42. |
Томізм і неотомізм |
томізм - напрям католистичної філософії та теології, який з'єднує християнські догмати та метод філософії. Неотомізм — офіційна філософія католицької церкви, яка включає в себе філософське обгрунтування сучасних природнонаукових теорій. |
|
43. |
Аввероїзм |
філософський напрямок, який заснував арабський філософ Рушд. Представники цього напряму розробляють теорії подвійної істини, за якою теологія має справу з істинами откровення, а філософія з істинами розуму. |
|
44. |
Ренесанс |
відродження – період в культурному та ідейному розвитку ряду країн Європи, який наступив після середньовіччя і характеризувався розпадом феодальних відносин та зародженням капіталізму. |
|
45. |
Реформація |
широкий суспільно-політ. і релігійний напрямок у Зах. та Центр. Європі у 16ст., яке носило у своїй основі антифеодальний характер та прийняло у своїй основі форму боротьби проти католицької церкви. |
|
46. |
Антропоцентризм |
Вірування, за яким людина є центром всесвіту та кінечна ціль всього світоздання. |
|
47. |
Геоцентризм та геліоцентризм |
Геоцентризм - уявлення, що Земля є нерухомим центром Всесвіту, навколо якого рухається Сонце та всі інші небесні тіла. Геліоцентризм довів, що земля не є центром всесвітом, рухається навколо Сонця та обертається навколо своєї осі. |
|
48. |
Емпіризм |
Філософське вчення, яке визнає відчуттєвий досвід єдиним джерелом знань, та недооцінює роль раціонального пізнання. |
|
49. |
Раціоналізм |
Філософський напрямок, який визнає розум вирішальним джерелом істинного пізнання. |
|
50. |
Сенсуалізм |
Філософське вчення, яке визнає єдиним джерелом пізнання відчуття, які можуть трактуватися матеріалістично - як відображення об'єктивної реальності. |
|
51. |
Гілозоїзм |
Філософське вчення про всесильність одухотвореності матерії, але помилково приписує всім формам матерії здібність відчувати та мислити. |
|
52. |
Пантеїзм |
філософське вчення, яке ототожнює бога з природою та розглядає природу, як втілення божества, але інколи був формою матеріалізму (Джордано Бруно, Спіноза). |
|
53. |
Механіцизм |
Філософський метод, який зводить всі якісні форми руху матерії до механічного руху, а всі складні закономірності розвитку - до законів механіки. |
|
54. |
Картезіанство |
Вчення французького філософа - дуаліста Рене Декарта та його послідовників. |
|
55. |
Монадологія |
філософське вчення Лейбніца та його послідовників, яке приймає монади (неподільні духовні первинні елементи, які складають основу мировоздання) за первинні елементи всього існуючого. |
|
56. |
Творчість |
це продуктивна людська діяльність, здатна породжувати якісно нові матеріальні і духовні цінності суспільного значення |
|
57. |
Об'єктивна діалектика |
ця діалектика існує та діє в самих речах. |
|
58. |
Суб'єктивна діалектика |
Діалектика, яка існує в людському мисленні, як відображення об'єктивної діалектики. |
|
59. |
Діалектика Гегеля |
Це теорія розвитку "абсолютної ідеї", "абсолютного духу". |
|
60. |
Діалектика Маркса |
Це теорія розвитку матеріального світу, яка враховує різнобічність речей, їх взаємодію, суперечності, рухливість, переходи, тощо. |
|
61. |
Молодогегельянство |
Послідовники радикального крила гегельської філософської школи. Критикували християнство, яке пробудило буржуазно-демократичне мислення і політичні інтереси в суспільстві. |
|
62. |
Старогегельянство |
Консервативне крило гегельської філософської школи, яке виникло в Німеччині у 30-40р. 19 ст-, представники якого намагалися інтерпретувати його вчення в дусі церковно християнської ортодоксії. |
|
63. |
Категоричний імператив |
Базове поняття етики Канта, яке фіксує загальнозначні нравові предписання, які мають силу безумовного принципу людської поведінки. Кант шукав всезагальні та необхідні закони, які визначають вчинки людей. |
|
64. |
Антропологічний матеріалізм |
Частина ідейного обгрунтування буржуазної революції, проголосила недосконалість буржуазного устрою та релігії з справжньою природою людини. |
|
65. |
Філософська антропологія |
Розглядувала людину як найвищу та найдосконалішу істоту - витвір природи, були проти ідеалізма, дуалістичного розриву душі та тіла. |
|
66. |
Концептуалізм |
Напрямок середньовікової традиції номіналізму, який займає в питанні про універсалії позицію трактування останніх, в якості вмісних в людині. Свідомість - назва відповідних об'єктів, які при цьому передбачають наявність реальних істот, загальних призначень єдиної речі. |
|
67. |
Український романтизм |
Ідейний філософічний рух в Україні, який охоплював самі різні області науки та філософії, були притаманні консервативні реакції на перемогу буржуазного устрою та виражався страх перед революцією. |
|
68. |
Діалектичний та історичний матеріалізм |
науково філософський світогляд, невід'ємна частина марксистського вчення, в якому синтезовано матеріалізм та діалектичний ідеалізм. Вироблявся науковий погляд на хід суспільного розвитку та його закони. |
|
69. |
Екзистенціалізм |
Ірраціоналістичний напрям у філософії, який вважає, що предметом філософії є людське існування, людина, яка розглядається, як духовний початок. |
|
70. |
Позитивізм |
Філософський напрямок заснований на принципі: справжнє знання досягається лише як результат окремих конкретних наук. |
|
71. |
Психоаналіз |
Розроблений Фрейдом у кінці 19 — початку 20ст. метод лікування психічних захворювань, а також комплекс гіпотез та теорій , які пояснюють роль безсвідомого у житті людини та розвитку людства. |
|
72. |
Герменевтика |
Майстерність тлумачення текстів та вчення про принципи їх інтерпретації |
|
73. |
Буття |
Це те, що реально існує, це філософська категорія, що означає реальність, яка існує об'єктивно та незалежно від свідомості людини. |
|
74. |
Матерія |
об'єктивна реальність, яка існує незалежно від людської свідомості та відображувана їм. Все об'єктивно існуюче являє собою різні форми існування та руху матерії у просторі та часі. |
|
75. |
Свідомість |
Це найвища, притаманна тільки людям і пов'язана з мовою функція мозку, яка полягає в узагальненому і цілеспрямованому відображенні дійсності, в попередній уявній побудові дій передбаченні їх результатів, у розумному регулюванні і самоконтролі поведінки людини. Вона не тільки відображає, а й творить світ на основі практичної діяльності. |
|
76. |
Мислення |
Це процес відображення світу в поняттях, категоріях, судженнях, умовиводах, концепціях, теоріях. |
|
77. |
Рух |
Це внутрішньо зв'язана єдність буття і небуття, стабільності та плинності, того, що зникає, з тим, що з'являється. Рух - це зміна взагалі. |
|
78. |
Розвиток |
Це зміна матеріального та духовного світу, його перехід від старого до нового, який має властивість відтворення старого та виникнення нового. |
|
79. |
Пізнання |
Процес цілеспрямованого, активного відображення дійсності в свідомості людини, зумовлений суспільно-історичною практикою людства. |
|
80. |
Істина |
Це теоретична форма розв'язання суперечності між суб'єктом та об'єктом у процесі пізнання. |
|
81. |
Закон |
Це об'єктивність, те, що не залежить від волі та бажання людини, від її свідомості. Також це суттєве відношення, зв'язок між сутностями. |
|
82. |
Якість і кількість |
Якість — це тотожна буттю визначеність, а кількість — це філософська категорія, що відображає такі параметри речі, явища чи процесу, як число, величина, обсяг, вага, розміри, темп руху, температура, тощо. |
|
83. |
Закон єдності і боротьби протилежностей |
Основний закон діалектики, який визначає внутрішнє джерело руху і розвитку в природі, суспільстві пізнанні. |
|
84. |
Закон заперечення заперечення |
Кожне явище проходить три сходинки, кожна наступна сходинка зберігає результати попереднього розвитку. Ці три сходинки: Теза – антитеза -синтез. |
|
85. |
Одиничне і загальне |
Одиничне — це окремий предмет, річ, явище, подія, факт, які характеризуються відповідними просторовими і часовими межами, відповідною визначеністю, а загальне - це об'єктивно існуюча тотожність між предметами, речами, явищами, що властива багатьом предметам, речам і явищам у рамках конкретної якісної визначеності. |
|
86. |
Форма і зміст |
Філософські категорії, які відображають взаємозв'язок двох сторін природної та соціальної реальності. Форма це зовнішній вигляд, а зміст -це структура. |
|
87. |
Сутність і явище |
Філософські категорії, які відображають всі загальні необхідні сторони всіх існуючих процесів. Сутність - це сукупність глибинннх зв'язків, відносні та внутрішні закони, визначаючих основні риси та тенденції матеріальної системи. Явище — конкретні події, властивості або процеси, які виражають зовнішні сторони дійсності та представляючі проявлення та обнародування деяких властивостей. |
|
88. |
Можливість і дійсність |
Філософські категорії — з допомогою яких відображується розвиток матеріального світу. Можливість фіксує об'єктивні тенденції розвитку існування явищ, наявність умов їх виникнення. Категорія дійсності представляє любий об'єкт (предмет, стан, ситуація) котрий вже існує в якості деяких можливостей. |
|
89. |
Людина |
Соціальна істота, представник людського роду, який має такі риси - розум, воля, мудрість, емоції, рішучість, навички, вміння, установки, переконання, інтуїція, любов, ненависть, пристрасть, тощо. |
|
90. |
Суспільство |
Надзвичайно складний і суперечливий предмет пізнання, який постійно змінюється, набуваючи нових форм — це не просто сукупність людей, а єдиною системою соціальних відносин, цілісним соціальним організмом, що розвивається певною мірою незалежно від інших соціальних організмів. |
|
91. |
Цивілізація |
Рівень суспільного розвитку, матеріальної культури. |
|
92. |
Прогрес і регрес |
Прогрес – напрямок розвитку від нижчого до вищого, рух вперед, до більш сучасного та першого, перехід на більш високий ступінь розвитку, зміна на найкраще, а регрес - це перехід від вищого до нижчого, рух назад, зміна на гірше. |
|
93. |
Політична свідомість |
Як макрохарактеристика духовних явищ політичного життя втілює єдність їхніх гносеологічних, онтологічних і функціональних характеристик. |
|
94. |
Суспільна свідомість |
Духовне життя людини, відображення суспільного буття в свідомості людини. |
|
95. |
Теоретичне пізнання |
Пояснення підстав відтворення, яке має загальний і необхідний характер і містить відомості про внутрішні закономірності спостережуваних явищ. |
|
96. |
Об'єкт пізнання |
Фрагменти об'єктивної реальності, які потрапили в коло практичної і пізнавальної діяльності людини. |
|
97. |
Інтуїція |
Спосіб пізнання через безпосереднє чуттєве споглядання чи умови на відміну від опосередкованого послідовного логічного мислення. |
|
98. |
Об'єктивна істина |
Зміст знань, який не залежить ні від окремої людини, ні від людства в цілому, яка є найважливішою гуманістичною цінністю людини. |
|
99. |
Культура |
Історично визначений рівень розвитку суспільства, творчих сил та здібностей людини, який виражається у типах та формах організації життя та діяльності людей, в їх взаємовідносинах, а також у вироблених або матеріальних та духовних цінностям. |
|
100. |
Методи наукового пізнання |
Способи, що застосовуються свідомо на основі знання загальних законів природи суспільства і мислення особливих законів пізнання і окремих, специфічних законів наукового пізнання. |
1 2
1 2