Сутність та етапи розробки операційної стратегії організації
Стратегічне планування набуває сенсу лише тоді, коли воно реалі- зується на рівні виробництва продукції підприємства. Операційна стратегія полягає в розробці загальної політики і планів використання ресурсів фірми, націлених на максимально ефективну підтримку її довгострокової конкурентної стратегії. Опе- раційна стратегія разом із корпоративною стратегією охоплює увесь спектр діяльності компанії і передбачає довгостроковий процес, покликаний забезпечити фірмі можливість швидко реагувати на будь- які неминучі зміни у майбутньому. Рівні стратегій і сутність операційної стратегії. У практиці країн із ринковою економікою прийнято виділяти три ієрархічні рівні стра- тегій: • корпоративний; • бізнесовий, або діловий; • функціональний. Корпоративна стратегія міститься на первинній ієрархії. Її фор- мує вище керівництво (рада директорів, керівники функціональних підрозділів). 16 Менеджери корпоративного рівня вивчають конкурентні перева- ги підприємства на основі моделювання та розробки довгострокових планів. Бізнесовий, або діловий рівень, — це середній рівень в ієрархії прийняття рішень. Бізнесова стратегія зосереджує увагу на кращих засобах досягнення успіхів при реалізації ділових пропозицій. Вона націлена на визначення типу переваг на ринку, передбачає заходи у відповідь на зміни зовнішніх умов і ринкової ситуації. Менеджерицього рівня повинні доводити до відома конкретних підрозділів ідеї, генеровані на корпоративному рівні. Вони визначають, як підприємство повинно конкурувати на ринку з огляду на конкурентні перева- ги підприємства. Функціональний рівень стратегії — найнижчий в ієрархічній системі. Стратегія цього рівня спрямована на здійснення плану дій з управління окремими функціональними підрозділами всередині під- приємства і повинна підтримувати стратегію ділового рівня. Функціональна стратегія охоплює такі види діяльності: • виробництво продукції підприємства; • дослідження і розвиток; • управління персоналом; • управління запасами; • оперативне управління; • управління фінансами, маркетинг тощо. Функціональні стратегії, як правило, розробляють керівники підрозділів, а переглядають керівники підприємств. Головним завданням функціональних менеджерів є упроваджен- ня стратегічної політики й виконання стратегічних планів організа- ції. Із цієї класифікації видно, що операційна стратегія розробляється на основі економічної стратегії підприємства, тому вона охоплює ті самі елементи і фактори, але конкретизує їх для кожного структур- ного підрозділу. Іншими словами, шляхом декомпозиції стратегії під- приємства формується економічна стратегія виробництва — загальна концепція того, як досягаються визначені конкретні цілі виробництва продукції при відповідних обмеженнях ресурсів. Операційна стратегія охоплює різноманітні компоненти, які мож- на зобразити схематично (рис. 7). Ці компоненти мають стратегічне й тактичне значення і потребують відповідних рішень. 17 Рис. 7. Компоненти операційної стратегії
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність та етапи розробки операційної стратегії організації» з дисципліни «Операційний менеджмент»