Сучасний світ характеризує, поперше, деідеологізація міжнародних відносин (насамперед в умовах виникнення небезпеки для всього людства внаслідок розвитку зброї ма сового знищення), що сприяє глобалізації процесів на еко номічному рівні. Подруге, припинення конфронтації двох систем, холодної війни. Здавалося б, глобалізм мав би спри яти об’єднанню сил для врегулювання нових конфліктних ситуацій, але більшість їх розвивається на внутрішньодер жавному, а не міждержавному рівні. Зокрема, глобаліст ський підхід, що виражається в захисті прав людини та прав національноетнічних меншин, стикається із завданням зберігання територіальної цілісності держав. Глобалістські тенденції можна простежити й у зростанні наднаціональ ної релігійної солідарності. Глобалізм не має спонукати до бездумного застосування економічних санкцій щодо країн, залучених до конфлікту, і навіть тих, що протиставили себе світовому співтовариству (наприклад, санкцій, які не мали успіху в разі їх застосу вання до Куби з боку США). 16 Розділ 1 Глобалізація — процес, без врахування якого неможли во прогнозувати, визначати та здійснювати зовнішню по літику будьякої держави. Вона не є чимось новим, вона є процесом, що розвивається із поступовим прискоренням. Вона об’єктивно зменшує значення національних урядів, але прогнозувати розмив національного суверенітету було б необачно. Глобалізація відчуває на собі вплив політичних і міжнародних подій і в той же час впливає на рівень міжна родних відносин. Формується новий світовий порядок. Економічна та фінансова дипломатія з метою впливу на певну державу, стабілізація або дестабілізація ринків, формування регіо нальних економічних блоків, усунення митних бар’єрів на шляху розвитку світової торгівлі, боротьба із трансгранич ними загрозами допомагають ефективніше вирішувати складні проблеми, ніж застосування сили однією державою (як, наприклад, бомбардування Бєлграда під прикриттям «гуманітарних цілей»)1. Зараз прискорюється процес обмеження суверенних прав держави та зміцнення суверенітету індивіда. Держав ний суверенітет вже не може служити ліцензією на пору шення прав людини, він передбачає відповідальність, а не просто владу. Багато проблем, пов’язаних із правами лю дини, мають глобальний характер і можуть бути ефектив но вирішені тільки спільними зусиллями держав. Недар ма багато науковців висувають як інструмент врегулюван ня цих і багатьох інших проблем міждержавних відносин ідею «глобального управління», дещо схожого на світовий уряд2. Таке управління сприятиме розвитку співробітниц тва, протидії тенденції посилення поляризації життя як у державах, так і у відносинах між ними, висуне на перший план цінності демократії. 1 Генеральний секретар ООН у доповіді Асамблеї тисячоліття зазна чив: «На національному рівні ми повинні керувати краще, а на міжна родному рівні ми повинні навчитися керувати краще спільно». 2 Хоча й існують противники ідеї глобалізації: Мартин Г.П., Шу манн Х. Западня глобализации: атака на процветание и демократию / Пер. с нем. — М.: Издат. Дом «Альпина», 2001. — 335 с.; Герст П., Том сон Г. Сумніви в глобалізації / Пер. з англ. — К.: К.І.С., 2002. — 306 с. Поняття й особливості міжнародного публічного права 17 Ще більше свідчень глобалістських процесів пропонує світова економіка. Сучасне світове господарство набуває ха рактеру єдиного, цілісного механізму (у сфері торгівлі, трансграничного руху інвестицій, фінансів, робочої сили тощо). І ці процеси створюють передумови для появи відпо відної політикоправової надбудови, частиною якої є право (деякі науковці навіть пропонують термін «глобальна пра вова система»1). Об’єктна сфера міжнародного права постійно розши ряється за рахунок питань, які традиційно належали до внутрішньої юрисдикції держав, а зараз передані для міжнародноправового регулювання (так, до СОТ перейшли питання застосування тарифних і нетарифних бар’єрів, інтелектуальної власності, інвестиційних заходів, екологі чних нормативів тощо; до компетенції МВФ держави пере дали питання, пов’язані із валютними курсами та платіж ними балансами тощо). Посилення взаємовпливу між національною та міжна родною правовими системами, залучення до цього процесу транснаціонального та наднаціонального права дозволяє констатувати, що світовий ринок товарів, послуг, інвес тицій, робочої сили, увесь глобальний соціум ХХІ ст. по требують відповідної регулюючої правової системи. Її ста новлення відбуватиметься майже так само, як і становлен ня правопорядку ЄС, який складається з кількох частин: міжнародного права, права ЄС, національного права дер жавчленів («наднаціональність» у ЄС уособлює сполучен ня індивідуальних національних інтересів державчленів і співтовариства загалом, причому міжнародне право прева лює над правом співтовариств). Глобалізація має стати інструментом створення сприят ливих можливостей для всіх, а не явищем, яке викликає жах і підриває підвалини безпеки. 1 Див.: В. Шумилов. Концепция глобальной правовой системы // Юристмеждународник. — 2003. — № 3. — С. 46—52; Петровский В. Возможен ли гуманистический подход к глобализации? // Московский журнал международного права. — 2001. — № 5. — С. 10—16.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Міжнародне право та процес глобалізації» з дисципліни «Міжнародне право»