б’єкт, предмет, загальні поняття і завдання операційного менеджменту
Операційний менеджмент — це цілеспрямована діяльність з керування операціями придбання потрібних ресурсів, їхньої трансформації в готовий продукт (послугу) з поставкою останнього (останніх) споживачу (на ринок). Операційний менеджмент замикається в своїй основі на операціях планування, організації і керування організацією (надалі — операційною системою). Операційний менеджмент центральною лінією проходить через усю діяльність щодо створення (чи зміни стану) продукту шляхом перетворення необхідних ресурсів у потрібні товари, послуги за визначальної ролі операційних менеджерів і оперативної інформації. Операційний менеджмент — підсумковий у циклі економічних дисциплін, бо будь-яка фірма є органічною цілісною системою, керування операціями має забезпечити інтегративні та координувальні ефекти, тобто в результаті операційного менеджменту фірма набуватиме статусу єдиного цілого. У той же час критерій ефективності керування повинен обов’язково співвідноситися зі стратегією бізнесу фірми, яка не зводиться до поточної ефективності. Операційний менеджмент є не тільки визначеною системою керування операціями, у параметрах і показниках якої він відображається. У його змісті відбиваються характер і особливості професійного мислення менеджера. Це свого роду структура знань, викладена як конкретна система цінностей, установок, стереотипів, що поєднують накопичені дослідницький потенціал і практичний досвід, сформоване світовідчування і перспективне мислення. 10
Розділ 1 Понятійний апарат операційного менеджменту
Мета операційного менеджменту — формування ефективної системи керування операціями у виробництві, сервісі. Він націлений на побудову керувальних систем, що забезпечує виконання необхідних дій і процедур для одержання ринкового результату діяльності фірми. Ринковий вибір може будуватися тільки на чіткому професійному врахуванні об’єктивних обмежень, критеріїв і стандартів. Оптимальні операційні рішення вимагають від керівника перебування в центрі виробничої системи, що розвивається. Поєднання в одне ціле основних чинників і аспектів діяльності підприємства — фінансових, організаційних, ринкових, технологічних — потребує, щоб цей процес здійснювався на міцній базі раціонального керування операціями. Предметом операційного менеджменту є закономірності планування, створення й ефективного використання операційної системи організації. Основне завдання операційного менеджменту — побудова керувальних систем, що забезпечують виконання необхідних дій і процедур для одержання ринкового результату від функціонування операційної системи будь-якої організації. Спрямованість операційного менеджменту — ефективність і раціональність у керуванні будь-якими операціями. Останні можна прийняти за основні показники, що характеризують операційний менеджмент як певного роду діяльність організації (у даному випадку під «організацією» розуміється відносно відособлений структурний підрозділ у загальній системі суспільного розподілу праці). В операційному менеджменті під «ефективністю» слід розуміти визначений ступінь досягнення поставлених операційною системою цілей. Для системи, організації — це, певним чином, задоволення потреб споживачів і одержання максимально можливого прибутку. Стосовно операції під «ефективністю» слід розуміти ступінь досягнення поставлених цілей. Причому основний принцип 11
О. М. Сумець Основи операційного менеджменту
кількісної оцінки ефективності складається з порівняння результатів проведення операції і витрат на її здійснення. Отже, ефективність операції може бути однозначно охарактеризована такими показниками: величиною очікуваного корисного ефекту (результату), імовірністю його досягнення і витратами ресурсів на досягнення цього ефекту з заданою імовірністю. Раціональність — досягнення максимально можливої ефективності як системи загалом, так і операції зокрема за мінімально можливих витрат. Ефективність і раціональність — це ті показники, що «формують» прибутковість системи «організації», яка функціонує в економічному просторі. Фундамент операційного менеджменту складають чотири головних компоненти — економіка, математичні основи дослідження операцій, технологія й організація (рис. 1.1), що взаємопов’язані і забезпечують успішну діяльність і розвиток системи (організації).
Економіка
Технологія
Поле операційного менеджменту
Дослідження операцій
Організація
Рис. 1.1 Фундаментальна основа операційного менеджменту
12
Розділ 1 Понятійний апарат операційного менеджменту
Виконавець, керівник даної діяльності (виробничої чи сервісної) на рівні виконання окремих операцій, що забезпечують ефективне і раціональне ведення всієї роботи, буде називатися операційним менеджером. В принципі всіх менеджерів можна вважати операційними менеджерами, оскільки вони зобов’язані так керувати своїми підрозділами, щоб ті функціонували ефективно і раціонально за будь-якої специфіки своєї функції. Об’єктом вивчення операційного менеджменту є операції у різних сферах людської діяльності. Вони уособлюють собою будь-яку діяльність у виробництві, науці, освіті, медицині, економіці тощо, яка позв’язана з творчим процесом. За ознаками загального менеджменту під «операцією» розуміється процес, метод або ряд дій, головним чином, практичного характеру чи сукупність цілеспрямованих актів, заходів, спрямованих на досягнення конкретної мети. Таким чином, кожний менеджер під «операцією» розуміє певну сукупність цілеспрямованих заходів. Якщо дивитись крізь призму операційного менеджменту, то в загальному значенні операція — відносно досконала рухлива форма передбачуваного результату (товару чи послуги), підпорядковується системі вимог і обмежень, що задається ззовні (хоча і не виключається формування обмежень з внутрішнього середовища). Операція завжди має результат, тобто сукупність результатів за підсумком її проведення. Кожна операція має конкретну мету. У цьому випадку під «метою» операції розуміють той результат, заради досягнення якого вона проводиться. Тут доречно також зазначити, що операція має також властиве тільки їй визначене завдання, вирішення якого спрямоване на досягнення її мети. Сфера діяльності сучасного менеджера велика — промисловість, бізнес, сервіс. Тому є сенс перелічити основні операції цих сфер, які особливо потребують вмілого керування (табл. 1.1). 13
О. М. Сумець Основи операційного менеджменту
Таблиця 1.1 Операції у різних сферах діяльності менеджера Сфера діяльності 1 Промисловість Об’єкт 2 Промислове підприємство, фірма Основні операції 3 Проектування, обслуговування і ремонт промислового устаткування. Складання розкладів. Керування матеріальними потоками. Керування якістю. Контролінг процесу, продукту. Постачання. Керування виробничим процесом. Модернізація і проектування виробів (продукту). Керування використанням машин. Керування персоналом. Монтаж, демонтаж устаткування. Проектування виробництва. Розклад роботи касирів. Міжбанківські розрахунки. Інкасація. Процес укладання угод. Обслуговування і ремонт устаткування. Проектування. Розміщення. Валютні операції. Обслуговування клієнтів. Проектування, обслуговування і ремонт спеціалізованого устаткування. Обслуговування і ремонт (поточний, капітальний) літаків. Постачання. Складання розкладів польотів. Диспетчеризування. Керування польотами.
Бізнес
Комерційний банк
Сервіс
Авіакомпанія пасажирських перевезень
14
Розділ 1 Понятійний апарат операційного менеджменту
Будь-який об’єкт керування, залежно від складу організаційних функцій, містить у собі конкретне число операцій. Для унаочнення розглянемо комплекс операцій для промислового підприємства (табл. 1.2). Визначений вид діяльності менеджера, окреслений його професійними функціями, також передається конкретним набором операцій. Як приклад, можна розглянути операції з запасами. Керуючи такими операціями, операційний менеджер добре знає, що запаси можуть переміщуватися: переходити з однієї форми в іншу — із запасів матеріалів у запаси в незавершеному виробництві, із запасів у незавершеному виробництві — в запаси готової продукції тощо. Усі зміни запасів у натуральному чи вартісному поданні здійснюються за допомогою визначених операцій (трансакцій) із запасами. Аналіз наведених таблиць дає змогу зробити висновок про те, що операції є основою основ в діяльності будь-якого виробничого чи обслуговуючого (сервісу) підприємства (організації). Діяльність будь-якої організації можна розглядати як асортимент операцій. Виділяють чотири окремих види діяльності, що тлумачаться як операції: N виробництво, тобто перетворення сировини (ресурсу) на продукти; N поставки продукту споживачеві; N транспортування, тобто переміщення товарів і людей з одного місця в інше без будь-яких фізичних змін; N сервіс, тобто операція, спрямована на зміну «стану» споживача. Транспортні і сервісні операції від виробництва і поставок відрізняють два важливих аспекти: N споживач власноруч вносить вклад у процес; N послуги немає можливості зберігати.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «б’єкт, предмет, загальні поняття і завдання операційного менеджменту» з дисципліни «Операційний менеджмент»