137 є тільки одне — спроба донести до оточуючих сутнісні якості прообразу — його цінності й ідеї. Інакше кажучи, імідж — це особисте послання світу, зашифроване мовою символів. 3.1.2. Глибинні характеристики іміджу Близькість: доступність образу, його здатність викликати відчуття «свій». Експресивність: запал, динамічність, емоційність, яскра% вість образу. Сексуальність (еротичність): чуттєвість образу, здатність притягати і стимулювати збудження. Домінантність: владність, сила образу, його здатність ви% кликати бажання підкорятися і йти слідом за прототипом. Агресивність: руйнівний потенціал, здатність іміджу ви% кликати страх або провокувати гнів. Архетипність: віддзеркалення в образі найдавніших уяв% лень, традиційно%обрядових дій і імпульсів. Еталонність: втілення в іміджі батьківських розпоря% джень, домінуючих соціальних цінностей і установок, здат% ність викликати відчуття «хороший». Імідж, наповнений енергією кількох із перерахованих влас% тивостей, створює харизму. Харизматичний імідж — це образ, що притягає до себе ото% чуючих завдяки величезній внутрішній енергії та змістовній потужності. Харизматичний імідж викликає сильні ірраціо% нальні переживання людей порівняно зі священним трепетом. На усвідомлюваному рівні це виявляється як захоплення, пошана, пристрасна прихильність, страх або приплив енергії. Що робить харизматична особа? 1. Привертає увагу. 2. Викликає сильні почуття. 3. Задовольняє явні та приховані потреби людей. 4. Пропонує ідеї. 5. Переконує. 6. Демонструє впевненість. 7. Володіє ситуацією. 8. Веде за собою. Які якості виявляє харизматична особа? Активність, безстрашність, віра, впливовість, воля, багата уява, дружелюбність, духовність, дбайливість, краса, мудрість, мужність, незворушність, незалежність, чарівність, товарись% кість, відвертість, оптимізм, оригінальність, відповідальність,позитивний погляд на життя, рішучість, сексуальність, сила, сміливість, справедливість, пристрасність, таємничість, талано% витість, вимогливість, переконливість, впевненість, розум, ці% леспрямованість, емоційність, енергійність, гумор. Сучасний дослідник харизми Н. Енкельман дає таке визна% чення: «Харизматична особа наділена владою — вона здійснює щонайпотужніший вплив на думки, відчуття і дії інших лю% дей. Харизматичні особи міцно стоять на землі, у них помірна хода, відкритий доброзичливий погляд, міцне рукостискання, глибокий і повнозвучний голос». Психологічний практикум (О. Змановська) Ми проаналізували імідж з погляду його прихованих, част% ково або повністю неусвідомлюваних характеристик. У будь% якому конкретному іміджі представлені властивості виявля% ються різною мірою. Відповідно до того, яка якість домінує, характеризують імідж загалом. Наприклад, образ Джеймса Бонда, що ввійшов до класики сучасного кінематографа, втілює практично всі перераховані нами глибинні якості. Перш за все, це: еталонность, сексуаль% ність і домінантність. Для створення подібного образу не має істотного значення реальний характер конкретного актора. Хто б не грав Бонда — Шон Коннорі, Роджер Мур, Тімоті Дал% тон або Пірс Броснан, — усі вони рівною мірою примушують нас переживати сильні архетипні почуття — всемогутність, тріумф перемоги над злом, любов і благородство. При цьому архетипна роль героя поєднується з сучасними іміджевими ат% рибутами, що незмінно супроводжують Бонда: автомобілем марки БМВ, годинником «Омега», горілкою «Смірнофф». Для багатомільйонної армії кіноглядачів такі деталі миттю перехо% дять в розряд «престижних речей». О. Змановська вважає, що яскравий імідж, створений кінема% тографом, і який досі вважається неперевершеним сексуальним символом, — це образ Мерилін Монро. Очевидно, що провідною характеристикою цього іміджу є еротичність — здатність подо% батися, притягати своєю чуттєвістю і приносити задоволення. У свою чергу, еротичність реалізується через конкретні харак% теристики та дії: світлий колір волосся, стрункі ноги, класич% ну конфігурацію форм, асоційовану з «пісочним годинником», ходу, пухкі губи, жвавість і безпосередність. Ідея «простодушної блондинки з апетитними формами» на% лежала одному з голлівудських продюсерів, який не тільки вдало сконструював новий образ, але й підібрав йому відповідне 138139 ім’я. Виникає питання, наскільки імідж «секс%зірки» Мерилін Монро збігався зі своїм прототипом — Нормою Джин — жінкою з драматичною історією і жіночою долею, що не склалася? Хоч як би там було, але образ Мерилін Монро в XX столітті став еталоном жіночої краси і сексуальності — йому поклоня% ються чоловіки і його наслідують жінки. Незважаючи на те, що Мерілін давно пішла з життя, її образ залишається приваб% ливим для мільйонів людей. З її легкої руки «джентльмени» завжди «віддають перевагу блондинкам». Для порівняння наведемо інший типаж — образ абсолютного лиходія (деструктивно%агресивний імідж), створений в кінема% тографі Генрі Олдманом. Перед нами постає плеяда колоритних негідників, таких як: містер Зорг у фільмі «П’ятий елемент» і поліцейський%перевертень в «Леоні» режисера Люка Бессона і, нарешті, сам граф Дракула в роботі Френсіса Копполи. У сприйнятті мільйонів людей герої Олдмана асоціюються з такими характеристиками, як неперевершена могутність, витончена підступність і всепоглинаюча деструктівность. Не% зважаючи на наявні зовнішні відмінності, перераховані образи активізують один і той самий архетип всемогутнього чудовись% ка, що викликає найглибші відчуття жаху і огиди. Отже, ми досліджували приховані, глибинні якості іміджу, що здійснюють могутній вплив на людей. Ці властивості ви% значають харизматичність іміджу — його ірраціональний маг% нетизм. Чи можна підсилити харизматичність іміджу? Підсилити — так, але створити на пустоту місці — навряд. Ми можемо збільшити внутрішню енергію іміджу за рахунок вже наявних властивостей. Наприклад, ми хочемо зробити власний імідж сексуальнішим. На нашу думку, потрібно зробити таке: 1) підкреслити свою статеву приналежність за допомогою зовнішніх атрибутів: зачіски, макіяжу, взуття, одягу й аксесуарів; 2) наповнити образ любов’ю і романтичними відчуттями, вибираючи відповідні символи й теми розмов; 3) удосконалити, наскільки це можливе, власне тіло за до% помогою гімнастики, фітнесу, водних процедур і здорово% го способу життя; 4) попрацювати над тембром голосу, зробивши його таким, що чарує; 5) дотримуватися однієї із загальноприйнятих сексуальних ролей, наприклад, «джентльмена» або «жінки%загадки».При посиленні цієї сторони іміджу важливо пам’ятати, що прямий вияв сексуальності виключається. Занадто оголене ті% ло або відверті сексуальні дії з великою вірогідністю викли% чуть негативний ефект — неприязнь оточуючих. Еротичність доцільно передавати трьома основними спосо% бами — через щирість власних відчуттів, вдосконалення тіла й майстерне володіння мовою символів. Наприклад, при побудові привабливого жіночого образу особливого значення набувають: світлий колір одягу, коротка спідниця, вузконосі туфлі, довге волосся, тонкі аристократич% ні пальці, прикраси, сумочка, віяло, хутро, квіти. Типово чо% ловічими символами зовнішнього вигляду визнаються: кла% сичний або спортивний костюм, легка щетина, коротка стриж% ка, спортивна фігура, краватка, автомобіль, авторучка.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Глибинні характеристики іміджу» з дисципліни «Іміджелогія»