Коротка характеристика основних форм бухгалтерської звітності
Найважливішими фінансовими звітними документами, які подаються підприємством, є баланс, звіт про прибутки та зби-тки, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки. Баланс являє собою таблицю фінансового стану підприємства на конкретний день. Він складається шляхом перерахування активів і пасивів підприємства. Активи — це те, чим володіє підприємство, і те, що йому заборгували; пасиви — це вкладення коштів та суми заборгованості самого підприємства. Сума активів завжди має до-рівнювати сумі пасивів. У звіті про фінансові результати прибутки та збитки фіксу-ються доходи, одержані підприємством за певний період, і витрати, зроблені підприємством за цей самий період. Якщо одержані доходи перевищують зроблені витрати, це означає, що підприємство одер-жало прибуток; якщо зроблені витрати перевищують одержані до-ходи — підприємство зазнає збитків. Названі щойно два фінансові звіти формуються методом на-рахувань, а не касовим методом. Це означає, що доходи, зареєс-тровані у звіті про прибутки та збитки, являють собою доходи, одержані за даний період, а не просто кошти, які надійшли за цей період; аналогічно витрати відображаються у звіті про при-бутки і збитки в момент їх виникнення, а не в момент їх опла-ти. Ця особливість вельми значуща. Якщо підприємство продає то-вари в кредит, дохід утворюється в момент продажу, проте гроші можуть надійти й пізніше. Аналогічно, коли підприємство отримує товари в кредит, то має відразу відобразити цей факт купівлі у звіті про прибутки і збитки, незважаючи на те, що оплата буде зроблена пізніше. Звіт про прибутки і збитки не дає достатньої інформації про те, чи дозволяє наявний прибуток сформувати достатню кі-лькість ліквідних коштів для забезпечення платоспроможності підприємства. Прибуток, одержаний підприємством, може знач-но відрізнятися від його чисто вільних коштів. А тому цілком рентабельне підприємство може відчувати серйозну нестачу ко-штів. Прибуток і рух грошових коштів різняться з цілої низки причин (цей перелік вичерпно буде розглянуто одночасно з методиками скла-дання звітності). Ні баланс, ні звіт про фінансові результати — прибутки та збитки — не відбиває приплив, відплив і внутрішній рух коштів під-приємства. Баланс — це статистичне відображення стану еконо-мічного об’єкта на даний момент. Можна порівняти баланс на кі-нець року з балансом на кінець попереднього року і відмітити різницю (наприклад, у готівці, оборотному капіталі, основних засо-бах, акціонерному капіталі й т. ін.). Але попри те, що баланс попе-реднього року і баланс поточного року містять корисні аналітичні дані, з них неможливо одержати повну картину руху коштів протя-гом даного періоду. Баланси статичні, тоді як рух коштів — дина-мічний процес. З огляду на те, що ні баланс, ані звіт про прибутки та збитки не дають задовільного пояснення тому, як підприємство одержує і використовує свої грошові кошти, для заповнення цієї інформаційної прогалини введено звіт про рух грошових коштів. Звіт про рух грошових коштів — це документ-доказ, який дає змогу показати, звідки підприємство одержує гроші і як вони потім використовуються. Зокрема він показує, в яких розмірах прибуток спрямовується на придбання ресурсів, а також дає змогу побачити, чи формує підприємство досить коштів для задоволення своїх по-треб, чи перебуває в такому стані, що його ліквідність погіршуєть-ся (і, мабуть, погіршуватиметься). Ще однією характеристикою звіту про грошові кошти є те, що він пов’язує суму прибутку, одержану за певний період, з приростом або зменшенням обігових коштів за цей самий період. Обігові кошти складаються із запасів, дебіторської та кредиторської заборговано-сті (за винятком розрахунків щодо закупівлі в кредит, дивідендів до виплати і податків) і ліквідних коштів. Ліквідні кошти — це залиш-ки в касі і на банківському рахунку (за кредитом або овердрафтом), а також короткострокові вкладення, які можна швидко реалізува-ти за готівку. Звіт про власний капітал являє собою таблицю, яка характери-зує структуру власного капіталу підприємства за видами (статут-ний капітал, пайовий капітал, додатковий капітал тощо) та статтями, що характеризують стан та зміни стану кожного виду за звітний період. Примітки до фінансових звітів — це різного роду пояснення, які характеризують діяльність підприємства за звітний період. Зокре-ма висвітлюється: обрана облікова політика, застосованих прин-ципів оцінки статей звітності, інформація, яка не наведена у фі-нансових звітах, але є обов’язковою за відповідними положеннями (стандартами). Інформацію, що містить додатковий аналіз статей звітності, потрібний для забезпечення її зрозумілості та доречнос-ті. Нижче наводимо структуру основних форм фінансової звітності. 1. Структура Балансу (фінансового звіту). Форма № 1 Баланс на _____________ 200__ р. Актив Код ря-дка На поча-ток зві-тного періоду На кінець звітного періоду Пасив Код ря-дків На поча-ток звіт-ного пе- ріоду На кінець звітного періоду
Баланс Баланс
2. Структура звіту про фінансові результати Форма № 2 Звіт про фінансові результати за ____________ 200_ р. I. Фінансові результати Стаття Код рядка За звітний період За попередній період II. Елементи операційних витрат Найменування показника Код рядка За звітний період За попередній період
Разом
III. Розрахунок показників прибутковості акцій Назва стат-ті Код рядка За звітний період За попередній період
3. Структура звіту про рух грошових коштів Форма № 3 Звіт про рух грошових коштів за ____________ 200_ р. Статті Код За звітний період За попередній період Надходження Видаток Надходження Видаток
4. Структура звіту про власний капітал Форма № 4 Звіт про власний капітал за ___________ 200_ р. Стаття Код Статут-ний капі-тал Пайо-вий капі-тал Додат-ковий капі-тал Інший до-датковий капітал Резер-вний капі-тал Не-розпо-діле-ний капі-тал Не-опла-чений капі-тал Вилу-чений капі-тал Ра-зом
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Коротка характеристика основних форм бухгалтерської звітності» з дисципліни «Бухгалтерський облік»