Проектуванням товарів на підприємствах займаються конструк- торські бюро. Стадії розробки конструкторської документації, які регламентуються державним стандартом, такі: 1. Технічне завдання. 2. Технічна пропозиція. 3. Ескізний проект. 4. Технічний проект. 5. Створення робочої документації. Технічне завдання включає вимоги до продукції, експлуатацій- не та функціональне призначення продукції, технічні вимоги до неї тощо. 20 Технічна пропозиція — це сукупність конструкторської докумен- тації на виріб, яка містить техніко-економічне обґрунтування доціль- ності його розробки, отримане на основі аналізу технічного завдання та опрацювання варіантів технічних рішень. Ескізний проект — вид конструкторської документації, який міс- тить принципові конструктивні рішення, дає уявлення про конструк- цію та принципи роботи виробу, дані, що визначають його відповід- ність призначенню. Технічний проект — це вид проектної документації на виріб, що містить закінчене технічне рішення, яке надає певне уявлення про конструкцію і необхідні дані для розробки робочої документації. Робоча конструкторська документація — це сукупність конструкторських документів, призначених для виготовлення, контролю, приймання, поставки, експлуатації та ремонту техніки, що проек- тується. При здійсненні конструкторської підготовки враховуються: 1. Розмір і форма виробу. 2. Матеріали. 3. Співвідношення стандартних і специфічних елементів. 4. Додаткові компоненти для покращення дизайну, підвищення надійності тощо. 5. Елементи безпеки. Чим менша частка оригінальних деталей і складальних одиниць у виробі, тим легше його виготовляти. Наприклад, “Тойота”, “Ніссан”, “Боїнг” використовують у своїх виробах понад 75 % купованих елементів. Для виготовлення одного “Боїнга” потрібно 6 млн запчастин. Після конструкторських робіт проводиться технологічна підго- товка, яка включає чотири етапи: 1. Розробка технологічних процесів виготовлення виробів. 2. Проектування технологічного оснащення та нестандартного обладнання з розробкою технологічних процесів їх виготовлення. 3. Виготовлення технологічного оснащення і нестандартного обладнання. 4. Налагодження запроектованої технології обробки в умовах сталого чи масового виробництва. Основними вимогами до якості нового товару є: 21 • забезпечення високого технічного рівня на всіх стадіях розробки; • перевірка виробу на патентоспроможність та патентну чистоту; • забезпечення високих ергономічних характеристик; • урахування естетичних вимог; • конструктивна наслідуваність; Економічна оцінка конструкції виробу включає можливість: • зменшення собівартості виробу; • скорочення витрат на експлуатацію; • підвищення експлуатаційної готовності; • зменшення габаритів і ваги; • простоти обслуговування. На якість виробу найбільший вплив мають такі аспекти: • здатність обладнання (технологій) підприємства забезпечити запроектовану якість при виготовленні і складанні компонентів; • кількість компонентів. Таким чином, проектувати товар потрібно так, щоб він мав міні- мум компонентів (деталей) і потребував мінімально можливої кіль- кості стадій технологічного процесу, а всі покупні складники повинні закуповуватися відповідно до специфікації і мати якісний контроль. При проектуванні послуг слід пам’ятати про: • високий рівень взаємодії з клієнтом (більшість персоналу банку, лікарні, ресторану контактує з клієнтом, на відміну від персоналу промислової фірми); • необхідність індивідуалізації послуг. Ці важливі аспекти формують специфіку проектування операцій- них систем сфери послуг: • розташування організації визначається переважно розташуванням клієнта; • високий рівень диференціації послуг для утримання клієнтів; • потреба клієнтів у відносно невеликих обсягах послуг; • визначення пропускної спроможності за піковими навантаженнями (попитом); • залежність календарного планування від поведінки споживачів; • проблемність, а часто і неможливість створення запасів продукту у періоди низького попиту для їх використання у майбутньому; • складність виявлення параметрів якості та розробки моделей і методів їх оцінки; 22 • необхідність володіння персоналом гарними навичками роботи з клієнтурою; • наявність проблем щодо вимірювання ефективності роботи пер- соналу; • часте поєднання маркетингової діяльності та операційної функ- ції; • швидка адаптація операційної системи до змін зовнішнього се- редовища (коригування цілей і завдань організації залежно від різноманітних зовнішніх факторів).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Проектування товару і послуги» з дисципліни «Операційний менеджмент»