Вивчення мисленнєвих процесів працівників використовується для оцінки динаміки їхньої працездатності та індивідуальних особливостей вирішення конкретних задач, зумо-влених змістом трудової діяльності. Індивідуальні особливості вирішення задач проявляються у швидкості, інтелектуальній активності, тобто у знаходженні най-більш раціональних методів, та якості, а зміни цих показників про-тягом робочого дня свідчать про характер динаміки працездатності і розвиток втоми працівників. Найбільш поширеними є методики: «кількісні відношення», «числові ряди», «відшукування аналогій», «арифметичний рахунок», тест «виключення понять» та ін. [19]. Методика «кількісні відношення» застосовується для оцін-ки логічних умовиводів, коли на основі відомих суджень форму-люються нові судження. Працівникові пропонують вирішити 18 однотипних логічних задач, в яких потрібно зробити висновок про співвідношення між двома величинами, тобто визначити і записати, яка з величин є більшою. Наприклад: ; ; ; На виконання всіх завдань відводиться 5 хвилин. Враховують-ся продуктивність (кількість виконаних завдань) і точність вико-нання роботи в різні періоди робочого дня. Методика «числові ряди» використовується для оцінки ло- гічного мислення. Працівникові дають бланки, на яких надруко-вані ряди чисел (не менше 7): 2, 4, — — 32, 64, 128; 24, 21, 19, 18, 15, 13 — —; 1, 4, 9, 16 — — 49, 64, 81, 100; 1, 3, 6, 8, 16, 18 — — 76, 78. Необхідно встановити закономірність у послідовності чисел і підібрати числа, які повинні доповнити ряд. На виконання роботи дається 10 хвилин. Враховуються кількість і правильність вирі-шення задач. Для оцінки логічності мислення, встановлення логічних від-ношень між поняттями призначені методики «виключення по-нять» і «відшукування аналогій». Суть тесту «виключення понять» полягає в тому, що праців-никам зачитуються декілька серій слів (15—20). Кожна серія складається з п’яти слів, з яких чотири об’єднані спільним родо-вим поняттям, а п’яте не відноситься до цього поняття. Після за-читання кожної серії працівник протягом 10 с повинен визначити зайве слово і записати рядом з номером серії. Наприклад, ялина, береза, роза, дуб, сосна. Зайвим буде слово «роза». Враховуються кількість правильних відповідей. Методика «відшукування аналогій». Працівникові дають бланк, у лівій частині якого надруковані пари слів, що знаходять-ся між собою в певних логічних відношеннях. У правій частині бланка під кожним заданим словом надруковані п’ять інших слів, з яких одне пов’язане з заданим словом логічним зв’язком, ана-логічним вихідній парі. Потрібно визначити і підкреслити це слово. Наприклад, Театр Глядач Бібліотека а) полиці, б) книги, в) читач, г) бібліотекар, д) комп’ютер Таких завдань 19. Час виконання 3 хвилини. Враховується кі-лькість правильних відповідей. Методика «арифметичний рахунок» використовується для оцінки швидкості мисленнєвих процесів, продуктивності опера-цій мислення, виявлення динаміки втоми. Працівникам дають бланки, які містять 70 арифметичних за-дач, що передбачають виконання чотирьох арифметичних дій. Всі ці дії потрібно здійснювати «подумки» і записувати відповіді під рискою. Приклад завдання, що містить 10 задач, наведено далі. 53 74 94 9 40 85 6 100 93 40 + 47 – 66 – 87 × 5 : 5 – 57 × 5 – 73 – 58 × 2 : 2 × 4 × 3 – 39 + 79 : 4 × 3 : 3 : 5 – 55 – 41 + 48 – 15 × 4 – 69 × 5 – 72 × 5 × 3 : 4 × 3 : 8 : 6 + 76 : 3 + 58 : 2 + 47 + 79 × 3 На виконання семи таких завдань дається 10 хвилин. Врахову-ється кількість правильно вирішених задач і помилок. Ці методики використовуються також при проведенні профе-сійного відбору. Для цього результати індивідуальних дослі-джень переводять у бали.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Методи вивчення мисленнєвих процесів» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»