У структурі професійної орієнтації виді-ляють такі компоненти: • профінформація; • профконсультація; • профвідбір. Їх взаємозв’язок можна зобразити трикутником профорієнтації.
Рис. 14.1. Структурні компоненти профорієнтації Отже, наукове розв’язання завдань профорієнтації передбачає: • знання вимог різних професій до людини; • знання кон’юнктури ринку праці щодо окремих професій і спеціальностей; • оцінку здібностей особистості. Професійна інформація полягає в ознайомленні людей з іс-нуючими можливостями реалізації професійної діяльності. Для одних ця інформація є основою професійного самовизначен-ня, вибору професії, усвідомлення необхідного обсягу знань та відповідної професійної підготовки; для інших — можливістю працевлаштування на вільні робочі місця або необхідності пере-міни професії. Завдяки професійній інформації у людини форму-ються уявлення про існуючі в регіоні виробництва і наявні робочі місця, ринок професій, зміст праці по окремих професіях, вимоги до спеціальних знань, умінь, навичок, фізіологічних та психоло-гічних характеристик працівника, можливості кваліфікаційного росту, умови і режими праці тощо. Для незайнятого населення та безробітних важливою є інформація з таких питань, як: • економічний стан регіону та перспективи розвитку; • ситуація на ринку праці; • можливості оволодіння новими професіями або спеціаль-ностями; • організаційні та економічні передумови самостійної зайнятості; • послуги, які надають центри зайнятості. Професійна консультація являє собою систему психолого-педагогічного вивчення особистості з метою надання їй допо-моги у виборі професії, яка відповідала б її здібностям та ін-тересам і сприяла подальшому вдосконаленню, або певного виду підприємницької діяльності. На основі профорієнтації і профконсультації виникає об’єктивна умова для обгрунтованого вибору професії або сфери діяльності. Профвідбір являє собою систему засобів прогностичної оцінки взаємовідповідності людини і професії на основі порівняння вимог професії з психодіагностичними даними людини. В Україні прийнято Концепцію державної професійної орієн-тації населення, на основі якої розроблено відповідну норматив-но-правову базу. Для реалізації основних завдань Концепції за участю всіх заінтересованих міністерств підготовлено і затвер-джено Положення про організацію професійної орієнтації насе-лення, а в системі Міністерства освіти — Положення про профе-сійну орієнтацію молоді, яка навчається. Професійна орієнтація здійснюється освітніми закладами всіх типів і організаційно-правових форм, центрами профорієн-тації, навчально-профорієнтаційними центрами, органами слу-жби зайнятості. В Україні працюють 22 профорієнтаційні відді-ли при обласних центрах зайнятості, 2 навчально-профорієнтаційні центри і 3 відділи професійного навчання міських центрів зайнятості.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Компоненти профорієнтації та їх сутність» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»