На випуск продукції у вартісному вираженні впливають багато факторів. Розглянемо вплив на випуск продукції зміни обсягу виробництва в натуральному виразі, цін і структури продукції, що випускається. Ця методика може бути застосована в тому випадку, коли аналізується продукція у межах однієї асортиментної групи і допускається знаходження сумарного обсягу виробництва продукції у натуральному або умовно-натуральному виразі. Враховуючи вимоги методу ланцюгових підстановок до послідовності підстановки факторів, в першу чергу здійснюється оцінка впливу обсягу виробництва у натуральному виразі (кількісний показник), далі –– показник структури, і в останню чергу –– цін (якісний показник). Послідовність заміни факторів представлена в табл. 4.3.
Таблиця 4.3
Послідовність заміни факторів
Оцінка впливу фактору обсяг струк-тура ціна знак обсяг струк-тура ціна 1. обсягу випуску у натуральному виразі факт план план – план план план 2. структури продукції факт факт план – факт план план 3. ціни продукції факт факт факт – факт факт план
Для визначення впливу обсягу випуску в натуральному виразі на зміну вартісної оцінки випуску продукції необхідно розрахувати фактичний випуск продукції при плановій структурі (В'). Цей показник розраховується як добуток загального фактичного обсягу виробництва на планову питому вагу і-го виду продукції. Визначення фактичного обсягу виробництва продукції при плановій структурі наведено в табл. 4.4. Оцінка впливу факторів на зміну обсягу виробництва у вартісному виразі здійснюється за формулами:
∆Vв = ΣВ'і × Ціпл – Віпл × Ціпл; (4.7) ∆Vстр = ΣВіф × Ціпл – ΣВ'і × Ціпл; (4.8) ∆Vц = ΣВіф × Ціф – ΣВіф × Ціпл, (4.9) де ∆Vв, ∆Vстр, ∆Vц –– вплив на вартісний показник кількості продукції, її структури та ціни; Віф, Віпл –– фактична, планова кількість і-го виду продукції; Ціф, Ціпл –– фактична, планова ціна і-го виду продукції.
Таблиця 4.4
Розрахунок фактичного обсягу виробництва при плановій структурі
Найменування продукції План Фактичний обсяг виробництва при плановій структурі (В'), т Вф × гр. 3 обсяг виробництва, т структура, % 1 2 3 4 Лотос 3219,1 33,0 2339,2 Орель БІО 3706,8 38,0 2693,6 Орель Універсал 1951,0 20,0 1417,7 Кристал 878,0 9,0 637,9 ВСЬОГО 9754,9 100,0 7088,4
Приклад. Оцінити вплив факторів на обсяг виробництва продукції у виробництві СМЗ на основі даних, наведених в табл. 4.5.
Таблиця 4.5
Аналіз обсягу виробництва у виробництві СМЗ
Наймену-вання продукції Кількість продукції, т Ціна продукції, грн./т Обсяг виробництва, тис. грн. В', т ΣВ'і × Ціпл, тис. грн. ΣВіф × Ціпл, тис. грн. план факт план факт план факт
Сумарний вплив факторів (Σ∆Vі) складає: Σ∆Vі = – 3696,1 – 7,9 + 292,1 = – 3411,9 (тис. грн.), що відповідає відхиленню фактичного обсягу виробництва від планового (∆V): ∆V = 10110,2 – 13522,1 = – 3411,9 (тис. грн.) Відносний вплив факторів визначений у розмірі:
Σ∆Vві% = – 27,3 – 0,1 + 2,2 = – 25,2%
Загальне відносне відхилення фактичного обсягу виробництва від планового (∆V%) дорівнює:
Приведені розрахунки дозволяють зробити наступні висновки. Фактичний обсяг виробництва складає від планової величини 74,8%. Основна причина невиконання планового завдання –– зниження кількості продукції. Цей фактор призвів до зменшення обсягу виробництва на 27,3%. Незначне збільшення обсягу виробництва визване ціновим фактором (2,2%). Подібні розрахунки доцільно здійснювати не тільки для порівняння фактичного і планового обсягу випуску продукції і оцінки впливу факторів на відхилення показника, а і для порівняння фактичних даних звітного і попереднього періодів. Для оцінки впливу факторів на обсяг виробництва можуть застосовуватися і інші факторні моделі, це залежить від рівня механізації праці, матеріаловіддачі, фондовіддачі (капіталовіддачі). Наприклад, у ручних процесах обсяг випуску продукції в значній мірі залежить від забезпеченості підприємства робочою силою і рівня її використання. Для виявлення величини впливу трудових факторів на обсяг товарної продукції факторну модель можна представити як добуток середньооблікової чисельності промислово-виробничого персоналу (або робочих) і середньорічного виробітку товарної продукції одного працюючого (або робочого). Для визначення величини впливу матеріальних факторів на товарну продукцію її можна представити як добуток суми матеріальних витрат і матеріаловіддачі. При цьому в суму матеріальних витрат включається вартість сировини і матеріалів (за винятком відходів), покупних виробів і напівфабрикатів, палива й енергії на технологічні цілі. Під матеріаловіддачею розуміється відношення виробництва товарної продукції до суми матеріальних витрат. При аналізі впливу наявності і використання основних засобів на виконання плану по товарній продукції обсяг її розглядається як добуток середньорічної вартості основних виробничих фондів і їхньої фондовіддачі. Для виявлення тенденції зміни обсягу виробництва доцільно здійснити аналіз динаміки показників за ряд років і розрахувати середньорічний темп їх росту. Ці дані можуть використовуватися для обґрунтування виробничої програми на наступний рік з допомогою методу трендового прогнозування. Середньорічний темп росту обсягу виробництва ( ) може розраховуватися з використанням середньогеометричної по формулі:
, (4.10)
де t1, t2, t3, …, tn –– темпи росту обсягу виробництва продукції у порівнянні із попереднім роком за 1-й, 2-й, 3-й, ..., n-й рік (ланцюгові індекси); n –– число ланцюгових індексів, що використовуються для розрахунку середньорічного темпу росту обсягу виробництва.
Наприклад, товарна продукція у базовому періоді становила 23140 тис. грн., у наступних за базовим роком періодах її величина складала: 1-й рік – 22890 тис. грн.; 2-й рік – 24250 тис. грн.; 3-й рік – 24290 тис. грн.; 4-й рік – 24380 тис. грн.; 5-й рік – 25390 тис. грн. Для цих даних ланцюгові індекси будуть дорівнювати: 1-й рік – 0,989; 2-й рік – 1,059; 3-й рік – 1,002; 4-й рік – 1,004; 5-й рік – 1,041. Тоді середньорічний темп росту товарної продукції становитиме:
Середній темп приросту дорівнює 1,9 %.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз обсягу виробництва у вартісному виразі» з дисципліни «Економічний аналіз»