ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Соціологія » Соціологія праці

Сутність, функції і моделі трудової мотивації
Взаємодія зовнішніх і внутрішніх спонукальних сил
трудової поведінки зображена на схемі (рис. 1) '.
До структурних елементів процесу мотивації зазвичай
відносять потреби, інтереси, бажання, прагнення, цінності, ціннісні орієнтації, ідеали й мотиви. Процес формування цих внутрішніх спонукальних сил трудової
Діяльності розуміють як мотивацію трудової поведінки.
Сутність мотиваційного процесу реалізується через
такі функції:
• пояснювально-обгрунтувальну, яка аргументує доціль
ність поведінки суб'єкта;
• регулятивну, що блокує одні дії і дозволяє інші;
• комунікативну, яка пояснює і прогнозує спілкуван
ня у сфері праці;

Див.: Ромашов О. В. Социология труда. М., 1999. С. 124.

5

203 1. Сутність, функції і моделі трудової мотивації

• соціалізаційну, яка полягає в усвідомленні своєї
соціальної ролі в мікро- і макросередовищах, у тру
довому колективі;
• коригувальну — як механізм уточнення старих і фор
мування нових ідеалів, норм, ціннісних орієнтацій.
Наукове пояснення механізму реалізації цих функцій
у процесі мотивації здійснюється на основі тієї чи іншої наукової теорії (концепції) мотивації праці. Соціолог
Д. Марковим описує п'ять найвідоміших теорій . 2
1. Теорія ієрархії потреб (А. Маслоу), відповідно до якої
людська поведінка визначається потребами двох видів: базисними (у їжі, безпеці тощо) і похідними (у справед ливості, благополуччі, порядку і спільності соціального життя). Похідні потреби рівнозначні одна з одною, а ба зисні — розташовані в ієрархічному порядку від «ниж чих» (матеріальних) до «вищих» (духовних). Причому потреби більш високого рівня (а їх п'ять) актуалізуються для індивіда після задоволення попередніх рівнів.
2. Теорія потреби в досягненні результатів (Д. Мак Клел-
ланд) пояснює бажання людини працювати у відповідності зі ступенем розвиненості в нього потреби домагатися успіху.
3. Подвійна теорія мотивації (Ф. Херцберг), згідно з
якою в індивіда наявні дві системи (ієрархії) потреб:
• гігієнічні фактори, пов'язані з умовами праці;
• мотиваційні фактори, пов'язані з внутрішніми пот
ребами (успіх, зміст праці, відповідальність, са мостійність у роботі).
Гігієнічні фактори закріплюють, стабілізують персо нал, а мотиватори спонукають до продуктивної роботи.
4. Теорія справедливості, або суспільного порівняння,
відповідно до якої людина підвищує трудову активність, порівнюючи свій внесок і віддачу від праці з аналогічни ми показниками інших.
5. Теорія очікування (оцінки) виходить з того, що моти-
ваційні зусилля досягнення успіху індивіда формуються на основі високої цінності результатів діяльності в майбут
.ньому

Див.: Маркевич Д. Социология труда. М., 1988. С. 516 - 518.

204

ГЛАВА 7
МОТИВАЦІЯ ТРУДОВОЇ ПОВЕДІНКИ

Певний інтерес становить також «теорія X» і «теорія

Y» (Д. Макгрегор), згідно з якою необхідно відмовитися від «теорії X», яка вважає, що провідним мотивом праці є загроза позбавити індивіда можливості задовольняти матеріальні потреби. Майбутнє — за «теорією Y», яка припускає, що людина за відповідних умов прагне до творчості й відповідальності у сфері праці.
Розглянуті теорії мотивації є основою для розробки
мотиваційних моделей як сукупності підходів і практич них засобів, побудованих на певних припущеннях і поглядах. До найважливіших мотиваційних моделей
належать:
• традиційна модель, яка заснована на розумінні
природи людини, котрій праця огидна. Для біль шості людей важливішою є зарплата, ніж те, що во
ни роблять;
• модель людських відносин, яка грунтується на при
пущенні, що бажання бути корисним і визнаним
групою для індивіда важливіше, ніж гроші;
• модель людських ресурсів, яка твердить, що
більшість людей може ставитися до праці творчо й готова самовдосконалюватися в ній більше, ніж це потрібно для виробництва. Ця модель не нехтує грошову мотивацію, визнаючи важливість й інших мотивів.
Які ж концепції і відповідні їм моделі мотивації праці
характерні для нашого суспільства?
Здавалося б, що для періоду з жорстко планованою
організацією праці, державною власністю на знаряддя і засоби праці, а також робочу силу, зі зрівняльним підхо дом до оцінки результатів праці найбільш адекватним можна вважати взаємодію двох концепцій: справедли вості та очікування. І справді, з одного боку, орієнтація на досягнення в результаті побудови комунізму соціаль ної справедливості для всіх трудящих висувала на пе редній план принцип суспільного порівняння досягнень у праці, а також відповідної винагороди. На такий підхід були зорієнтовані й соціалістичне змагання та рух удар ництва. «Трудові подвиги», «трудовий героїзм» слугували як орієнтири для подібного порівняння, визначали верх ню планку досягнень, до якої слід було прагнути.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність, функції і моделі трудової мотивації» з дисципліни «Соціологія праці»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Ліквідність балансу позичальника. Показники, що характеризують фі...
Аудит оборотних засобів, інших необоротних матеріальних активів. ...
Орфографія, морфологічний та фонетичний принцип правопису
Формування звітних фінансових документів
СИСТЕМИ АВТОМАТИЗОВАНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ПРОДУКЦІЇ


Категорія: Соціологія праці | Додав: koljan (22.12.2012)
Переглядів: 679 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП