«КРАБ» — назва першого у світі спеціалізованого підводного човна для встановлення під водою мінних загорож. Збудований на Миколаїв. суднобудівному з-ді «Наваль» за проектом конструктора М.Налетова, який з 1904 працював над створенням такого типу човнів. 9 серп. 1912 човну надали ім’я «Краб» і 12 серп. спустили на воду. Мав довжину 53 м, ширину 4,3 м, осадку 4 м, міг зануритися під воду на глибину до 50 м, пропливти по воді 2500 миль, під водою — 30, здатен був транспортувати 60 мін і кілька торпед. Входив до складу Чорноморського флоту. Перший бойовий похід здійснив у роки Першої світової війни: 25 черв. 1915 з 58 мінами і 4 торпедами у супроводі підводних човнів «Морж», «Нерпа» і «Тюлень» вийшов у напрямку Босфору і через 2 дні виставив мінну загорожу в районі маяків Анатоліфенер і Румелі-фенер. Загорожа невдовзі була виявлена турец. флотом по мінах, що піднялися на поверхню, проте на одній з виставлених мін підірвався турец. канонірський човен «ІсаРейс». Друге виставлення мін було здійснено в тому самому районі 18 черв. 1916, третє — 1 верес. 1916. Після цього човен поставили на ремонт до майстерень Севастопольського порту. У період австро-німецьких військ контролю над територією України 1918 човен потрапив у підпорядкування нім. мор. командування, а після висадки в Криму англофранц. військ — мор. командування Антанти (див. Антанти військова присутність на півдні України 1918—1919). Після отримання пробоїни затоплений 26 квіт. 1919 на зовн. рейді Севастопольської бухти. Знайдений 1934 під час проведення підготовчих робіт з підйому підводного човна «Кит». У жовт. 1935 припіднятий із дна і заведений у Стрілецьку бухту, а через місяць — повністю піднятий на поверхню. М.Налетов розробив проект його відновлення і модернізації, але проект відхилили і човен здали на брухт. Літ.: ВМФ России. Web: NAVY (http://www.navy.ru/users/lapin/Imperial/krab.htm).
Ви переглядаєте статтю (реферат): ««КРАБ»» з дисципліни «Енциклопедія історії України»