В процесі господарської діяльності виникає дебіторська заборгованість. Чим більша дебіторська заборгованість, тим менше грошових коштів надходить на поточний рахунок малого підприємства. У зв’язку з цим фінансовий менеджер повинен вміти управляти дебіторською заборгованістю. По-перше, необхідно визначити строки та суму простроченої дебіторської заборгованості, яка залежить від тривалості виробничого циклу підприємства – покупця, оскільки чим триваліший цикл виробництва, тим триваліший строк погашення заборгованості цими підприємствами. По-друге, періодично переглядати граничну суму відвантаження продукції покупцям, враховуючи їх реальний фінансовий стан. По-третє, покупцям за дострокову сплату платіжних документів надавати знижку. З метою покращення стану дебіторської заборгованості необхідно: систематично слідкувати за співвідношенням дебіторської і кредиторської заборгованості. Значне перевищення дебіторської заборгованості над кредиторською заборгованістю створює загрозу фінансовій стійкості малого підприємства і потребує додаткового залучення грошових коштів в обіг; по можливості збільшувати кількість покупців з метою зменшення ризику несплати монопольним покупцем; своєчасно контролювати стан розрахунків за простроченими заборгованостями. Формування ринкових відносин в Україні характеризується значним уповільненням платіжного обігу, що спричиняє збільшення дебіторської заборгованості (ДебЗ). ДебЗ поділяється на: ДебЗ за товари, строк сплати яких не настав; ДебЗ за товари строк сплати яких не минув; ДебЗ по векселям отриманим; ДебЗ по розрахунках з бюджетом; ДебЗ по розрахунках з персоналом; ін види ДебЗ Управління ДебЗ включає етапи: здійснюється аналіз ДебЗ в минулому періоді, розраховуються показники: коеф – т відволікання оборотних активів у ДебЗ: Кв = ДебЗ/ За, де За – загальна сума оборотних активів підприємства Скорочення коефіцієнта є позитивною тенденцією, а збільшення – негативною середній період інкасації ДебЗ: , де Вд – одноденна виручка від реалізації продукції
– кількість оборотів ДебЗ за визначаний період , де ЗВ – загальна сума реалізації на основі проведеного аналізу передбачається визначити оптимальну ДебЗ в майбутньому періоді ОДебЗ = (ОР*Ксц (СП0 + СПП))/ 360, де ОДебЗ - оптимальний розмір ДебЗ в майб. періоді ОР – плановий обсяг реалізації продукції з наданням комерційного кредиту Ксц – коефіцієнт співвідношення собівартості і ціни продукції СПо – середній період обороту Без в минулому періоді СПП – середній період прострочених платежів
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Управління дебіторською заборгованістю» з дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі»