Важливе значення мають маршрути перевезень. На автомобі-льному транспорті вони можуть бути маятникові і кільцеві. Маят-никові маршрути — це маршрути, при котрих шлях слідування автомобіля між двома вантажними пунктами неодноразово по-вторюється. Вони можуть бути зі зворотним холостим пробігом, зі зворотним, не повністю навантаженим пробігом, зі зворотним вантажним пробігом. Кільцевий маршрут — слідування автомобіля по замкнутому колу, з’єднуючи декілька споживачів або постачальників. Графі-ки роботи автомобіля на маятникових і кільцевих маршрутах зо-бражені на рис. 60.
Різновидом кільцевих маршрутів є розвізний (збірний) марш-рут. При русі таким маршрутом відбувається поступове розван-таження або навантаження вантажу. Для забезпечення мінімізації сукупних витрат на процесах то-вароруху можуть бути використані нормативи постачань продук-ції. Сукупні витрати встановлюються за розробку цих нормативів. Вони визначають обсяги одночасної поставки, оптимізовані су-купним витратам. Економія сукупних витрат може бути перед- баченою в оперативних планах постачання і перевезень завдяки включенню до них оптимальних норм товароруху. В дійсності обсяги одноразових постачань продукції планують з урахуванням вантажопідйомності транспортних засобів як дете-рмінованої величини, яка є основою для формування нормативів разового відвантаження продукції. При розробці їх недостатньо враховувати тільки зростаючі можливості використання контейне-рів, перспективи розвитку міжмісцевих автомобільних перевезень, використання у цих перевезеннях автомобілів великої вантажопідйомності. Крім цього, одночасне перевезення може здійс-нюватись декількома автомобілями різної вантажопідйомності, ав-топотягами, повагонними відправленнями або дрібними партіями з менше середньої вантажопідйомності транспортних засобів. Таким чином, разові постачання потрібно планувати, врахо-вуючи різні ситуації при перевезеннях вантажів, інтереси не тільки транспорту, а й вантажовідправників, вантажоотримувачів, а також показники витрат на всьому шляху переміщення продукції.
Формування нормативів постачань з урахуванням комплек-су витрат, а не тільки видатків на перевезення є оптималь- ним зі зміною середньої вантажопідйомності транспортних за- собів. Розмір одноразового постачання продукції може вплива- ти на багато які показники, враховані різними учасниками процесу товароруху. Показники витрат можуть змінюватись залежно від розміру поставки і мають враховуватись у комплексі. Для комплексного урахування впливу розміру партії од- норазової поставки на різні елементи витрат і реалізації оп- тимальних рішень розроблена повна модель, котра дає мож- ливість мінімізувати сукупні витрати на переміщення про- дукції.
Розробка маршрутів дає змогу скоротити простої автомобілів під час навантаження та розвантаження, підвищити їх продуктив-ність, а отже зменшити кількість засобів перевезення, що надхо-дять на підприємство вантажовідправника при тому самому обся-зі перевезень. Коли визначені маршрути і терміни перевезень, запаси у споживачів можуть скорочуватись у 1,5—2 рази. Маршрути перевезень, як уже зазначалося, можуть бути маят-никові (як їх різновид променеві), кільцеві, зонно-кільцеві (як їх різновиди: збірні, розвізні та збірно-розвізні). Схему маятнико-вих рейсів використовують у разі необхідності зі складу посеред-ника доставити одночасно кількість матеріалів і виробів, забезпе-чуючих найбільше завантаження транспортних засобів. Схема променевих рейсів аналогічна системі маятникових і є її ускладненим варіантом. Тоді використовують організацію по-середника, пов’язану однобічними перевезеннями матеріалів і виробів з кількома споживачами. При цьому кожному з них од-ночасно доставляють кількість продукції, що уможливлює най-повніше використати транспортний засіб. З метою раціонального і повного використання автомобілів передбачають систему кільцевих маршрутів з заїздом за один рейс в декілька пунктів. Особливістю цих маршрутів є поступове збільшення коефіцієнта використання вантажопідйомності транспортних засобів, оскільки при такому обслуговуванні споживачів на початку рейсу виконується не повне завантаження транспорту, а у проміжних пунктах (клієнтах відправника) поступове заван-таження транспортного засобу до повного використання ванта-жопідйомності. Це характерно для кільцево-збірного маршруту, а при кільцево-розвізному маршруті, навпаки, в початковому пункті виконується повне завантаження транспорту, коефіцієнт використання котрого буде зменшуватись на проміжних пунктах. Найбільш ефективним є збірно-розвізний кільцевий маршрут, для якого характерний найбільший коефіцієнт використання вантажо-підйомності на всьому шляху слідування. Коли посереднику доводиться обслуговувати велику кількість споживачів, котра розташована в різних місцях однієї зони, вико-ристовується система зонно-кільцевих маршрутів. В цьому разі споживачі угруповуються по зонах залежно від місця їх розташу-вання і обсягів продукції, що споживається. Тоді одночасно потре-ба в матеріалах не перебільшує вантажопідйомності автомобіля. При кільцевих маршрутах коефіцієнт пробігу транспортних засобів становить 0,8—0,9, коефіцієнт використання вантажо- підйомності — до 0,6.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Маршрути перевезень продукції» з дисципліни «Логістика»