ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Менеджмент » Менеджмент: прийняття рішень і ризик

ЗМІНА ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ ТА ЇЇ НАСЛІДКИ
Нами розглянуто, як змінюється кількість потрібного товару на ринку залежно від зміни його ціни. Але відомо, що існує ряд інших чинників, які впливають на попит (ціни взаємозамінних і супутніх товарів, величина доходу споживачів та їх чисельність тощо). Зміни в цих чинниках можуть зумовити зміщення кривої попиту. Напрям такого зміщення залежить від того, як діє той чи інший чинник. Зниження ціни на взаємозамінний товар, скажімо, на свинину, при-звело б до зміщення кривої попиту на яловичину донизу. Уподобан-ня і смаки споживачів з часом змінюються, і якщо такі зміни спри-ятливі для певного товару, вони зміщують криву попиту догори, а коли несприятливі, то донизу.
Зміщення кривої попиту догори (вправо) означає, що за даної ціни товару всі споживачі купуватимуть його більше, якщо ринок залишається насиченим. І навпаки, зміщення кривої попиту донизу означає, що за даної ціни всі споживачі купуватимуть цього товару менше. Щоб переконатися в цьому, розглянемо такий приклад. Припустімо, що доходи населення зросли і споживачі мають мож-ливість виділяти зі свого бюджету більше коштів для придбання продуктів харчування і, зокрема, кавунів. Уявімо також, що кількіс-но попит на кавуни для кожного рівня ціни зріс на 3000 тис. шт., а пропозиція цього товару для цих рівнів цін залишилася незмінною (табл.1.3).
Таблиця 1.3
ЗМІНА ПОПИТУ НА ТОВАР ЗА РІЗНОЇ ЦІНИ НА НЬОГО

Попит на товар, тис. шт.
початковий новий
1,0 0 3 000 9 000
0,9 1 000 4 000 8 500
0,8 2 000 5 000 8 000
0,7 3 000 6 000 7 500
0,6 4 000 7 000 7 000
0,5 5 000 8 000 6 500
0,4 6 000 9 000 6 000
0,3 7 000 10 000 5 500
0,2 8 000 11 000 5 000
0,1 9 000 12 000 4 500
0 10 000 13 000 0

За таких обставин крива попиту на кавуни зміщуватиметься до-гори. Оскільки пропозиція залишається незмінною, то на ринку створюватиметься надлишок попиту і встановлюватиметься тен-денція до підвищення ціни. Як видно з рис.1.7, складається нова, більш висока ціна рівноваги, якій відповідає певна кількість товару в межах сталої пропозиції.
Як видно з рис.1.7, на зміну початковій рівновазі ринку, коли продавалося 6 млн кавунів за ціною 40 коп. за 1 кг кавунів середнь-ою масою 4 кг, встановилася нова ціна рівноваги — 60 коп. за 1 кг. За такої ціни вироблятимуть і споживатимуть 7 млн кавунів.

Рис. 1.7. Зміщення кривої попиту
На ринку змінюється не лише попит на товар, але й пропозиція. Ми вже знаємо, коли виробник сподівається на вищу ціну, він приймає рішення про збільшення виробництва товару, якщо ж ціна знижується, товару ним виробляється менше. Але крім ціни, на про-позицію впливає багато інших чинників (вартість вхідних ресурсів, ціни на взаємозамінні і супутні товари тощо). Для сільського госпо-дарства дуже істотним чинником, що впливає на пропозицію, є при-родні умови. У несприятливі роки пропозиція сільськогосподарсь-ких товарів зменшується порівняно з нормальними умовами, а у сприятливі за погодними умовами роки, навпаки, зростає. Крім того, сподівання на вищі прибутки можуть спонукати й інших виробників виробляти відповідний товар, отже, виробників цього товару буде більше. Підвищення ціни на взаємозамінний товар, наприклад яло-вичину, спонукає виробників перерозподілити ресурси між вироб-ництвом свинини та яловичини, отже, знизиться пропозиція свини-ни. Ще один приклад. Зниження вартості вхідних ресурсів, наприклад концентрованих кормів (зерно ячменю, кукурудзи), сприятиме збільшенню пропозиції свинини на ринку.
Як бачимо, крива пропозиції може зміститися під впливом ба-гатьох факторів. Аби зрозуміти наслідки від такого зміщення, при-пустімо, що виробники запровадили досконалішу технологію вирощування кавунів і стали використовувати більш урожайні їх сорти. В результаті вони спроможні постачати на ринок додатково до того, що вироблялося при кожному рівні ціни, 1,5 млн кавунів з розрахунку на середню масу одного кавуна 4 кг (табл.1.4).
Таблиця 1.4
ЗМІНА КІЛЬКОСТІ КАВУНІВ, ЩО ПРОПОНУЄТЬСЯ
НА РИНКУ ВСІМА ВИРОБНИКАМИ

Пропозиція, тис. кавунів
початкова нова
0 0 0 10 000
0,1 4 500 6 000 9 000
0,2 5 000 6 500 8 000
0,3 5 500 7 000 7 000
0,4 6 000 7 500 6 000
0,5 6 500 8 000 5 000
0,6 7 000 8 500 4 000
0,7 7 500 9 000 3 000
0,8 8 000 9 500 2 000
0,9 8 500 10 000 1 000
1,0 9 000 10 500 0
Водночас умовно приймаємо, що чинники, які впливають на по-пит, залишаються сталими. Це означатиме, що кількісно для всіх рівнів цін попит залишиться незмінним. За таких умов крива пропо-зиції зміститься догори, і оскільки попит стабільний, то збільшення виробництва призведе до надлишку пропозиції. На рис.1.8 показана взаємодія нової пропозиції зі сталим попитом.


Рис.1.8. Зміщення кривої пропозиції
Раніше, коли пропозиція становила 6 000 тис. кавунів, ринок урівноважився за ціни 0,4 грн. за 1 кг кавунів. Тепер, з урахуванням но-вих умов пропозиції, виробники за такої ціни вироблятимуть 7500 тис. кавунів і надлишкова їх пропозиція становитиме 1500 тис. Цей над-лишок пропозиції відіграє свою роль, і ринок знову урівноважиться за нижчої ціни (0,30 грн. за 1 кг) та більшої кількості товару —
7 000 тис. одиниць.
Викладене дає змогу зробити очевидний висновок — усяка зміна попиту і пропозиції на сільськогосподарську продукцію незалежно від факторів, які її спричинили, повинна бути в центрі уваги сільськогоспо-дарських підприємств, оскільки це безпосередньо відбивається на рівні цін, масштабах виробництва, а отже, і на кінцевому результаті їх роботи — рівні доходності. І дійсно, за початкової рівноваги ринку сукупний дохід виробників кавунів становив 2,40 млн грн. (6000 тис. кавунів за ціною 0,40 грн. за 1 кг кавунів). Із підвищенням попиту і за сталої пропозиції для всіх рівнів ціни грошовий дохід виробників зріс на 1,80 млн грн. і становить тепер 4,20 млн грн. (7 000 тис. кавунів за ціною 0,6 грн. за 1 кг кавунів). Таке істотне зростання від-булося насамперед завдяки підвищенню ціни (на 1,40 млн грн.) і част-ково за рахунок збільшення обсягу продажу (на 0,40 млн грн.).
У зворотному напрямі змінилась доходність виробників при збільшенні пропозиції і сталому попиті для всіх рівнів ціни. Тепер грошовий дохід виробників становив лише 2,10 млн грн. (7 000 тис. кавунів за ціною 0,3 грн. за 1 кг кавунів), або менше проти початко-вої рівноваги на ринку на 0,30 млн грн. При цьому фактори, що вплинули на формування доходу виробників при зростанні пропо-зиції, діяли в протилежних напрямах. Через зниження ціни з 40 до 30 коп. за 1 кг кавунів грошовий дохід зменшився на 0,70 млн грн. Ці втрати частково (в сумі 0,40 млн грн.) були компенсовані завдяки збільшенню обсягу продажу кавунів з 6 000 до 7 000 тис. шт.
Зрозуміло також, що попит і пропозиція можуть змінюватися одночасно в різних напрямах і неоднаковими темпами. Це вимагає від менеджерів добре орієнтуватися на ринку окремих видів сільсь-когосподарської продукції і вхідних ресурсів, передбачувати мож-ливі зміни ринкової кон’юнктури і приймати відповідні рішення. Це є важливою умовою одержання аграрними підприємствами стабіль-них доходів.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «ЗМІНА ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ ТА ЇЇ НАСЛІДКИ» з дисципліни «Менеджмент: прийняття рішень і ризик»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Дохідність на акцію
Цифрові стільникові мережі
Справочная таблица по механике
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ЯКОСТІ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ
ВАЛЮТНІ СИСТЕМИ ТА ВАЛЮТНА ПОЛІТИКА. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ВАЛЮТ...


Категорія: Менеджмент: прийняття рішень і ризик | Додав: koljan (13.06.2011)
Переглядів: 762 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП