подібності в діловому іміджі, ми дійшли висновку, що як у чоловіка, так і в жінки є всі передумови для формування ді% лових якостей. Розходження в тому, що чоловіки частіше від жінок роблять кар’єру, детермінуються не психофізіологічни% ми особливостями, а, швидше, соціокультурними факторами. Порівнюючи іміджі чоловіка й жінки, ми прийшли до вис% новку, що тут є і істотні відмінності, і подібність. Можна сказа% ти, що зовнішній вигляд для чоловіка, — це ще одна констата% ція його заможності й упевненості. А зовнішній вигляд ділової жінки швидше має засвідчити не стільки її привабливість, скільки інтелектуальну спроможність, професіоналізм. Як діловий чоловік, так і ділова жінка повинні дотримува% тися ділового стилю в одязі (суміш елегантності класичного стилю і функціональності спортивного). І останнє, на чому хотілося б наголосити, в усьому зовніш% ньому вигляді ділової людини (чоловіка або жінки) повинні гармонійно поєднуватися всі елементи одягу і за стилістикою, і за кольоровою гамою, вони мають підкреслювати ваші пере% ваги і приховувати недоліки. Варто пам’ятати, що вдало підіб% раний діловий костюм і для чоловіка, і для жінки створить сприятливе враження, підкреслить професійність і особисті якості: організованість, охайність — а це перший крок кар’єр% ними сходами.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Розходження та подібність у діловому іміджі» з дисципліни «Іміджелогія»