ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Матеріали для курсової

Головна » Матеріал » Мистецтво та мистецтвознавство » Декоративно-прикладне мистецтво

Закон масштабу
18.03.2014, 20:45
Серед творів декоративно-прикладного мистецтва трап­ляються такі, що мають однакову форму, але різну величину (внаслідок певних функціональних вимог), наприклад, набір фарфорових чайників, тарілок, майоліко­вих збанків, мисок, дерев'яних ложок тощо. Зрозуміло, величина цих предметів му­сить мати якісь розумні межі — від дуже мініатюрних, через оптимальні до великих розмірів. Людині найзручніші в користуванні предмети оптимальної величини (зви­чайного масштабу). Звідси, людина в композиції творів декоративно-прикладного мистецтва є своєрідним масштабним еталоном, мірою всіх речей. Закон масштабу роз­криває логічно і художньо мотивовані метричні співвідношення між людиною і тво­ром, між оточуюючим середовищем і твором, між його елементами та загальними габаритами форми. Різноманітне використання масштабів переважно зводиться до трьох основних ви­падків. Перший — застосування звичайного антропометричного масштабу, враховуючи також те, хто тим предметом має користуватися — чоловік чи жінка. Інколи масштаб набуває чітких «особистісних» ознак (наприклад, речі одягового призначення, юве­лірні прикраси тощо). Другий випадок передбачає втілення у композиції зменше­ного масштабу (предмети для дітей, дитячі іграшки, сувенірні вироби і т. ін.). Третій випадок зводиться до свідомого збільшення масштабу — гіперболізації, що сприяє вия­ву відчуттів урочистості, піднесеності, декоративності. У цьому масштабі виготовляли переважно твори, пов'язані із оформленням інтер'єру, ритуальні й культові пред­мети (наприклад, давні кам'яні вази і сучасні з шамоту, металева пластика освітлю­вальних приладів і штахет, ритуальні чаші з дорогоцінного металу XV—XVI ст., церковні й різьблені дерев'яні свічники на підлогу і под.). Твори надмірно великого масштабу без жодного логічно-художнього мотивування кваліфікуються як такі, що позбавлені масштабу—амасштабні. Великий посуд гіпертрофованого масштабу виробляли цехові ремісники XVII—XIX ст. під час скла­дання іспиту на звання майстра. Відповідного масштабного ефекту можна досягти не лише змінюючи величину фор­ми, а й пластичними й графічними засобами декору. Вирішальну роль при цьому ві­діграє ступінь розчленованості об'емно-просторової форми пластичними деталями або орнаментом. Таке розчленування форми дає відповідний оптичний ефект, що впливає на сприйняття твору в більшій або меншій масштабності. Наприклад, із двох ваз однакових розмірів і форми більш масштабною здаватиметься та, котра менше розчле­нована. У станкових і монументально-декоративних видах мистецтва цей прийом називають монументалізаціею. Таким чином, закон масштабності демонструє широкі можливості емоційного впли­ву, підкреслює виразність величини декоративно-прикладної форми щодо людини й навколишнього середовища. (247) Виявлення масштабності в композиції забезпечують закони пропорційності та конт­расту, засоби ритмічної організації форми.
Категорія: Декоративно-прикладне мистецтво | Додав: koljan
Переглядів: 1001 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП