Психофізіологічні засади формування трудових навичок і умінь
Професійна діяльність виступає перед учнем у формі нормативно закріпленого способу діяльності, в якому уза-гальнені досвід та здібності попередників. У процесі професійної підготовки нормативно закріплений спосіб діяльності перетворю-ється на індивідуальний спосіб діяльності. Засвоєння нормативно закріпленого способу діяльності відбувається на основі формування інтегрального образу робочих дій, спрямованих на досягнення ре-зультату цих дій відповідно до образу-мети. Образ-мета як ідеальне уявлення про результат досягається завдяки програмі дій над реаль-ним предметом праці, що динамічно змінюється в процесі діяльнос-ті. Оскільки всяка праця має предметно-дійову та психологічну ос-нову, то в процесі виробничого навчання формуються і засвоюються інтегральний образ робочих дій та інформаційна основа діяльності. Інтегральний образ робочих дій — це сформований фізіологічними засобами в корі головного мозку образ сукупності елементарних трудових рухів, дій, операцій. Інформаційна основа діяльності — це сукупність інформаційних ознак, які характеризують предметні і суб’єктивні умови діяльності. В результаті професійного навчання засвоюються певні поєд-нання різних рухових та розумових дій, які вирішують конкретне трудове завдання і знаходять підкріплення у вигляді корисного результату. Результатом виробничого навчання є формування си-стеми таких трудових навичок, як: • сенсорно-перцептивні (сприймання-розпізнавання букв при читанні, фонем при слуханні мови, форм, віддалі, швидкості руху); • моторні (виконання трудових рухів, дій, операцій); • інтелектуальні (читання креслень, контрольних приладів, топографічних карт, прийоми розв’язання задач). Аналогічні трудові вміння (сенсорно-перцептивні, атенційні, мнемічні), які мають своєю основою розумові процеси, форму-ються в особистому досвіді. Трудові навички являють собою складні системи умовних ре-флексів, об’єднаних окремим виробничим завданням. Формуван-ня їх пов’язане з формуванням і закріпленням робочих динаміч-них стереотипів, тобто утворенням і функціонуванням у корі головного мозку стійких систем тимчасових нервових зв’язків між окремими елементарними рухами або розумовими актами. В процесі формування трудових навичок у працівника посту-пово зникають зайві рухи, зменшується напруження, увага пере-носиться з процесу на результат, виробляється ритм дій і можли-вість довільно змінювати темп роботи. Таким чином, формується автоматизм рухів і дій та створюються умови для одночасного виконання більш складної аналітико-синтетичної діяльності.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Психофізіологічні засади формування трудових навичок і умінь» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»