Статистика
Онлайн всього: 8 Гостей: 8 Користувачів: 0
|
|
Матеріали для курсової |
З історії розвитку композиції
| 18.03.2014, 20:43 |
Протягом тисячоліть у декоративно-прикладному мистецтві відбувався процес освоєння щораз нових матеріалів, вдосконалювалася їхня техніка (інструменти, технологія виготовлення і т. ін.), збагачувалася система художніх засобів виразності, що вплинуло на формування естетичних засад, відкриття конкретних композиційних закономірностей.
Узагальнення та виділення композиційних законів, прийомів і засобів виразності (теоретичної системи) виявилось необхідним лише в нові часи з появою особистісної творчості професійних майстрів-художників, які протиставляли свою, індивідуальну творчість — колективній, своє мистецтво — канонічному, древньому, а також народному будь-яких регіонів. (237) * Баухауз (Bauhaus)— Вища школа будівництва і художнього конструювання (Німеччина).
Твори канонічного мистецтва виконувалися за непорушними законами, точніше моделями, а композиція як така не виділялася від технології і призначення виробів. У ранніх культурах відтворювалися й передавалися не принципи композиції, а сам твір, який відповідав засадам побудови. Отже, аналізуючи найдавніші твори, спробуємо з'ясувати їх основні композиційні принципи.
У верхньому палеоліті (остання ступінь давньої кам'яної доби) людина навчилася обробляти найдоступніші природні матеріали: камінь, кістку, дерево, виготовляти необхідні вироби з глини (ліпну кераміку), плести і ткати. Долаючи опір матеріалу, вона опанувала різноманітні форми (утилітарно-доцільні і декоративні), поступово набувала естетичного досвіду. Форма виготовлених знарядь стала пластичною реалізацією людської думки, ідеї, замислу, відповідала естетичному смакові, котрий лише формувався 4. Відчуттям правильної форми, пропорцій (співвідношення об'ємів), ритму, динаміки, симетрії, умовності позначені знаряддя праці, предмети побуту і культу, зокрема, «жезли», списометалки та інші предмети з кістки, оздоблені об'ємною фігуративною пластикою і ритованим орнаментом за принципом вільного заповнення поля. Так, пласка, ланцетоподібна кістка (печера Лалінд, департамент Дордонь, Франція) гравійована засічками, довгими, прямими лініями, що поєднані на основі правильного інтервалу повторення і ритму, е водночас зразком композиції стрічкової схеми. Ще виразніший ритм і динаміка виявлені у декорі палеолітичного знаряддя праці (печера Істюріц, департамент Нижні Піренеї, Франція): геометричний орнамент у вигляді кружалець, спіралей, прямих і хвилястих ліній, гострих кутів, складених один за одним, тощо. З цього ж погляду не менш цікаві браслети і фігурки пташок, виготовлені з ікла мамонта (Мезинська стоянка, Чернігівщина), ритовані зигзагоподібним та меандровим орнаментом. Археолог В. І. Бібіков, розглянувши побільшену структуру поперечного зрізу ікла мамонта, з'ясував, що вона дуже нагадує ритований зигзагоподібний мотив. Однак це не точна копія природного візерунку. Мабуть, почуття ритму і динаміки, єдиної масштабної співрозмірності елементів допомогли стародавньому майстру вишукано ускладнити звичайні насічки, гострі кути, прості зигзаги до класичного меандра і водночас поєднати їх у вузьку стрічку та широкий фриз-браслет. «Наслідуючи окремі принципи будови органічної і неорганічної природи і послідовно розвиваючи їх, людина робить композицію основою художньої творчості, засобом виразу свого ставлення до дійсності» 5. Так, у мисливських палеолітичних племен зигзагоподібний і меандровий орнамент відбивав, напевно, прагнення людини втримати і зберегти за допомогою магічних знаків «силу і доброту».
У цю епоху зародився прийом стилізації (спрощення, узагальнення) реальних форм. Первісний майстер, створюючи пластичні зображення риб, пташок, кінських голів, надавав їм «геометричних пластичних символів»6. Однією з причин появи і значного поширення умовних, узагальнених зображень у палеоліті та в наступні епохи було зближення фігуративної й орнаментальної форм мистецтва.
Помітного розвитку композиція досягла в неолітичну добу. Приблизно у другій половині VII тис.—першій половині VI тис. до н. е. люди опанували різноманітні місткі форми, які на початку генезису були функціональними та імітативними. Долоні, складені первісною людиною пригорщею, щоб зачерпнути води, безперечно, підказали «ідею» горщика, чаші, тобто посуду для напоїв та їжі. Люди навчилися видовбувати з каменю (Єгипет), вирізувати з дерева (центральна частина Передньої Азії) миски, тарелі, чаші, вази, коробки, оздоблюючи їх орнаментом. (238) З твердих порід каменю древньоєгипетські майстри виготовляли масивні чаші, надаючи їм строгих півсферичних, циліндричних і конусних форм. Монолітна цільність майже нічим не порушувалася: маленькі ручки у вигляді вушок, що інколи траплялись, залишалися ледь помітними. Поверхню робили матовою або лискучою. Багата природна текстура каменю замінювала виробам декор.
Таким чином, «обертова» форма посуду композиційне розвивалася у трьох основних напрямах місткостей: куляста, циліндрична і конусна. Майже водночас появилися їх різноманітні поєднання на основі нюансних переходів від однієї форми до іншої, що надавало загальному силуетові м'яких абрисів, пластичної виразності.
Найбільше досягнення неоліту — це винахід ліпного глиняного посуду. Після того як навчилися його випалювати, він став незамінним у побуті. У вогні керамічні вироби (посуд побутового, ритуального призначення, магічні фігурки) набували нових фізичних та естетичних якостей: із звичайної глини вони перетворювались у водостійку теракоту («випалена земля»), зменшувалася крихкість черепка, землистий колір змінювався яскравішим — червоним, червоно-вохристим тощо.
У VI тис. до н. е. майстри Стародавнього Сходу запровадили керамічний розпис, спочатку лінійний, монохромний, а згодом поліхромний, насичуючи його плямами, знаками, фігуративними зображеннями. Поряд з існуючим декором виникли нові композиційні схеми орнаменту (сітчаста, розетова), які, мабуть, запозичені в техніках плетіння, ткацтва, різьблення, інші стали наслідком освоєння геометричних і рослинних форм природи, результатом практичного та чуттєвого досвіду людини. Найперша стрічкова схема, як вже зазначалося, припадає на епоху палеоліту (ритмічне, паралельне поєднання кількох ліній у довжину з певним інтервалом між ними). Сітчаста схема — найпростіше перехресне поєднання ліній, ямок та інших мотивів, що утворюють пряму або скісну сітку; розетова — походить від кола, спіралі, концентричного розміщення ямок з центром посередині тощо. Зазначені схеми стали грунтом для розвитку наступних орнаментальних схем.
У період неоліту виникли цікаві скульптурні форми ритуальних місткостей у вигляді тварин, птахів і риб (з каменю і глини). Напевно, у них зберігали жертовну кров того звіра, якого представляє місткість (оленя, ведмедя, бика тощо). Композиційне цей посуд відзначається граничним лаконізмом пластичної форми, пов'язаної з певними тотемічними уявленнями.
Процес розвитку композиції в первісному декоративно-прикладному мистецтві відбувався нерівномірно. В той час як кераміка періоду Самарри (Межиріччя, V тис. до н. е.) різноманітна за формою, випалена, поливана (тарілки, миски, чашки, горщики), орнамент сітчастої схеми імітував плетіння, стрічкові поліхромні композиції поєднували складні зооантропоморфні мотиви, розетові схеми в центрі містили «свастику», квадрат-розету, кераміка неолітичних племен на території України характеризувалася одноманітними горщикоподібними формами, орнамент творив виключно смугасті композиції у вигляді ямок, заглиблених прямих, хвилястих і зигзагоподібних ліній, трикутних та прямокутних площин, вкритих наколками. Лише згодом (III—II тис. до н. е.) землероби правобережного Придніпров'я та Придністров'я урізноманітнили форму кераміки, розвинули стрічкову композицію орнаменту до вишуканих спірально-меандрових мотивів та фігуративних зображень.
Таким чином, майстри неоліту вже виготовляли основні форми побутового посуду та ритуальної пластики, застосовували найважливіші композиційні схеми орнаменту (вільне заповнення, стрічкова, рідше сітчаста, розетова). (239)
Наступна доба металів відкрила для людини нові творчі можливості, завдяки міді, бронзі, залізу появилися досконаліші інструменти для обробки дерева, каменю, кістки, шкіри. Людина опанувала техніки кування, плавки, лиття, карбування, паяння і т. ін., які поступово об'єднались у нову галузь — металообробну. Розвивалися древні і зароджувалися нові художні ремесла (столярна справа, тиснення і вишивання на шкірі, ювелірництво, склоробне виробництво тощо). З винаходом гончарного круга поліпшилася якість кераміки, з'явилися фаянсові вироби. Усі ці переміни, безумовно, вплинули на композицію.
На території Північно-Східної Африки і Передньої Азії приблизно з кінця IV тис. до н. е. виникли перші рабовласницькі держави: Єгипет, Шумер, Вавілон, Ассірія, які відзначалися на той час високим розвитком культури, зокрема декоративно-прикладного мистецтва.
До появи швидкообертового гончарного круга (II тис. до н. е.) розписна кераміка Стародавнього Єгипту і Стародавнього Близького Сходу переважно повторювала форми кам'яного посуду. Розпис — сюжетний, ритуального характеру — виконувався білою фарбою по теракотовому черепку, пізніше червоною фарбою на білому тлі. Декор наносився за принципом вільного заповнення поверхні різноманітними елементами (фігурки людей, тварин, умовне природне оточення). Згодом у композиції розпису помітне виділення центру, групування подібних елементів зображення, поділ декору (у межах одного виробу) на смуги геометричного орнаменту і зображення. Наприкінці V—на початку IV тис. до н. е. у керамічному розписі виявилися перші ознаки становлення канону в зображенні фігури — гармонійного поєднання профільних і фасних елементів (голова і ноги в профіль, плечі і тулуб у фас). Синтезувалися не випадкові аспекти, а художньо найвиразніші, з точки зору їх оптичного сприйняття. Профільно-фасне поєднання елементів зображення згодом поширилося на більшість видів стародавньоєгипетського декоративно-прикладного і декоративно-монументального мистецтва. З кінця III тис. до н. е. цей прийом перейшов у традицію і став каноном. Канон — це цілісна художньо-нормативна система, що містить відповідні світоглядні і композиційно-технологічні поняття. Канонізованій композиції старо-давньоєгипетських творів декоративно-прикладного мистецтва характерні сталість форм, стрічкоподібність орнаментально-сюжетного декору (об'єднується ярусами стрічок по горизонталі або вертикалі), різномасштабність фігур, пропорційна співрозмір-ність елементів тощо. Все це добре помітно при аналізі ритуальних ножів, булав, палеток та інших побутових речей. У цей період вперше зустрічається дзеркальна одновісьна симетрія у «короволиких зображеннях» неба Хатор (верхня частина) і двох фантастичних тварин (середня частина). Ще виразніший вияв симетрії у відомій композиції «Палетки з шакалами». По дві пари шакалів у дзеркальній симетрії з лицьового і зворотного боків «замикають» композицію, а в центрі, обабіч пальмового дерева, строго симетрично зображені дві жирафи.
Ще один високохудожній зразок композиції багатоярусного декору — культова посудина з алебастру, розділена на чотири рельєфні стрічки (Шумер, початок III тис. до н. е.). Перша стрічка знизу неначе відображає місце події: хвилясті лінії води та почергово колоски і пальми; друга — ритмічний рух баранів і овець; третя — чоловіки несуть дари: верхня стрічка зображує завершальну частину церемонії — постате богині, жреців тощо.
Вироби декоративно-прикладного мистецтва епохи Стародавнього царства (III тис.— 2263 р. до н. е.) характеризуються досконалістю композиції і техніки виготовлення. Ускладнюється й урізноманітнюється форма керамічного, кам'яного посуду. Виготовляють ритуальні меблі конструктивно простої форми, але вишукано оздоблені різьбленням, інкрустацією, інколи оббиті золотом. (240) У цей період широко застосовувалося поєднання дерева, кістки, металу, що в свою чергу вело до поліхромного розв'язання композиції. У металі й дереві з'явився композиційний прийом ажурності.
Високого художнього рівня досягли єгипетські майстри Середнього царства (2650—1765 рр. до н. е.) при створенні бронзових ритуальних сокир. Сюжетні композиції ажурно-силуетного характеру (симетричні й асиметричні) відзначаються виразністю і динамічністю постатей. Ажурність, ледь порушена дзеркальна симетрія (дисиметрія), яскрава поліхромія — основні виражальні засоби у складних композиціях нагрудних прикрас (пекторалей) фараонів Сенусерта II, Сенусерта III, Аме-немхета III та ін. Часом ручки туалетних ложечок, дзеркалець, гребінців — пластично узагальнені жіночі фігурки, вишукані силуети тварин, птахів, в'язки лотосу тощо. Набув поширення розписний фаянс. Найулюбленішими мотивами орнаментальних композицій (букетів, гірлянд, вінків) стали квіти лотоса і папіруса.
У Новому царстві (1580—950 рр. до н. е.) розвивалася техніка виробництва скляного посуду (формовка на піщаному стрижні), виникли нові форми, досі не відомі ні в камені, ні в кераміці, їх оздоблювали багатоколірними хвилястими візерунками із своєрідними перехідними заливами. Мабуть, від них бере початок техніка фляндрів-ки. У декоруванні керамічних мисок набули значного поширення розетові композиції квітів лотоса, папіруса, рибок тощо, концентричне розміщені щодо центру (первісні розгорнуті типи розетової композиції). Раніше такі композиції будувалися за принципом вільного заповнення круга. Концентричні стрічки орнаменту, радіальні лінії, за якими ритмічно розташовувались мотиви, надавали декорові чіткої організації. Подібний принцип композиції застосований у художній металообробці, зокрема, при виготовленні золотих, срібних тарелей, мідних щитів. Композиційний прийом ажурності та дзеркальної симетрії застосовувався не тільки у художній обробці дерева, металопластиці, айв обробці каменю. Так, алебастрові вази видовженої форми (з гробниці фараона Тутанхамона) мають обабіч дисиметричні ажурні площини із складним стебелевим і квітковим малюнком.
У декоративно-прикладному мистецтві стародавнього доахеменідського Ірану (X— VII ст. до е. е.) найцікавіші, з точки зору композиції форми, сірий керамічний ритуальний посуд оригінальної тектоніки: горщики-«чайники» із дивовижно довгими носиками (нагадують фігурки пташок), великі келихоподібні посудини з контрастуючою маленькою ручкою, неглибокі чашки на трьох високих ніжках, а також антропоморфні і зооморфні місткості, що нагадують зебуподібного бика. Складними композиційними рішеннями, сміливістю трактовки і оригінальною іконографією вражають вироби з бронзи (Луристан) — вотивні предмети (дрібна пластика, посуд, зброя і т. ін., жертвувані, подаровані храмам або святилищам для культових потреб), псалії (металеві деталі кінського обладунку) тощо. Загалом це відомі композиційні схеми — дзеркально-симетричні силуетні або ажурно-силуетні зображення фантастичних створінь, антропоморфних божеств і под. Іконографія іранської бронзової пластики поширилася через Південний Азербайджан і Закавказзя у Північне Причорномор'я, де VII ст. до н. е. в мистецтві скіфів утворила знамениту тріаду скіфського «звіриного стилю» — зображення оленя із зігнутими ногами, стрибаючої пантери і голови грифа 7.
Важливими осередками егейськрї цивілізації з II тис. до н. е. були острів Кріт і Мікени на півострові Пелопоннес. Носії егейської культури майстерно витесували з каменю вази, різьбили декоративні зображення на перснях, печатках, виготовляли вироби із бронзи, золота й срібла. Найбільшого визнання і найвищої оцінки заслуговують різноманітні за формою розписні вази, амфори, піфоси, збанки і под. (241) В їх чарівному, тонко виконаному живописному декорі можна виділити кілька композиційних схем: спірально-меандрова стрічка, спіральна сітка, що майже суцільно вкриває форму, вільно розташоване зображення гілок квітів, представників морських глибин, напрямлене розташування рослинних мотивів, що неначе ростуть від дна, огортаючи форму вази. Кріто-мікенський ритуальний посуд скульптурного характеру — у вигляді тварин, птахів, фігурок людей — побутував переважно в узагальнених формах.
Декоративно-прикладне мистецтво класичної Греції кристалізувалось на основі егейської культури. Грецькі ремісники сприйняли найголовніші композиційні принципи моделювання форми та організації декору. Вони опанували найхарактерніші керамічні форми егейців, довели їх до чіткого «жанрового» узагальнення, а тоді методом композиційного пропориіонування поділили посуд на сталі типи. У розписі грецької кераміки так званого геометричного стилю (VIII ст. до н. е.) загальна композиційна формула зводилася до багатоярусної стрічкової системи. Стрічки орнаментів були різної ширини, чітко відокремлені одна від одної, відрізнялися напруженістю ритму і характером мотивів: вкриті сіткою трикутники, ромби із точками посередині, а також чимала кількість меандрових варіантів. Інколи горизонтальні стрічки ділили на квадратні й прямокутні поля, які заповнювали розетами, листочками, узагальненими силуетами птахів, тварин, людей. У VII ст. до н. е. вази вперше почали розписувати основними широкими стрічками за рахунок зменшення кількості малих. Все частіше використовувалися сюжетні сцени з міфології, епізоди гомерівського епосу та фігурки тварин. Вільний простір між ними заповнювали орнаментальними мотивами. Таким чином, розписи нагадували візерунчастий килим (килимовий стиль). З VI ст. до н. е. на зміну останньому прийшов так званий чорнофігурний стиль. Поступово трансформувалися принципи композиційної побудови: система розташування фігур горизонтальними стрічками поступилася місцем значно реалістичнішим, вільно намальованим багатофігурним сценам.
У декоративно-прикладному мистецтві Стародавнього Риму провідне місце посідало скляне ремесло (І—IV ст.). У «золотий вік» Римської імперії виникли нові оригінальні форми побутових виробів, стінки яких шліфували, різьбили, оздоблювали холодним золоченням і заплавкою у зовнішню поверхню скла дрібних скляних скалок, листочків, барвистих квітів і т. ін.
Середньовічне декоративно-прикладне мистецтво, як і мистецтво попередніх епох, за своєю основою було нормативним. |
Категорія: Декоративно-прикладне мистецтво | Додав: koljan
|
Переглядів: 876 | Завантажень: 0
|
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|
|
|