ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Психологія » Фізіологія і психологія праці

Класифікації та методи вивчення професій
Кожна професія відрізняється не просто окремими характеристиками, а певним комплексом характерис-тик, який формує психологічну структуру професії. Разом з тим психологічний профіль професії містить у собі і такі характерис-тики, які є спільними для цілої групи професій. Тому завданням професіографії є групування професій на основі спільності тих чи інших психологічних характеристик.
К. К. Платонов пропонує поділ професій на психомоторні, технічні, математичні, гуманітарні, педагогічні, лікувальні, орга-нізаторські, наукові і в сфері мистецтв. Такий поділ професій до-зволяє зіставляти їх вимоги з відповідними здібностями людини.
Загальновизнаною і поширеною в практиці профорієнтації є класифікація професій, запропонована Є. О. Климовим. В основу цієї класифікації покладено чотири ознаки:
• особливості предмета (об’єкта праці);
• мета праці;
• знаряддя праці;
• умови праці.
Виходячи з особливостей предмета (об’єкта) праці, всі профе-сії поділяються на п’ять типів:
• біономічні («людина—природа»);
• технономічні («людина—техніка»);
• соціономічні («людина—людина»);
• сигномічні («людина—знакова система»);
• артономічні («людина—художній образ»).
За метою праці кожний тип професій поділяється на три класи:
• гностичні (розпізнавання, оцінка, перевірка);
• перетворюючі (обробка, впорядкування, організація, вплив);
• пошукові (знаходження, відкриття, творення нового).
Так, гностичні професії вимагають від працівника виразної пі-знавальної активності, стійкої уваги, спостережливості, інтересу до властивостей певних об’єктів. Перетворюючі професії вима-гають схильності до практичного впливу на навколишнє середо-вище, інтересу до процесів і результатів. Пошукові професії пов’язані з інтересом до інновацій, творчим мисленням і уявою.
Залежно від знарядь праці всі професії поділяють на чотири групи:
• ручної праці (прості та механізовані ручні знаряддя праці);
• механізованої праці (оператори механізмів);
• автоматизованої праці (оператори автоматизованих систем з пультовим управлінням);
• праця, в якій основне значення мають розумові вміння і на-вички (вчитель, лікар, учений-теоретик).
За умовами праці виділяються чотири підгрупи професій:
— з підвищеними вимогами до моральних якостей (суддя, лі-кар, міліціонер);
— з незвичайними умовами роботи (льотчик, випробувач, водолаз);
— з побутовим мікрокліматом (бухгалтер, бібліотекар);
— роботою на відкритому повітрі (будівельники, рільники).
Поєднання цих характеристик створює певний характерний для конкретної професії комплекс вимог до здібностей працівника.
Ще одна класифікація професій пов’язана з поняттям профе-сійної придатності (придатності людини до конкретної трудової діяльності). Під професійною придатністю розуміють наяв-ність у людини психофізіологічних і психологічних властиво-стей, які відповідають конкретній професії і забезпечують до-статню ефективність праці з цієї професії.
За цією ознакою професії поділяються на дві групи:
• професії, що не ставлять особливих, підвищених вимог до фізіологічних і психологічних властивостей людини;
• професії, які ставлять жорсткі вимоги до психофізіологічних функцій людини.
В Україні підготовлено і погоджено з Кабінетом Міністрів Тимчасовий перелік професій і спеціальностей, які вимагають професійного відбору.
Для аналізу професійної діяльності і складання психологічно-го профілю професій застосовуються методи спостереження за трудовим процесом; анкетування; інтерв’ю; трудовий метод (вклю-чення); аналіз критичних ситуацій.
Метод спостереження за допомогою фотографій, кінозйомки застосовується при вивченні тих професій, в яких суттєва роль належить руховим актам.
Метод анкетування на основі опитувальників, інтерв’ю з ви-конавцями і керівниками використовується на початкових етапах вивчення професії. Його недоліком є незнання опитуваними пси-хологічних характеристик інших професій.
Трудовий метод вивчення професій полягає в тому, що дослі-дник сам включається в трудовий процес, виконує функції пра-цівника, професію якого вивчає. Застосування цього методу об-межується професіями, які не вимагають тривалого навчання.
Аналіз критичних випадків, аварій, травмування працівників, які мали місце в даній професії, проводиться на основі статис-
тичних матеріалів, а також шляхом опитування різних за кваліфі-кацією робітників.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Класифікації та методи вивчення професій» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: АУДИТОРСЬКИЙ ЗВІТ ТА ВИСНОВОК
ВАЛЮТНИЙ РИНОК. ВИДИ ОПЕРАЦІЙ НА ВАЛЮТНОМУ РИНКУ
Офісні та відомчі АТС
ЗМІСТ ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДА...
Посередницькі операції комерційних банків на фондовому ринку


Категорія: Фізіологія і психологія праці | Додав: koljan (20.04.2011)
Переглядів: 1188 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП