Переваги та вади франчайзингу для інформаційного бізнесу розглянемо на прикладі відомої на теренах СНД франчайзингової мережі «1С», яка спеціалізується на впровадженні та супроводі програм офісної автоматизації і баз даних. Фірму «1С» було створено в 1991 р. Спочатку вона займалася продажем програмного забезпечення. На той час таке рішення було досить неординарним, адже переважно всі торгували комп’ютерами, а «піратство» було ледь не національною гордістю. Наступним неординарним кроком «1С» була відмова від розроблення програм за замовленням (за контрактом) на користь розроблення стандартних додатків. Програма «1С:Бухгалтерія» (перша версія якої з’явилась у продажу в квітні 1992 р.) була своєрідним конструктором, з елементів якого кожне підприємство могло побудувати необхідну модель обліку, бухгалтерських проводок тощо. На той час це була єдина програма, яка випускалася в «коробковій» версії з документацією, технічним підтримуванням та іншими відповідними атрибутами. Ставку було зроблено на малий і середній бізнес. Це рішення виявилося досить вдалим, оскільки навіть в умовах пострадянської дійсності кількість таких фірм зростала і, відповідно, розширювався цільовий сегмент ринку, де компанія відчувала себе найупевненіше. Подальшу свою стратегію фірма побудувала на двох ключових рішеннях: Застосування індустріального підходу до розроблення, тиражування, продажу та підтримування програм. Розвиток програмних продуктів і партнерської мережі за єдиним планом як двох нероздільних складових бізнесу. Слід зазначити, що «1С» не використовувала сторонні інвестиції, а розвивалася виключно на базі власних коштів, будучи акціонерним товариством закритого типу: акції і досі належать співробітникам і викуповуються у разі їх звільнення. Передумовою створення франчайзної системи були труднощі, пов’язані з економічним станом Росії. Якщо на першому етапі продаж п’яти коробок давав змогу дилеру «1С» утримувати фірму протягом місяця, то в певний момент продаж навіть 10— 12 коробок вже не міг забезпечити потрібну рентабельність. Наприкінці 1993 р. стало зрозуміло: якщо так продовжуватиметься й далі, партнери не зможуть нормально працювати та розвиватися. Індустріальний підхід до розроблення і тиражування програм вимагав нової моделі їх просування. Створити сотні філіалів означало, як зазначив президент компанії Б. Нуралієв, згубити бізнес у вирі паперів, недобросовісності й тяганини [81]. З метою виправлення становища на основі аналізу тенденцій ринку було розроблено франчайзинговий проект «1С:Франчайзинг». Франчайзинговий проект складався з двох взаємозв’язаних частин: випуск нових, більш гнучких до настроювання продуктів; розроблення нової маркетингово-технологічної моделі. Оскільки прямих західних аналогів такого бізнесу не було, опрацювання зайняло досить багато часу; пробні франчайзингові договори були укладені тільки з середини 1994 р. і поступово стала формуватися нова впровадницька мережа «1С». За результатами пробного функціонування було остаточно узгоджено «пакет» пільгового підприємництва і з січня 1996 р. розпочалася широка кампанія з розгортання мережі «1С:Франчайзинг». Результати таких дій виявилися обнадійливими. Вже в першому (влітку 1996 р.) семінарі партнерів-франчайзі брали участь понад 100 осіб, а за 1996 р. їх кількість зросла до 414 підприємств [81]. Нині «1С:Франчайзинг» — це мережа самостійних незалежних підприємств, які отримали сертифікат фірми «1С» на надання сервісних послуг з автоматизації облікової та офісної роботи, які включають: допомогу клієнту у виборі програмних засобів; продаж та доставку програмних продуктів; установлення, настроювання та впровадження з урахуванням індивідуальних особливостей діяльності підприємства; післяпродажне обслуговування; консультації та навчання користувачів. Щоб франчайзі могли успішно виконувати ці функції, «1С» надає їм методичну, інформаційно-технологічну та рекламну підтримку, а також проводить їх навчання та атестації. Постійне інформаційно-технологічне та рекламне підтримування партнерів-франчайзі — одна з основних функцій «1С». Основні її види: технологічне розсилання щомісячно компакт-диску з останніми релізами програм і типових конфігурацій, описами вдосконалень; технологічне розсилання прайс-листів, інформаційних листів партнерам, новин і щоквартального каталогу програмних продуктів; розсилання методичних керівництв, демо-версій програмних продуктів, типових методик показів, слайдів та відео; консультування електронною поштою (7000 звернень щомісячно); розсилання партнерського компакт-диску з рекламно-інформаційними матеріалами; Web сервер WWW.1C.ru тощо. Фірма «1С» веде курси навчання партнерів, попит на які зростає. Постійно діють курси з програм системи «1С: Підприємство» і методів продажу, щоквартально проводяться навчання співробітників, консультації фірм франчайзі на великих партнерських семінарах. Посилено рекламне підтримування партнерів, в економічній пресі з реквізитами партнерів, через виставкові та телевізійні проекти тощо. Число організацій-франчайзі постійно зростає. На сьогодні компанія «1С» має найрозвиненішу систему збуту в інформаційному бізнесі на теренах колишнього СРСР, об’єднуючи понад 2000 фірм. Для організації бізнесу «1С:Франчайзі» необхідно купити програмний продукт/продукти «1С:Підприємство» (NFR-версії) та атестувати у фірмі «1С» не менше двох фахівців-упровадників, зробити початковий внесок у розмірі від 250 до 1000 доларів. Компанія «1С» рідко підписує франчайзингові договори з невідомими фірмами або приватними підприємцями. В основному франчайзі стають дилери, що вже попрацювали з продуктами фірми «1С» і розуміють її бізнес. Досить легко умови франчайзингового договору сприймають організації, що мають досвід аудиту або консалтингу з обліку, пуско-налагоджування локальних мереж або системної інтеграції, продажу коробкових версій програм або комп’ютерів. У кризовий період все частіше формуються франчайзингові колективи із співробітників навчальних закладів і комп’ютерних курсів, відділів автоматизації банків або розповсюджувачів правових інформаційних систем. Дуже серйозними впровадниками стають раніше самостійні команди розробників, які, фактично зберігаючи значну частину своїх навичок, у разі переходу на продукти «1С» як нове середовище розробки отримують доступ до великого обсягу вже перевірених облікових рішень і могутню рекламно-інформаційну підтримку. В «1С» передбачено атестацію для фахівців франчайзингових фірм, що підвищує довіру користувачів. Франчайзі також мають обов’язки перед «1С». Вони повинні щоквартально виплачувати невеликий внесок у розмірі 100 дол., але фірми, які за квартал придбали не менше певної квоти коробок, від нього звільняються. Спочатку така квота становила 50 коробок, а потім її було зменшено до 25 коробок. Основним видом діяльності франчайзі є не стільки продаж, скільки впровадження програмних продуктів. Задачі, виконувані франчайзі, досить різноманітні: від простої інсталяції та елементарного настроювання прикладної конфігурації до інтеграції програм з іншими пакетами, навчання користувачів і постановки бухгалтерського обліку на підприємстві в новому обсязі. Останнім часом перспективним стає перехід фірм-франчайзі від разових робіт з установлення та впровадження систем автоматизації на об’єктах замовника до постійних абонементних договорів на консультування таких систем. Франчайзингова модель успішно співіснує з традиційною системою продажу: виробник—дистриб’ютор—дилер. Сьогодні партнери здійснюють закупівлю дрібнішими партіями, але роблять це частіше, працюючи під замовлення, а не на склад. Отже, підтверджується важливість збереження дистрибуції, оскільки за кожною коробкою їхати до Москви невигідно. На думку Б. Нуралієва, керівника «1С», франчайзинг на сьогодні є найкращим способом забезпечити індустріальну якість у секторі послуг інформаційного ринку. Економічний зміст франчайзингу полягає у поєднанні ефективності, енергії та мобільності невеликого приватного підприємства з потужністю відомої торгової марки, технологічними досягненнями та гарантіями великого постачальника. Тільки невеликі приватні підприємства реально можуть приділити увагу конкретним потребам кожного клієнта. А патронаж такої відомої фірми, як «1С», переконає замовника, що запропоновані йому рішення з автоматизації удосконалюватимуться та підтримуватимуться на регулярній та довгостроковій основі. Для пострадянського суспільства виявився надзвичайно важливим і психологічний ефект франчайзингу. З одного боку, власники фірм-франчайзі відчувають себе господарями власної справи, яку можуть продати, передати у спадок тощо. З іншого боку, з огляду на колективізм пострадянської людини, відчуття належності до великої родини «1С» створює психологічно комфортну ситуацію: ти не один, подібною справою займається багато людей. Безумовно, франчайзі «1С» конкурують не тільки з фірмами, які впроваджують інші облікові системи, а й між собою. Однак інтелектуальний характер діяльності франчайзі, практично необмежена місткість ринку якісних послуг з автоматизації та особливості політики фірми «1С» сприяють формуванню згуртованого та дружнього співтовариства професіоналів, які діляться один з одним своїми технологічними досягненнями і спільно вирішують багато проблем. Франчайзі зацікавлені в якісній роботі своїх колег-конкурентів — адже вони разом формують репутацію однієї торгової марки. Портрет фірми-франчайзі, отриманий через анкетування учасників семінару партнерів, такий. У 1997 р. з 16 співробітників, які працювали в такій фірмі, тільки п’ять безпосередньо займалися продажем. У 1998 р. кількість співробітників зросла в середньому до 21 чол., причому без збільшення кількості тих, хто займався продажем, нові співробітники займалися впровадженням продуктів (у Москві їх нараховувалося до 9, у регіонах — до 7 чол.). У 1999 р. штат фірми-франчайзі не зменшився, продажем займалися в середньому 6 чол. (у Москві — 9, у регіонах — 5), а кількість впровадників збільшилася до 9 чол. (у Москві — до 12). Це свідчить про стабільність попиту на програмі рішення на базі «1С», а отже, й бізнесу фірми-франчайзі. Кількісне зростання партнерів-франчайзі виявилося вигідним не тільки «1С», а й споживачам: протягом трьох років середні ціни на впровадження в регіонах знизилися практично в два рази: з 20 дол. за годину в 1997 р. до 10 дол. за годину в 1999 р. Для Москви цей показник практично не змінився. * Запитання з позначкою * незастосовні до франчайзингової системи послуг. * Запитання з позначкою * переважно стосуються фірм, які починають створювати систему франчайзингу. * Етапи 3 і 4 є об’єктом договірних відносин і можуть бути оформлені одним контрактом, хоча деякі партнери укладають два контракти — по одному на кожний етап. В останньому випадку контракт першого (3) етапу часто називають контрактом купівлі, а контракт другого (4) етапу — угодою з пільгового підприємництва або ліцензійним договором. Хоча переважає практика укладання єдиного контракту, доцільно розглядати кожний з двох етапів самостійно, оскільки вони стосуються різних проблем.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Франчайзинг в інформаційному бізнесі» з дисципліни «Економіка та організація інформаційного бізнесу»