ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Правові та юридичні науки » Нотаріат в Україні

Посвідчення договорів про приватизацію майна державних підприємств
Відповідно до чинного законодавства, обов'язковому нотаріальному посвідченню підлягають договори купівлі-продажу (приватизації) державного майна та відчуження приватизованого майна (ст. 27 Закону України «Про приватизацію державного майна» та ст. 23 Закону України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)»). Як окрема юридична категорія вони мають власну назву: «угоди приватизації» (ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна»).
Приватизація майна державних підприємств України — це відчуження майна, що перебуває у загальнодержавній, республіканській (АРК) і комунальній власності, на користь фізичних та недержавних юридичних осіб.
З юридичної точки зору, приватизація — це майнова угода між суб'єктами приватизації, змістом якої є оплатне, частково оплатне або безоплатне відчуження державного майна. Дані оплатні та частково оплатні угоди, згідно з законодавством про приватизацію, є особливими договорами купівлі-продажу державного майна. Тому зміст і порядок укладання та виконання цих договорів регулюються головним чином законодавчими актами про приватизацію. Це — комплексне законодавство, яке об'єднує норми цивільного, адміністративного, фінансового та інших галузей права.
Головні цілі приватизації визначаються державною програмою приватизації, серед них — зміна відносин власності на засоби виробництва з метою їх якісного відтворення та ефективного використання, створення прошарку недержавних власників як основи багатоукладної соціально орієнтованої економіки, структурна перебудова економіки.
Приватизація здійснюється на основі таких принципів:
• законності;
• державного регулювання та контролю;
• надання громадянам України пріоритетного права на придбання державного майна;
178
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
— надання пільг для придбання державного майна членам
трудових колективів підприємств, що приватизуються;
• забезпечення соціальної захищеності та рівності прав участі громадян України у процесі приватизації;
• продажу об'єктів приватизації з урахуванням їх індивідуальних особливостей виключно за кошти;
— пріоритетного права трудових колективів на придбання
майна своїх підприємств;
• створення сприятливих умов для залучення інвестицій;
• додержання антимонопольного законодавства;
• повного, своєчасного та достовірного інформування громадян ~гро порядок приватизації та відомості про об'єкти приватизації;
• врахування особливостей приватизації об'єктів зв'язку, агропромислового комплексу, гірничодобувної промисловості, незавершеного будівництва, невеликих державних підприємств, підприємств із змішаною формою власності та об'єктів науково-технічної сфери;
• застосування переважно конкурентних способів у разі: приватизації невеликих державних підприємств, законсервованих об'єктів та об'єктів незавершеного будівництва, підприємств торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування населення, готельного господарства, туристичного комплексу; продажу акцій відкритих акціонерних товариств, створених на базі середніх та великих підприємств.
Дія Закону «Про приватизацію державного майна» не поширюється на: приватизацію об'єктів державного земельного та житлового фондів, а також об'єктів соціально-культурного призначення, що фінансуються з державного бюджету, в тому числі об'єктів сфери охорони здоров'я, за винятком тих, які належать підприємствам, що приватизуються; зміну організаційно-правових форм власності колгоспів, підприємств споживчої кооперації.
Приватизація акцій (часток, паїв), що перебувають у державній власності, у майні спільних підприємств з іноземними інвестиціями, проводиться відповідно до законодавства та установчих документів спільних підприємств.
До об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать:
— майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших
підрозділів, які є єдиними (цілісними) майновими комплексами,
якщо в разі їх виділення у самостійні підприємства не порушуєть
ся технологічна єдність виробництва з основної спеціалізації
підприємства, зі структури якого вони виділяються;
179
Нотаріат в Україні
— об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти;
— акції (частки, паї), що належать державі у майні госпо
дарських товариств та інших об'єднань.
Приватизації не підлягають об'єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. До об'єктів, що мають загальнодержавне значення, належать майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення.
Загальнодержавне значення мають:
а) об'єкти, які забезпечують виконання державою своїх
функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну
незалежність, та об'єкти права власності українського народу,
майно, що становить матеріальну основу суверенітету України,
зокрема:
— майно органів виконавчої влади та органів місцевого самов
рядування, майно Збройних Сил України (крім майна, щодо яко
го цим Законом встановлено особливості приватизації), Служби
безпеки України, Державної прикордонної служби України, пра
воохоронних і митних органів;
— надра, корисні копалини загальнодержавного значення,
водні ресурси та інші природні ресурси, які є об'єктами права
власності українського народу;
— майнові комплекси підприємств з лісовідновлення, лісороз
ведення та охорони лісу, лісництва, їх підрозділи;
— сортовипробувальні станції, дільниці, інші організації з
експертизи сортів рослин;
• золотий і валютний фонди та запаси, державні матеріальні резерви;
• емісійна система, майнові комплекси підприємств і установ, що забезпечують випуск та зберігання грошових знаків і цінних паперів;
• радіотелевізійні передавальні центри, а також об'єкти, що забезпечують зв'язком органи законодавчої та виконавчої влади;
• державні радіоканали та телевізійні канали;
• засоби урядового, фельд'єгерського та спеціального зв'язку;
• інші об'єкти права державної власності, які забезпечують виконання державою своїх функцій;
б) об'єкти, діяльність яких забезпечує соціальний розвиток,
збереження та підвищення культурного, наукового потенціалу,
духовних цінностей, зокрема:
180
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
• об'єкти Національного космічного агентства України при Кабінеті Міністрів України;
• архіви;
• майнові комплекси установ Національної академії наук України з основних напрямів досліджень;

• об'єкти культури, мистецтва, архітектури, меморіальні комплекси, заповідники, парки тощо загальнонаціонального значення;
• об'єкти освіти, фізичної культури, спорту і науки, що фінансуються з державного бюджету;
в) об'єкти, контроль за діяльністю яких з боку держави гаран
тує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого ви
готовлення, використання або реалізації небезпечної продукції,
послуг або небезпечних виробництв, зокрема:
• майнові комплекси підприємств з виготовлення та ремонту всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України, Служби безпеки України;
• майнові комплекси підприємств з випуску наркотичних, бактеріологічних, біологічних, психотропних, сильнодіючих хімічних та отруйних засобів (крім аптек);
— майнові комплекси підприємств, що забезпечують
діяльність у сфері обігу зброї, радіоактивних речовин;
• захисні споруди цивільної оборони;
• полігони, будови, споруди та устаткування для захоронення твердих промислових та побутових відходів, скотомогильники;
г) об'єкти, які забезпечують життєдіяльність держави в ціло
му, зокрема:
— структурні підрозділи майнових комплексів, що забезпечу
ють постійне розміщення і зберігання державних резервів і
мобілізаційних запасів;
- '
• пенітенціарні заклади;
• майнові комплекси підприємств геологічної, картографічної, гідрометеорологічної служб, служби контролю за станом навколишнього природного середовища;
— об'єкти державних систем стандартизації, метрології та
сертифікації продукції;
• майнові комплекси підприємств авіаційної промисловості;
• автомобільні дороги, крім тих, що належать підприємствам до першого розгалуження їх за межами території цих підприємств;
181
Нотаріат в Україні
• майнові комплекси підприємств, які здійснюють виробництво основної залізничної техніки (електровози, тепловози, дизель-поїзди, вагони);
• майнові комплекси підприємств залізничного транспорту з їх інфраструктурою;
• метрополітен, міський електротранспорт;
• майно, що забезпечує цілісність об'єднаної енергетичної системи України та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, магістральні та міждержавні електричні мережі;
• атомні електростанції, гідроелектростанції з греблями, що забезпечують водопостачання споживачам та проведення гідромеліоративних робіт, теплоелектроцентралі;
• магістральні нафто- і газопроводи та магістральний трубопровідний транспорт, що обслуговують потреби держави в цілому, підземні нафто- та газосховища;
• транспортні засоби спеціального призначення, що забезпечують виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією пожеж, наслідків стихійних лих;
• об'єкти інженерної інфраструктури та благоустрою міст, включаючи мережі, споруди, устаткування, які пов'язані з постачанням споживачам води, газу, тепла, а також відведенням і очищенням стічних вод;
— майнові комплекси структурних підрозділів хлібоприй
мальних і хлібозаготівельних підприємств, що забезпечують
розміщення і зберігання мобілізаційних запасів та майно хлібо
приймальних і хлібозаготівельних підприємств, що входить до ста
тутного фонду Державної акціонерної компанії «Хліб України»;
• майнові комплекси підприємств соляної промисловості;
• акваторії портів, причали всіх категорій і призначень, причальні у портах і гідрографічні споруди, набережні причалів, захисні споруди та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури та споруди зв'язку, енерговодопостачання та во-довідведення, автомобільні дороги та залізничні колії (до першого розгалуження за межами території порту), навчальний та гідрографічний флот, майнові комплекси судноплавних інспекцій;
— водосховища і водогосподарські канали комплексного
призначення, міжгосподарські меліоративні системи, гідро
технічні захисні споруди;
— майнові комплекси підприємств, що виготовляють спирт, вина і лікеро-горілчані вироби;
— крематорії, кладовища.
182

Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
З метою технічного переозброєння та відновлення виробництва, поліпшення фінансово-економічного стану підприємств Збройних Сил України майно таких підприємств, яке є єдиним (цілісним) майновим комплексом, може корпоратизуватись. Приватизація таких підприємств здійснюється із збереженням у державній власності 51 відсотка акцій. Окремими законами України визначається порядок корпоратизації та приватизації зазначених підприємств.
Об'єкти паливно-енергетичного комплексу, за винятком тих, які не підлягають приватизації відповідно до цього Закону, приватизуються у порядку, встановленому окремим законом про особливості приватизації майна підприємств паливно-енергетичного комплексу.
За погодженням з Кабінетом Міністрів України приватизуються майнові комплекси:
• підприємств-монополістів на ринку відповідних товарів України, визнаних такими у встановленому порядку;
• підприємств військово-промислового комплексу, що підлягають конверсії згідно з відповідною програмою;
• підприємств, приватизація яких здійснюється із залученням іноземних інвестицій за міжнародними договорами України;
• інших об'єктів, віднесених Державною програмою приватизації до групи Г.
Перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затверджується Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України.
Будівлі (споруди, приміщення) за бажанням покупця приватизуються разом з об'єктами приватизації, що в них розташовані, якщо на це немає прямої заборони відповідно Фонду державного майна України, Верховної Ради АРК. За наявності такої заборони зазначені будівлі (споруди, приміщення) передаються власникам приватизованих об'єктів за їх бажанням в оренду на строк не менше ніж 10 років.
Якщо в нежитлових приміщеннях будинку, що є державною власністю, розміщується два чи більше державних або заснованих на оренді державного майна підприємств, то в разі прийняття рішення про приватизацію одного чи кількох з них займані ними приміщення, за відсутності заборони на приватизацію цього будинку, приватизуються разом з іншим майном підприємства після закріплення за названими співкористувачами займаних ними приміщень на праві повного господарського відання, оперативного управління або на договірних засадах.
183
Нотаріат в Україні
Суб'єктами приватизації є:
• державні органи приватизації;
• покупці (їхні представники);
• посередники.
Державну політику в сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, що становлять єдину систему державних органів приватизації в Україні.
Посадові особи державних органів приватизації несуть кримінальну, адміністративну, матеріальну та дисциплінарну відповідальність за неправомірні дії щодо майна, яке приватизується, у порядку, встановленому законодавством.
Державні органи приватизації не мають права втручатися в діяльність підприємств, за винятком випадків, передбачених законодавством України та установчими документами цих підприємств.
Органи приватизації в Автономній Республіці Крим діють у межах повноважень, визначених Фондом державного майна України, і повноважень, делегованих Верховною Радою Автономної Республіки Крим щодо розпорядження майном, що належить АРК. Органи приватизації в АРК у питаннях приватизації майна, що належить республіці, є підзвітними та підконтрольними Верховній Раді АРК.
Продаж майна, що є у комунальній власності, здійснюють органи, створювані відповідними місцевими радами. Зазначені органи діють у межах повноважень, визначених відповідними місцевими радами, та є їм підпорядкованими, підзвітними і підконтрольними.
Покупцями об'єктів приватизації можуть бути:
• громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства;
• юридичні особи, зареєстровані на території України; юридичні особи інших держав.
Для спільної участі в приватизації громадяни можуть створювати господарські товариства, в тому числі з членів трудового колективу, в порядку, встановленому законодавством України.
Господарське товариство членів трудового колективу підприємства, що приватизується, засновується на підставі рішення загальних зборів, у яких брало участь понад 50 відсотків працівників підприємства або їх уповноважених представників.
184
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
Не можуть бути покупцями:
• юридичні особи, у майні яких частка державної власності перевищує 25 відсотків;
• органи державної влади;
• працівники державних органів приватизації.
Порядок проведення малої приватизації регламентується Законом України «Про приватизацію невеликих державних підприємств».
Цим Законом визначено галузі, які підлягають першочерговій дриватизації: це переробна і місцева промисловість, промисловість будівельних матеріалів, легка і харчова промисловість, будівництво, окремі види транспорту, торгівля і громадське харчування, побутове обслуговування населення, житлово-експлуа-гаційне і ремонтне господарство.
Об'єктами малої приватизації є:
1) цілісні майнові комплекси невеликих державних підпри
ємств, віднесених Державною програмою приватизації до групи А;
2) окреме індивідуально визначене майно;
3) об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти. У випадках, коли до складу підприємств входять структурні
підрозділи (магазини, перукарні, майстерні, їдальні тощо), які можуть бути виділені у самостійні підприємства, об'єктами малої приватизації є названі структурні підрозділи.
Будівлі (споруди, приміщення) приватизуються разом з розташованими з ними об'єктами приватизації, крім випадків відмови покупця від приватизації будівлі (споруди, приміщення), в якій розташований об'єкт, що приватизується шляхом викупу, та якщо на це немає прямої заборони відповідно Фонду державного майна України, Верховної Ради АРК чи місцевої ради відповідного рівня. Не можуть бути об'єктами малої приватизації будівлі (споруди, приміщення), в якій окремі частини становлять національну, культурну та історичну цінність і перебувають під охороною держави.
За наявності заборони на приватизацію будівлі (споруди, приміщення), в якій розташований об'єкт приватизації або у разі відмови покупця від приватизації будівлі (споруди, приміщення), в якій розташований об'єкт, що приватизується шляхом викупу, зазначені будівлі (споруди, приміщення) передаються в установленому порядку власникам приватизованих об'єктів в оренду на строк не менше ніж десять років.
Якщо в нежилих приміщеннях будинку, що є державною власністю, розміщується два чи більше державних або заснова-
185
Нотаріате Україні
них на оренді державного майна підприємств, то у разі прийняття рішення про приватизацію одного чи кількох із них займані ними приміщення, за відсутності заборони на приватизацію цього будинку, приватизуються разом з іншим майном підприємства після закріплення за названими співкористувачами займаних ними приміщень на праві повного господарського відання, оперативного управління або на договірних засадах.
Не підлягають приватизації визначені в установленому порядку спеціалізовані підприємства торгівлі, що обслуговують виключно громадян, які мають пільги, згідно з чинним законодавством.
Заклади культури, приміщення та будівлі соціально-побутового призначення, споруджені за рахунок коштів державних підприємств, та які обслуговують населені пункти, райони чи мікрорайони у містах, громадські організації або певні професійні (виробничі) колективи можуть бути в установленому порядку вилучені з переліку об'єктів малої приватизації за рішенням Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв у районах та містах, Фонду майна Автономної Республіки Крим та його представництв, а також за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих Рад відповідного рівня.
Приватизація об'єктів малої приватизації здійснюється шляхом:
—- викупу;
• продажу на аукціоні;
• продажу за конкурсом.
Продаж об'єктів на аукціоні — спосіб приватизації, коли власником об'єкта стає покупець, який запропонував в ході аукціону максимальну ціну. При продажу об'єктів за конкурсом власником об'єкта стає покупець, що запропонував найкращі умови подальшої його експлуатації (некомерційний конкурс), або за рівних фіксованих умов — найвищу ціну (комерційний конкурс).
Викуп застосовується щодо об'єктів малої приватизації не проданих на аукціоні чи за конкурсом, включених до переліку об'єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу, зданих в оренду, якщо право на викуп було передбачено договором оренди, укладеним до набрання чинності Закону України «Про оренду державного майна».
Продавцями об'єктів малої приватизації, що перебувають у загальнодержавній та комунальній власності, є відповідно Фонд державного майна України, його регіональні відділення та предс-
186
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
тавництва, а також органи приватизації, створені місцевими Ралами. Продавцями об'єктів приватизації, що перебувають у власності АРК, є органи по управлінню її майном, створювані Верховною Радою АРК.
Покупцями об'єктів малої приватизації можуть бути фізичні та юридичні особи у випадках і в порядку, передбаченому Законом України «Про приватизацію державного майна».
Не можуть бути покупцями:
• юридичні особи, у майні яких частка державної власності перевищує 25 відсотків;
• органи державної влади та органи місцевого самоврядування;
• працівники органів приватизації та інші особи, яким відповідно до чинного законодавства заборонено займатися підприємницькою діяльністю.
Об'єкти малої приватизації можуть бути придбані покупцями за рахунок власних чи позичених коштів.
У разі придбання об'єкта малої приватизації за рахунок грошових коштів покупці — фізичні особи подають до державного органу приватизації декларацію про доходи. Оплата придбаних об'єктів малої приватизації здійсняється за рахунок приватизаційних паперів та у національній валюті.
Покупці вправі використовувати для придбання об'єктів малої приватизації грошові кошти лише шляхом їх безготівкового перерахування з відкритих ними у банках України рахунків.
Порядок приватизації державного майна передбачає:
1. Опублікування списку об'єктів, які підлягають приватизації, у виданнях державних органів приватизації, місцевій пресі.
2. Прийняття рішення про приватизацію об'єкта на підставі поданої заяви або виходячи із завдань Державної програми приватизації та створення комісії з приватизації.
3. Опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об'єкта.

4. Проведення аудиторської перевірки фінансової звітності підприємства, що приватизується (за винятком об'єктів малої приватизації).
5. Затвердження плану приватизації або плану розміщення акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації, та їх реалізацію.
З моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства здійснюється його підготовка до приватизації, строк якої не має перевищувати двох місяців.
187
Нотаріат в Україні
У процесі підготовки об'єкта до приватизації за рішенням органів приватизації проводиться оцінка його вартості відповідно до Методики оцінки вартості майна при приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 1996 р. № 961, у відповідних інформаційних бюлетенях, місцевій пресі та інших друкованих виданнях, визначених органами приватизації, публікується інформація про об'єкт малої приватизації.
Акт оцінки вартості об'єкта приватизації, здійсненої відповідно до названої Методики, затверджує керівник органу приватизації, він є правовим документом, що визначає початкову ціну об'єкта на аукціоні, за конкурсом.
Покупці цілісних майнових комплексів та інвестори, які бажають придбати контрольний пакет акцій, зобов'язані разом із заявою подати бізнес-план або техніко-економічне обґрунтування післяприватизаційного розвитку об'єкта, що включає план зайнятості працівників підприємства, пропозицію інвестора з зазначенням максимального розміру інвестиції, строків та порядку її внесення, а також декларацію про доходи для покупців — фізичних осіб.
Заяви про приватизацію подаються до державних органів приватизації за місцезнаходженням об'єкта, що приватизується, у письмовій формі та в порядку, що встановлюється Фондом державного майна України.
Процес відчуження передбачає різні способи приватизації, з яких слід виділити ті, що потребують нотаріальної форми посвідчення договору, а саме:
• продажу об'єктів приватизації на аукціоні, за конкурсом, у тому числі з виключним застосуванням приватизаційних паперів;
• продажу акцій (часток, паїв), що належать державі у господарських товариствах, на аукціоні, за конкурсом, на фондових біржах та іншими способами, що передбачають загальнодоступність та конкуренцію покупців;
• продажу на конкурсній основі цілісного майнового комплексу державного підприємства, що приватизується, або контрольного пакета акцій відкритого акціонерного товариства при поданні покупцем відповідних документів;
• викупу майна державного підприємства згідно з альтернативним планом приватизації.
Неконкурентні способи продажу майна державних підприємств застосовуються щодо об'єктів, не проданих на аукціоні, за конкурсом.
188
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочини
Продаж об'єктів приватизації на аукціоні за конкурсом здійснюється за наявності не менше ніж двох покупців.
Фонд державного майна України, Верховна Рада АРК та місцеві ради народних депутатів мають право встановлювати додаткові умови участі покупців у конкурсі.
Для реєстрації учасників аукціону, конкурсу покупці сплачують встановлений органом приватизації реєстраційний внесок, розмір якого не може перевищувати розміру одного неоподатковуваного мінімуму доходів, а також вносять грошові кошти в розмірі 10 відсотків від початкової ціни об'єкта. Після закінчення аукціону, конкурсу такі кошти у розмірі 10 відсотків від початкової ціни продажу об'єкта у десятиденний строк повертаються усім учасникам аукціону, конкурсу. Покупцеві, який придбав об'єкт приватизації, вказані грошові кошти зараховуються в установленому порядку при остаточному розрахунку за придбаний об'єкт.
Якщо покупець висловлює бажання брати участь у купівлі кількох об'єктів, то для реєстрації його як учасника аукціону, конкурсу грошові кошти вносяться у розмірі, що визначається на основі суми початкової ціни.
Відомості про учасників аукціону, конкурсу заносяться до книги реєстрації окремо щодо кожного об'єкта, який підлягає приватизації, і повинні містити:
1) порядковий номер (відповідно до реєстрації);
2) прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи або представника юридичної особи (назву юридичної особи);
3) номер рахунку, назву та адресу банківської установи, до якої зроблено внески.
Відомості про учасників аукціону або конкурсу, їх кількість і пропозиції покупців щодо умов конкурсу не підлягають розголошенню до визначення остаточного переможця.
Кінцевий термін прийняття заяв на участь в аукціоні — три дні до початку аукціону, для участі у конкурсі — сім днів до початку проведення конкурсу.
Аукціон проводиться відповідним органом приватизації або уповноваженою ним особою, яка діє відповідно до угоди з органом приватизації.
Аукціон проводиться безпосередньо ведучим (ліцитатором) шляхом публічного оголошення пропозицій щодо ціни об'єкта приватизації. Якщо протягом трьох хвилин після оголошення ціни не буде запропоновано вищу ціну, ліцитатор одночасно з
189
Нотаріат в Україні
ударом молотка робить оголошення про придбання об'єкта тією особою, яка запропонувала найвищу ціну. При цьому кожна наступна ціна, запропонована покупцями на аукціоні, повинна перевищувати попередню не менше ніж на 10 відсотків від початкової ціни продажу об'єктів.
Якщо протягом трьох хвилин після оголошення початкової ціни продажу покупці не висловлюють бажання придбати об'єкт за оголошеною початковою ціною, ліцитатор, відповідно до умов угоди з органом приватизації, має право знизити ціну об'єкта, але не більше ніж на 10 відсотків. Якщо після такого зниження об'єкт не вдається продати, торги припиняються.
У разі повторного проведення конкурсу, аукціону початкова ціна може бути зменшена, але не більше ніж на ЗО відсотків.
Під час аукціону ведеться протокол, до якого заноситься початкова ціна продажу об'єкта, пропозиції учасників аукціону, відомості про учасників аукціону, результат торгів (ціна продажу, відомості про фізичну або юридичну особу, яка одержала право на придбання об'єкта). Протокол підписується ліцитатором та покупцем (його представником), який одержав право на придбання об'єкта й у триденний термін надсилається відповідному органу приватизації та затверджується ним.
Відбір покупців за конкурсом здійснює конкурсна комісія, яка створюється органом приватизації. Комісія створюється із спеціалістів, експертів, представника відповідної місцевої ради та представника трудового колективу об'єкта, що приватизується. Кількість членів комісії може становити від 5 до 9 чо-* ловік. Голова комісії призначається відповідним органом приватизації.
Умови та термін проведення конкурсу визначає конкурсна комісія. До умов конкурсу відносяться зобов'язання покупця щодо:
• здійснення програм технічного переозброєння виробництва;
• впровадження прогресивних технологій;
• виконання вимог антимонопольного законодавства;
-— умов утримання об'єктів соціально-культурного призначення;
— здійснення заходів щодо захисту навколишнього природно
го середовища, дотримання екологічних норм чи досягнення
найкращих екологічних наслідків експлуатації об'єкта.
Умови конкурсу затверджує відповідний орган приватизації. Для участі в конкурсі покупець подає до конкурсної комісії план приватизації об'єкта, який повинен включати:
190
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
• назву і місцезнаходження об'єкта;
• відомості про покупця;
• запропоновану покупцем ціну придбання об'єкта;
• зобов'язання щодо виконання умов конкурсу;
— додаткові зобов'язання щодо подальшої експлуатації
об'єкта.
Конкурс здійснюється двома етапами. На першому оголошується попередній переможець конкурсу. Інформація про його пропозиції доводиться до всіх учасників конкурсу. Якщо протягом п'яти робочих днів від них не надійдуть додаткові пропозиції, то попередній переможець оголошується остаточним переможцем. За наявності інших пропозицій провадиться повторне засідання конкурсної комісії, яка розглядає додаткові пропозиції учасників конкурсу і визначає остаточного переможця.
Господарське товариство, до складу якого увійшло не менше ніж 50 відсотків працівників підприємства, що приватизується, і яке бере участь у конкурсі, за інших рівних умов має пріоритетне право на його придбання.
Засідання конкурсної комісії є закритими. Рішення про вибір попереднього та остаточного переможця конкурсу приймається 2/3 голосів присутніх членів комісії.
Ціна продажу визначається у ході конкурсного розгляду. Продаж об'єкта не може здійснюватися за ціною, нижчою 70 відсотків від його початкової ціни.
Після закінчення засідання конкурсною комісією складається протокол, в якому зазначаються такі відомості:
• умови конкурсу;
• пропозиції учасників конкурсу;
• обґрунтування вибору переможця конкурсу;
• відомості про учасників конкурсу.
Протокол підписується усіма членами конкурсної комісії та у триденний строк з дня проведення конкурсу надсилається відповідному органу приватизації.
Результати конкурсу затверджує орган приватизації.
Продаж на аукціоні за конкурсом із застосуванням приватизаційних паперів здійснюється у порядку, передбаченому цим Законом, з урахуванням таких особливостей:
— право участі в аукціоні або конкурсі мають громадяни Ук
раїни, створені ними господарські товариства, у порядку, визна
ченому Фондом державного майна України, а також фінансові
191
Нотаріат в Україні
посередники, що одержали відповідну ліцензію згідно з ЧИННІШ законодавством;
• платіжними засобами є приватизаційні папери та грошам кошти;
• продажу підлягають тільки об'єкти, включені до переліїлг об'єктів, продаж яких здійснюється на аукціоні за конкурсом.
Зазначені порушення можуть бути підставою для визнання судом недійсними угод, укладених на аукціоні, конкурсі. Заява пре визнання угод недійсними подається будь-ким з учасникіз аукціону, конкурсу або органом приватизації у місячний строк з дати проведення аукціону, завершення конкурсу.
Орган приватизації складає переліки об'єктів, не проданих або знятих з аукціонів, конкурсів, та приймає рішення про повторний їх продаж на аукціоні, за конкурсом або про їх приватизацію шляхом викупу іншими покупцями, продажу часток (акцій, паїв), ліквідацію об'єкта тощо.
Об'єкт приватизації може бути запропонований для продажу на аукціоні, за конкурсом не більше двох разів, якщо власник майна або уповноважений ним орган не прийме іншого рішення. В разі повторного проведення аукціону, конкурсу можлива зміна умов продажу, включаючи початкову ціну.
В цьому разі початкову ціну може бути зменшено до початку торгів не більше ніж на 50 відсотків.
Право володіння, користування і розпорядження об'єктом приватизації переходить до покупця з моменту нотаріального посвідчення договору, який укладається не пізніше ніж у п'ятиденний термін з дня затвердження органом приватизації результатів аукціону, конкурсу.
Договір складається за загальними правилами і включає такі відомості:
• назву підприємства, його адресу;
• відомості про продавця та покупця;
• остаточну ціну продажу об'єкта на аукціоні, за конкурсом або розмір викупу;
• взаємні зобов'язання продавця і покупця;
• номери їх розрахункових рахунків;
• назви і адреси банківських установ;
• умови внесення платежів.
До договору включаються зобов'язання сторін, які були визначені умовами аукціону, конкурсу чи викупу, відповідальність та
192
Глава 7. Загальні правила посвідчення правочинів
правові наслідки їх невиконання. У разі несвоєчасного внесення інвестицій покупець сплачує на користь місцевого бюджету пеню у розмірі 0,1 відсотка від вартості невнесених у строк інвестицій за кожний день прострочення. При недотриманні покупцем зобов'язань щодо збереження протягом визначеного терміну кількості робочих місць (за винятком скорочення робочих місць, пов'язаного із санацією та реструктуризацією підприємства), покупець сплачує штраф у розмірі дванадцятикратної суми середньої заробітної плати кожного звільненого працівника та у місячний термін поновлює кількість скорочених робочих місць. Кошти від штрафних санкцій перераховуються на рахунок служби зайнятості за місцем знаходження приватизаційного об'єкта.
Договір купівлі-продажу є підставою для внесення коштів у банківську установу на обумовлений договором рахунок .як оплату за придбаний об'єкт приватизації.
Покупець зобов'язаний внести зазначені платежі протягом ЗО календарних днів з моменту переходу до нього права власності на об'єкт приватизації. Термін оплати може бути продовжено ще на ЗО календарних днів за умови оплати не менше ніж 50 відсотків ціни продажу об'єкта.
У триденний термін після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу уповноважений представник органу приватизації і новий власник підписують акт передачі приватизованого об'єкта.
Визначений законом процес нотаріального посвідчення договорів приватизації спрямований на забезпечення законності в цих відносинах та максимального захисту прав та законних інтересів її учасників. Як і інші нотаріальні дії він передбачає встановлення особи, що звертається до нотаріуса, або її представника, перевірку їх дієздатності, правоздатності юридичних осіб, з'ясування справжніх намірів сторін, роз'яснення їм змісту договору та його юридичних наслідків, перевірку поданих для вчинення нотаріальної дії документів на предмет відповідності закону, складання проектів договору і т.ін.
Особливу увагу нотаріусам при складанні проектів договорів або посвідченні договорів, наданих сторонами, необхідно приділити перевірці того, щоб до умов договору купівлі-продажу увійшли передбачені бізнес-планом чи планом приватизації взаємні зобов'язання продавця і покупця, які були визначені ^-мовами аукціону, конкурсу чи викупу.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Посвідчення договорів про приватизацію майна державних підприємств» з дисципліни «Нотаріат в Україні»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ТОВАРНА ПОЛІТИКА ПІДПРИЄМСТВА
Аудит розрахунків з оплати праці
Іноземні інвестиції
Технічні засоби для організації локальних мереж типу TOKEN RING; ...
СУТЬ ТА ПРЕДМЕТ АУДИТУ, ЙОГО СФЕРА ДІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ


Категорія: Нотаріат в Україні | Додав: koljan (12.05.2011)
Переглядів: 1795 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП