Характеристика видів економічної інформації як підґрунтя підготовки тексту лекції з економічних дисциплін
Лекція (від латинського слова lесtio) — це усний виклад пев-ної інформації викладачем у вузі, або публічний виступ із будь-якої теми. Лекція — це не тільки одна з важливих і основних форм навчання, а й різновид інформації. Термін «інформація» також походить від латинського слова й означає повідомлення про щось. Одним із видів інформації у вужчому розумінні є економічна інформація. Вона означає повідомлення, поширення економіч-них теорій, ідей із метою формування в людей певних уявлень про економіку та стимулювання відповідних практичних дій на засадах сучасного економічного мислення як процесу пізнання й осмислення економічних явищ, засвоєння економічних понять у їхньому взаємозв’язку. Це інтелектуальна властивість людини осмислювати економічні явища, співвідносити економічні понят-тя з реальністю економічного життя суспільства і відповідно до цього будувати свою економічну поведінку. Повідомлення про економічну теорію й економічну політику охоплюють комплекс актуальних питань економічної теорії, між-галузевих і галузевих економічних дисциплін (економіки промис-ловості, сільського господарства, транспорту, страхування, марке-тингу тощо), а також виконують певні функції, до яких належать: · формування економічного мислення (детальний розгляд); · інформування про стан економіки; · опанування практичних навичок ефективного господарювання; · економічне виховання. Лекції з економіки завжди притаманна інформаційно-пізнавальна функція. Вона містить відомості про стан економіки, тен-денції та перспективи економічного розвитку своєї держави та ін-ших країн, висвітлює плюси й мінуси господарської практики і політики нашої країни, досягнення та досвід функціонування фірм, акціонерних товариств та інших організаційно-правових форм під-приємництва. Матеріал лекції сприяє розширенню кругозору слуха-чів, умінню орієнтуватися в суспільно-політичному й економічному житті сучасного світу. Від лектора-економіста слухачі очікують від-повідей на широке коло життєвих питань, що заторкують їхні інтере-си. Своєю чергою економічна інформація має низку різновидів. Це ілюструє класифікація, наведена нижче:
Досі йшлося про соціально-економічну інформацію взагалі. Тепер ми докладніше розглянемо основні види такої інформа-ції: фактичну, оцінювальну, теоретичну й рекомендаційно-практичну. Фактична інформація — це сукупність відомостей стосовно сучасних подій, процесів політичного й економічного життя су- спільства. Ці факти можуть усебічно характеризувати події в разі дотримання вимог, сформульованих інформатикою. Фактична інформація містить 3 головні питання: 1. Що відбулося (або що зроблено)? 2. У чому полягає новизна або винятковість події? 3. Хто, де й коли спостерігав це явище, ситуацію (або зробив це)? Фактична інформація виконує різноманітні методичні функції у лекції з економіки: а) є навчальним матеріалом, що підлягає всебічному аналізові. Сюди належать принципово нові факти фундаментального зна-чення, що розширюють теоретичний кругозір і забезпечують краще розуміння суспільних та економічних явищ; б) слугує своєрідною «інформацією для роздумів», що зумов-лює потребу у відпрацюванні певних рішень за умов, що змінилися (повідомлення про кардинальну зміну господарської ситуації, оголошення дефолту, деномінацію тощо); в) виконує роль інформаційного матеріалу для підготовки на-вчальної лекції; г) може слугувати доказом, підтвердженням висунутих у лек-ції положень; д) стає цікавим початком лекції, повчальним прикладом, ма-теріалом для порівняння. Оцінювальна інформація — це невідомі аудиторії повідом-лення про роль, соціально-політичне й моральне значення певної події з погляду викладача, представників різних соціальних груп, громадських організацій і держави. Така інформація важлива й потрібна, адже одне й те саме явище можна схарактеризувати по-різному, залежно від того, з якого боку та з яких суспільних по-зицій його розглядають. Оцінювальна інформація допомагає сту-дентам чітко визначати своє ставлення до події, що відбувається, знаходити правильні ціннісні орієнтири. Виклад і аналіз нових наукових ідей, поглядів, концепцій, гі-потез становить зміст теоретичної інформації. Вона підвищує рівень загальної й спеціальної наукової підготовки людей, поглиб-лює їхнє уявлення про сутність і закономірності соціально-економічних процесів. Рекомендаційно-практична інформація — повідомлення про конкретні прийоми, рецепти, механізми й технологічні засоби, що застосовуються для досягнення корисних результатів. У лек-ціях з економіки ця інформація посідає вагоме місце і пов’язана з викладом нових методичних та інших рекомендацій у галузі гос-подарської діяльності, наукових досягнень. Вона підвищує ре-зультативність лекторської діяльності, її значення для практики. Усі види інформації взаємозалежні. У чому виявляється їхній взаємозв’язок? Фактична інформація становить, основу лекції з економіки. Найчастіше у лекціях на економічні теми вона переважає над ін-шими видами інформації. І це не випадково. Лектор має вміти використовувати фактичну інформацію в поєднанні з оцінюваль-ною й теоретичною. Не таємниця, що мірою зростанням загальної поінформованості аудиторії студенти очікують від викладача не тільки (а іноді й не стільки) фактичної інформації, а й відповідної оцінки та теоретич-ного аналізу. Вони чекають також дістати відповіді на питання: що і як треба зробити для виправлення наявних недоліків. Інакше ка-жучи, викладач має бути не простим передавачем інформації, а ще й консультантом, радником, наставником тих, кого навчають. Майстерність викладача є тим вищою, чим краще він володіє усім багатоманіттям видів інформації й чим повніше використо-вує їхній внутрішній взаємозв’язок.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Характеристика видів економічної інформації як підґрунтя підготовки тексту лекції з економічних дисциплін» з дисципліни «Методика викладання економіки»