ПРОГНОЗУВАННЯ ОСНОВНИХ ФІНАНСОВИХ ПОКАЗНИКІВ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ
Фінансове прогнозування — це дослідження і розроблення можливих шляхів розвитку фінансів малого підприємства в перспективі. Фінансове прогнозування, як і фінансове планування, ґрунтується на фінансовому аналізі. На відміну від фінансового планування прогноз базується не тільки на достовірних даних, а й на певних припущеннях. Під час прогнозування вивчаються чин-ники, які вплинули на господарську діяльність малого підприєм-ства та які будуть впливати в майбутньому. Основними завданнями фінансового прогнозування є: 1) вивчення прогнозної документації для визначення додатко-вого фінансування, яке буде необхідне малому підприємству в майбутньому для очікуваного збільшення виробництва; 2) визначення очікуваного зростання обсягу фінансових ре-сурсів у прогнозному періоді; 3) визначення напрямів найефективнішого використання фі-нансових ресурсів; 4) виявлення можливих джерел формування фінансових ре-сурсів. Оскільки фінансове прогнозування — це припущення, то ви-вчається кілька альтернативних припущень і на їх підставі ро-биться прогноз. У зв’язку з цим фінансове прогнозування дає можливість порівнювати різноманітні варіанти розвитку малого підприємства й обирати оптимальні шляхи досягнення високої ефективності господарювання. Фінансове прогнозування потребує дотримання деяких загаль-них принципів, обов’язкових в умовах ринкової економіки. По-перше, маючи у своєму розпорядженні певну суму фінан-сових ресурсів, необхідно так розрахувати витрати, щоб отриму-вати гранично високу рентабельність. По-друге, під час фінансового прогнозування має забезпечува-тися збалансованість ризиків, для чого витрати з високою фінан-совою віддачею, але з підвищеним ризиком треба поєднувати з інвестуванням коштів в об’єкти хоча і менш рентабельні, але з гарантованим доходом. По-третє, після вибору довгострокового напряму вкладання коштів, необхідно передбачити найбільш економічні методи їх фінансування. По-четверте, у процесі фінансового прогнозування має обов’язково враховуватись інфляційна ситуація, з огляду на яку коригу-ються всі розрахунки. Таким чином, прогнозування дає змогу аналізувати тенденції, які складаються в період проведення фінансової політики з ура-хуванням впливу на неї внутрішніх та зовнішніх чинників і на цій підставі визначати перспективи фінансової стратегії, яка забезпе-чує підприємству фінансову стабільність та стабільність на ринку. Прогнозування дає можливість відповісти на питання: що очі-кує мале підприємство в майбутньому — зміцнення або втрата платоспроможності. Розглядаючи корпоративний план, слід зазначити, що він складається для внутрішнього користування і відображає страте-гію, плани і очікувані фінансові результати. У процесі складання корпоративного плану враховуються різ-ні фінансові аспекти, зокрема: 1. Проводиться розрахунок фінансових і матеріальних ресур-сів, необхідних для реалізації стратегії малого підприємства. 2. Визначаються потенційні проблеми і сприятливі можливості розвитку малого підприємства. 3. Отримані результати зіставляються з планами та прогноза-ми, контролюється виконання корпоративного плану. Починаючи корпоративне планування, насамперед необхідно визначити довгострокову мету малого підприємства, а також план дій, які забезпечать досягнення цієї мети. В першу чергу не-обхідно визначити завдання малого підприємства, серед яких найважливішими є: 1) отримання максимального прибутку за мінімальних витрат; 2) збільшення обсягу виробництва продукції за умови її реалі-зації; 3) збільшення чистих активів за рахунок власних коштів; 4) збільшення питомої ваги власного капіталу в загальній сумі фінансових ресурсів малого підприємства. Виходячи з перелічених завдань, аналізуються наявні фі-нансові ресурси, необхідні для реалізації наміченої мети. По-чинається аналіз так званого SWOT, тобто аналіз переваг (сильних сторін) та недоліків (слабких сторін) малого підприємства, з урахуванням яких складається прогноз розвитку малого під-приємства. Такий аналіз дає змогу проранжирувати всі переваги і недолі-ки в роботі малого підприємства залежно від їх важливості і ви-ключити менш вагомі, тобто ті, які можна ігнорувати, оскільки вони значно не впливають на результати господарської діяльнос-ті малого підприємства. З огляду на виявлені переваги та недоліки фінансовий мене-джер розроблює обґрунтовані висновки, які стають базою для побудови стратегії малого підприємства. Як правило, фінансова стратегія будується на основі позитив-них чинників з одночасним усуненням недоліків, ураховуючи при цьому зовнішні впливи, які не залежать від роботи малого підприємства (рівень інфляції, валютні курси, поява нових кон-курентів, нове законодавство тощо). При цьому складається кіль-ка варіантів стратегії розвитку малого підприємства. У процесі вибору найоптимальнішого варіанта мають бути розглянуті та враховані такі аспекти: 1. Спроможність наявних виробничих засобів забезпечити за-пропонований випуск товарної продукції. 2. Можливість досягнення малим підприємством за такого рівня виробництва поставленої мети у визначений термін. 3. Наявність грошових коштів для фінансування обраного ва-ріанта розвитку малого підприємства. 4. Забезпечення прибутковості щодо запропонованого обсягу реалізації продукції. Корпоративний план містить чотири розділи: Перший розділ: у ньому обґрунтовується мета малого підпри-ємства. Зокрема, визначаються темпи зростання чистого прибут-ку порівнянно зі звітним періодом, забезпечення в прогнозованому періоді випуску високоякісної і конкурентоспроможної продукції, відображаються реальні ринки збуту продукції та інші цілі. Другий розділ — наводяться критерії варіантів фінансової стратегії малого підприємства. У цьому розділі відображається найоптимальніший варіант структури вироблюваної продукції, тобто здійснюється відбір видів продукції, які відповідають та-ким вимогам: високий рівень рентабельності; висока якість про-дукції; продукція має необмежений попит на ринку. Якщо це нові види продукції, то відображаються можливі джерела фінансуван-ня цих видів продукції. У третьому розділі — прогнозується рух грошових коштів на поточному рахунку малого підприємства, обсяг реалізації продук-ції протягом року (при цьому в щомісячному розрізі), а також ве-личина прибутку. У четвертому розділі — перелічуються переваги та недоліки в роботі малого підприємства і шляхи їх усунення. Вивчаючи фінансове прогнозування необхідно мати на увазі, що на відміну від фінансового планування воно являє собою до-слідження і розроблення можливих шляхів розвитку фінансів підприємств у перспективі, тобто прогноз ґрунтується не тільки на достовірних даних, а й на певних припущеннях. У зв’язку з цим фінансове прогнозування здійснюється з допо-могою неформалізованих і формалізованих методів прогнозування. Неформалізовані методи прогнозування базуються на логіч-них висновках, а не на визначених аналітичних залежностях. За-стосування цих методів характеризується суб’єктивізмом і його результати в значній мірі залежать від інтуїції, досвіду і знань фінансового менеджера. Формалізовані методи прогнозування можна поділити на дві великі групи: а) методи, які ґрунтуються на застосуванні стохастичних моделей; б) методи, які базуються на застосуванні жорстко детерміно-ваних моделей. Серед стохастичних моделей найбільшого поширення набули лінійні моделі, які реалізуються за допомогою простого динаміч-ного аналізу: багатофакторного динамічного аналізу; аналізу з використанням авторегресивних залежностей. Простий динамічний аналіз виходить з передумови, що прогноз-ний показник змінюється прямо (або обернено) пропорційно до змі-ни часу. Багатофакторний регресивний аналіз є поширенням прос-того динамічного аналізу на багатомірний випадок. У такому разі шляхом якісного аналізу відбирається ряд чинників які, на думку фінансового менеджера, найбільше впливають на зміну прогнозо-ваного показника і відповідно будується регресивна залежність. Аналіз за допомогою авторегресивних залежностей полягає в тому, що значення прогнозного показника ставиться в залежність від тривалості періоду, тобто як чинник уводиться відрізок часу. Жорстко детерміновані моделі використовуються в ситуацій-ному аналізі. Зокрема, форма звітності № 2 «Звіт про фінансові результати» являє собою табличну реалізацію жорстко детермі-нованої факторної моделі, яка пов’язує результативну ознаку (прибуток) з факторами (обсяг реалізації, рівень витрат, рівень цін, податкові ставки та інші). Таким чином, прогнозування здійснюється на основі фінансо-вої інформації минулих періодів з урахуванням планів малого підприємства на майбутній період, діючого і майбутнього впливу на елементи структури попиту, а також імовірних витрат малого підприємства в майбутньому. Таке прогнозування використовуєть-ся тоді, коли мале підприємство функціонує декілька років і нако-пичений достатній обсяг фінансової інформації про зміни витрат і доходів, а також зв’язок між обсягом реалізації і витратами. Якщо мале підприємство тільки-но створене і фінансова інфор-мація відсутня, застосовується інший підхід до прогнозування. У цьому випадку необхідно починати з бізнес-плану, який передба-чає мету даного малого підприємства, а виходячи з мети підпри-ємства визначається рівень доходів від реалізації продукції, плано-вий рівень витрат, зосереджуючись або на беззбитковому методі роботи малого підприємства, або на роботі з одержанням прибутку. Найбільша увага фінансових менеджерів приділяється прогнозу руху грошових коштів на поточному рахунку малого підприємства. Як правило, прогноз руху грошових коштів складається на пе-ріод 2—3 місяці з деталізацією за декадами. Спочатку орієнтовно визначається обсяг грошових коштів, що надходять на поточний рахунок від реалізації продукції за видами діяльності. Крім того, ураховується надходження грошових коштів із зовнішніх джерел (кредити комерційних банків, тимчасова фінан-сова допомога, позички інших підприємств) та інші надходження. Виходячи з загальної суми грошових надходжень, передбача-ються регламентовані витрати, тобто ті, яких мале підприємство не може уникнути, зокрема, оплата рахунків постачальників за матеріальні цінності, орендна плата за основні засоби, виплата заробітної плати, витрати на невідкладні потреби, податки й обов’язкові внески в державні цільові фонди. Різниця між надходженнями грошових коштів з урахуванням їхнього залишку на початок планового періоду і регламентова-ними витратами являє собою залишок грошових коштів на кінець планового періоду. Прогноз руху грошових коштів складається за видами діяль-ності: операційної, інвестиційної, фінансової. Надходження грошових коштів у межах операційної діяльності пов’язане в першу чергу з отриманням виручки від реалізації про-дукції, виконанням робіт або надання послуг; надходженням аван-сів від покупців та замовників, відпливом грошових коштів — це сплата рахунків постачальників, виплата заробітної плати, обов’язкові відрахування в цільові державні фонди, розрахунки з бюджетом зі сплати податків. Визначається результат операційної діяльно-сті: надходження грошових коштів мінус відплив грошових коштів. Рух грошових коштів у розрізі інвестиційної діяльності пов’язаний з придбанням або реалізацією майна, перш за все придбан-ням або вибуттям основних засобів та нематеріальних активів. Як правило, на малих підприємствах грошові кошти зростають за рахунок операційної та інвестиційної діяльності. Фінансова діяльність пов’язана в основному з припливом грошових коштів унаслідок отримання кредитів та позичок, і від-пливом — у вигляді погашення заборгованості за одержаними кредитами та сплати відсотків за користування кредитами. Про-гнозування складання балансових звітів малих підприємств, як правило, починається з прогнозу обсягу реалізації продукції. Для визначення обсягу реалізації продукції досліджується ринок збу-ту продукції, вивчається зміна кон’юнктури споживачів і на ос-нові цього прогнозується збільшення або зменшення обсягу реа-лізації продукції в майбутньому періоді. Відповідно до зміни обсягу реалізації продукції передбачаєть-ся зміна витрат виробництва за рахунок зміни цін, передовсім на сировину, матеріали, коригування заробітної плати та інших ви-трат. Таким чином обчислюється собівартість реалізованої про-дукції у відсотках до обсягу реалізованої продукції. Фінансовий менеджер передбачає, що у плановому періоді не змінюються адмінуправлінські витрати, сума амортизаційних відрахувань, а також ставки податку на прибуток на рівні минулого періоду. Наприклад, у прогнозному періоді передбачається збільшення обсягу реалізації продукції на 20 %. Складаємо прогнозний звіт про доходи малого підприємства в плановому кварталі (табл. 1). Таблиця 1 ПРОГНОЗНИЙ ЗВІТ ПРО ДОХОДИ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА В ПЛАНОВОМУ КВАРТАЛІ, тис. грн №п/п Показники Попередній квартал Передбачається в плановому кварталі Плановий квартал 1 Обсяг реалізованої продукції 900,0 120 % 1080 2 Змінні витрати 774,0 86 % 929 3 Валова маржа 126,0 14 % 151 4 Адмінуправлінські витрати 40 4,4 % 48 5 Амортизація 30 — 30 6 Прибуток 56 — 73 7 Податок на прибуток 17 — 22 8 Чистий прибуток 39 — 51 Таким чином, при збільшенні обсягу реалізації продукції на 20 %, чистий прибуток збільшиться на 30,8 % . На основі звіту про доходи складається балансовий звіт. Складання прогнозу балансового звіту починається з тих статей балансу, які залишаться без зміни, тобто основні засоби. Потім розглядаються статті балансу, які змінюються під впливом зміни обсягу виробництва. Зокрема, розмір дебіторської заборгованості залежить від того, з якою відстрочкою платежу мале підприємст-во реалізує готову продукцію своїм покупцям. Припустимо, що в минулому кварталі дебіторська заборгова-ність становила 97 тис. грн. Визначаємо відстрочку платежу по-купцям у минулому кварталі за формулою:
де К — кількість днів відстрочки платежу; Дз — сума дебіторської заборгованості в минулому кварталі; Д — кількість днів у звітному кварталі; В — виручка від реалізації продукції в минулому кварталі. Використовуючи фактичні дані визначаємо відстрочку плате-жу покупцями в звітному кварталі: . Звідси, дебіторська заборгованість у прогнозному кварталі складе 120 тис. грн . Друга стаття, яка змінюється — це виробничі запаси. Припус-тимо, що в минулому кварталі виробничі запаси здійснили 5 обо-ротів. Це значить, що виробничих запасів достатньо тільки на 18 днів (90:5). А сума виробничих запасів визначається за фор-мулою: де Вз — сума виробничих запасів у плановому кварталі; Зв — змінні витрати планового кварталу; Зм — виробничі запаси в минулому кварталі в днях; Д — кількість днів у кварталі. Визначаємо вартість виробничих запасів у плановому кварталі: . Таким чином, в активі планового балансового звіту розрахо-вані всі статті, які залежать від обсягу виробництва. У пасиві балансу змінюється кредиторська заборгованість і нерозподілений прибуток. У нашому прикладі передбачається збільшення обсягу реалізації продукції в плановому кварталі на 20 %. Приблизно такого зростання сягне і кредиторська заборго-ваність — 36 тис. грн . Нерозподілений прибуток у звітному кварталі становить 39 тис. грн плюс у плановому кварталі нерозподілений прибу-ток — 51 тис. грн, усього — 90 тис. грн. Балансуючими стат-тями є: грошові кошти і кредити банку. Якщо комерційний банк надає малому підприємству такий кредит, тоді передба-чений план розширення виробництва можна приводити в дію. Якщо з’ясується, що такий обсяг кредиту комерційний банк надати не може, то фінансовий менеджер повинен скоригувати актив балансового звіту, зокрема скоротити залишки грошових коштів на поточному рахунку або залишки виробничих запа-сів. Якщо таке скорочення буде недостатнім, фінансовому ме-неджеру необхідно буде скоротити передбачені темпи зрос-тання виробництва і скласти новий варіант планового балансо-вого звіту. У зв’язку з цим фінансовий менеджер, зазвичай, складає не один, а декілька варіантів прогнозів. У нашому прикладі балансовий звіт малого підприємства на прогнозний період буде мати такий вигляд (табл. 2). Таблиця 2 ПРОГНОЗНИЙ БАЛАНСОВИЙ ЗВІТ МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА НА ПЛАНОВИЙ КВАРТАЛ, тис. грн Статті балансу Минулий квартал Передбачаються зміни Плановий квартал АКТИВ І. Необоротні активи 1. Нематеріальні активи 25,0 Без змін 25,0 2. Основні засоби 230,5 Без змін 230,5 3. Інші необоротні активи 20,0 Без змін 20,0 Усього за розділом І 275,5 275,5 Продовження табл. 2 Статті балансу Минулий квартал Передбачаються зміни Плановий квартал ІІ. Оборотні активи 1. Виробничі запаси 150,5 Є зміни відповідно до розрахунку 185,8 2. Грошові кошти в національній валюті 15,5 Без змін 15,5 3. Поточні фінансові інвестиції 2,5 Без змін 2,5 4. Дебіторська заборгованість 97,0 Відповідно до розрахунку 120,0 5. Інші оборотні активи 2,5 Без змін 2,5 Баланс 543,5 601,8 ПАСИВ І. Власний капітал 1. Статутний капітал 240,0 Без змін 240,0 2. Додатковий укладений капітал 201,0 Без змін 201,0 3. Інший додатковий капітал 20,0 Без змін 20,0 4. Нерозподілений прибуток 39,0 Відповідно до розра-хунку +51 тис. грн 90,0 Усього за розділом І 500,0 — 551,0 ІІ. Забезпечення наступних ви-трат і платежів 1. Забезпечення виплат персоналу — — — 2. Інші забезпечення — — — 3. Цільове фінансування — — — Усього за розділом ІІ ІІІ. Довгострокові зобов’язання 1. Довгострокові кредити банків — — — 2. Інші довгострокові зобов’язання — — — 3. Відстрочені податкові зо-бов’язання — — — Усього за розділом ІІІ ІV. Поточні зобов’язання 1. Короткострокові кредити банків — Відповідно до розрахунку 1,3 Продовження табл. 2 Статті балансу Минулий квартал Передбачаються зміни Плановий квартал 2. Кредиторська заборгованість 30,0 Відповідно до розрахунку 36,0 3. Інші поточні зобов’язання 13,5 Без зміни 13,5 Усього за розділом IV 43,5 — 50,8 Баланс 543,5 601,8 Таким чином, балансується звіт на прогнозний період за раху-нок кредиту комерційного банку в розмірі 1,3 тис. грн. (50,8 – – 36,0 – 13,5)
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ПРОГНОЗУВАННЯ ОСНОВНИХ ФІНАНСОВИХ ПОКАЗНИКІВ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ» з дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі»