ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Маркетинг та торгівля » Іміджелогія

Психологічні аспекти створення образу в іміджмейкерстві
Індивідуальні відмінності кожної людини здебільшого — це
результат когнітивних («cognition» — пізнання) процесів.
Пізнання — це акт отримання якоїсь інформації, що передує
поведінці та являє собою певний внесок у спосіб мислення лю%
дини, процеси обробки інформації та вирішення завдань. Серед
наявних когнітивних процесів (таких як уявлення, сприйнят%
тя, мислення) саме процес сприйняття є одним із найважливі%
ших у побудові іміджу, як зазначає дослідник Т. Виноградова.
Ключ до розуміння процесу сприйняття полягає у визнанні
того факту, що воно є унікальною інтерпретацією ситуації, хо%
ча й недосконалим її відображенням. Завдяки сприйняттю осо%
бистість спроможна сформувати унікальну власну картину сві%
ту, яка, тим часом, може значно відрізнятися від реальності.
За допомогою процесу сприйняття можна краще зрозуміти
й пояснити обставини виникнення тієї чи іншої ситуації та по%
ведінку особистості в організації, обробити наявну інформацію
і перевести її в рішення чи в дію.
Визнання різниці між очікуваним і наявним оточенням важ%
ливе для розуміння законів побудови іміджу. Так, сприйняття
керівником реального стану речей в організації інколи значно
відрізняється від того, як сприймають його підлеглі, і річ тут не
лише в інтелектуальних, вікових чи статевих відмінностях.
Сприйняття — це складна взаємодія процесів отримання,
відбору, систематизації та інтерпретації одержаних відчуттів.
І хоча сприйняття здебільшого залежить від органів відчуття,
які є джерелом отримання «сирої» інформації, пізнання забез%
печує фільтрацію, модифікацію і навіть їх видозміну.
На процес сприйняття впливають:
— характеристики сприймаючого (об’єкт сприйняття) — впли%
вають на сприйняття однієї людини іншою, на ситуацію,
в якій вони перебувають. Особисті фактори визначають,49
чому або кому в цій ситуації приділяється увага і яким
чином інтерпретується сприйнята інформація, що є осно%
вою для прийняття рішень та відповідних дій;
— характеристики ситуації — це фізичний, соціальний, орга%
нізаційний набір даних про ситуацію, що склалася. Склад%
ність сприйняття підтверджується цілим рядом процесів,
першим з яких є дія відповідного стимулу або ситуації. По%
чинається сприйняття з того моменту, коли особистість
стикається зі стимулом або ситуацією. Таке зіткнення мо%
же відбуватись як із безпосереднім сенсорним подразни%
ком, так і з соціокультурним середовищем в цілому.
За іншою класифікацією сприйняття може бути таких ви%
дів: сприйняття простору, сприйняття часу і сприйняття руху.
Процес сприйняття відбувається за допомогою інформацій%
них моделей комунікації. В отриманні інформації існують та%
кі тенденції:
— Figure and group (розподіл та визначення) — тенденція
виокремлення основного об’єкта з його оточення;
— настанова — тенденція до реагування на очікувану ситуа%
цію, що не існує;
— Yastall (форма, образ, вид) — тенденція до уникнення
дискомфорту від неорганізованої (неструктурованої) ін%
формації шляхом визначення її загального значення.
Складається сприйняття підпроцесів реєстрації, інтерпре%
тації та зворотного зв’язку.
У процесі реєстрації беруть участь фізіологічні механізми
(як сенсорні, так і центральної нервової системи), при цьому на
результат сприйняття буде впливати здатність чути й бачити.
Підпроцес інтерпретації є найбільш значним когнітивним
процесом і залежить від рівня освіти, мотивації та особливос%
тей структури особистості.
Підпроцес зворотного зв’язку допомагає правильній оцінці
сприйняття загалом. Наприклад, своє розпорядження керів%
ник доповнює підвищенням інтонації голосу або підняттям
вказівного пальця, брови тощо.
Завершенням процесу сприйняття може бути реакція або явна
чи завуальована поведінка, потрібна, щоб сприйняття розгляда%
лось як подія і як важлива складова частина оцінки образу.
На вибірковість сприйняття діють як зовнішні, так і внутріш%
ні чинники. До зовнішніх чинників сприйняття належать [1]:
— інтенсивність впливу. Прикладом може бути яскрава
упаковка, гучна мелодія, неприємний запах;— розміри. Чим більший предмет, тим легше його знайти.
Рекламний проспект на всю сторінку ефективніший, ніж
маленький і невиразний на декілька рядків;
— повторювальність. Повторювальний подразник більшою
мірою приверне увагу, ніж одиничний. Якщо декілька ра%
зів в одній і тій самій газеті на тому самому місці постійно
розміщувати свою рекламу, це буде краще сприйматись її
читачами. Щоб прохання комунікатора було краще сприй%
нято його працівниками, бажано декілька разів його пов%
торити і роз’яснити суть;
— контрастність. Принцип контрасту свідчить, що зовніш%
ній подразник більше вирізняється на фоні інших своєю
неоднаковістю або несподіваністю (більше привернуть ува%
гу знаки безпеки, написані чорним на жовтому фоні, або
білим на червоному);
— рух. Принцип руху полягає в тому, що предмет, який ру%
хається, легше помітити серед нерухомих. Рекламний
щит із рухомими вогнями приваблює більше, ніж щит із
постійно ввімкнутими вогнями;
— новизна і пізнавання. Зазначений принцип свідчить, що
привернути увагу можуть як незвична ситуація, так і ви%
падково почута рідна мова під час перебування за кордоном.
У зовнішньому середовищі при оцінці образу люди вибира%
ють ті подразники чи стимули, які їм більше імпонують і су%
місні з їхніми знаннями, вміннями, мотивацією і фізіологією
особистості.
Так, навчання, впливаючи на наявний стереотип сприйнят%
тя, формує очікування сприйняти конкретне явище в певному
ракурсі. Кожен з нас хоче бачити і чути те, чого очікує.
У людини створюються певні стереотипи сприйняття того
чи іншого об’єкта.
Від мотивації, тобто того, на що налаштована людина, зале%
жить її поведінка і сприйняття наявних подразників. Наприк%
лад, студент наприкінці занять вже більше орієнтований на
відпочинок, ніж на сприйняття навчального матеріалу того чи
іншого предмета.
Залежно від фізіологічних особливостей (стать, вік, темпе%
рамент) людина намагається обрати саме таку поведінку, яка
їй більше до вподоби і яка краще сприймається іншими.
До специфічних характеристик особистості як спостерігача
зовнішньго середовища, вчені відносять:
а) розуміння самого себе, що полегшує розуміння поведінки
оточуючих;
5051
б) власні манери поведінки впливають на сприйняття подіб%
них манер серед оточуючих;
в) люди, які задоволені собою, більше бачать позитивного
і в інших людях;
г) точність сприйняття обумовлюється виробленими багато%
факторними навичками.
Уявлення про складність соціального сприйняття індивіда
який спостерігає, дають такі характеристики:
а) статус індивіда, який спостерігає, певною мірою впливає
на сприйняття його оточуючими;
б) для покращення процесу сприйняття особистість, за
якою ведеться спостереження, визначається залежно від
статусу і виконуваної нею ролі;
в) на сприйняття індивіда, за яким спостерігають, у першу
чергу, впливають його видимі риси.
До можливих варіантів викривленого сприйняття ситуації
належать:
— стереотип. Це сприйняття має місце тоді, коли кандида%
тура, що обговорюється, асоціюється з групою за відпо%
відною приналежністю (молодь, жінки, інваліди, студен%
ти тощо). Проблема сприйняття полягає в тому, що риси,
притаманні тій чи іншій групі загалом, можуть і не від%
повідати окремим її членам;
— ефект hallo має місце тоді, коли за неповною характерис%
тикою людини чи ситуації складається загальне вражен%
ня про неї;
— селективність — сприйняття, коли з ситуації або харак%
теристики особистості виокреслюється та інформація,
яка відповідає конкретним потребам управлінця;
— проекція — перенесення власних якостей та інтересів на
інших. Відома настанова «Поводься з іншими так, як ти
хотів би, щоб поводилися з тобою» в управлінні часто
призводить до небажаних наслідків;
— ефект очікування — полягає у пошуку в ситуації чи в лю%
дині того, що бажалося б знайти в першу чергу.
Відчуття — це відображення властивостей предметів об’єк%
тивного світу, що виникає при їхньому безпосередньому впливі
на органи чуття. Фізіологічною основою відчуттів є нервовий
процес, який відбувається під час дії подразників на адекват%
ний йому аналізатор.
До фізичних органів чуття належать зір, слух, нюх, дотик
і смак. За допомогою цих органів людина сприймає колір, світло
і форму, силу звуку і висоту тону, тепло й холод, різноманітнізапахи і смак їжі тощо. Органи чуття постійно відчувають
вплив різних подразників як зовнішніх (світлові та звукові
хвилі, механічний тиск, хімічна енергія), так і внутрішніх,
пов’язаних із фізіологічними особливостями (відчуття голоду,
спраги, зміни в діяльності серця, статика й рівновага тіла, йо%
го розташування у просторі, відчуття рухів і положення час%
тин власного тіла). Для того, щоб внаслідок дії подразника на
органи чуття виникло відчуття, потрібно, щоб стимул, який
його викликає, досягнув певної величини. Відчуття є в нас са%
мих, а властивості предметів, що сприймаються, їхні образи
локалізовані у просторі.
До основних властивостей образу, що створюється у процесі
сприйняття, належать його предметність, цілісність, контрас%
ність і категоріальність.
У процесі соціального сприйняття одна особистість оцінює
інших. Керування враженнями — це процес, завдяки якому
індивід намагається керувати сприйняттям себе іншими, конт%
ролюючи свою поведінку, створюючи певний власний імідж.
Як правило, люди намагаються подати себе в більш приваб%
ливому вигляді. Це керування враженням або самоімідж, як
зазначають дослідники І. Алехіна та А. Ковальчук. Само%
імідж, підкреслюють вони, повинен бути прикладним інстру%
ментом кожного.
До основних складових частин сприйняття належать моти%
вація враження і його формування. Як свідчить Г. Почепцов,
під час вступу до ВНЗ на співбесіді абітурієнт намагається ство%
рити про себе добре враження у членів приймальної комісії та
контролювати, як вони його оцінюють. Ступінь мотивації буде
залежати від сили бажання отримати диплом, цінності постав%
леного завдання (навчатися у престижному ВНЗ), а також на%
явними розходженнями між бажаним враженням і враження%
ми, які члени комісії, на думку абітурієнта, отримали.
Формування враження — процес, що визначає, яке саме вра%
ження людина хоче справити на інших і що вона робить для цьо%
го з урахуванням свого фізичного стану, інтересів і цінностей.
На характер формування враження впливають п’ять основних
факторів: самоідентифікація, бажаний і небажаний імідж, рольо%
ві обмеження, кінцеві цінності та наявний соціальний образ.
Розглянемо два стратегічних напрями управління вражен%
нями, які пропонують фахівці з питань управління персона%
лом в організації [9]:
— стратегія недопущення пониження за посадою;
— стратегія прагнення до підвищення за посадою.
5253
Стратегія недопущення пониження за посадою характери%
зується використанням таких дій:
— виправдання — дії, до яких належать спроби працівника
знайти виправдання своїм вчинкам (наявність більш
важливого завдання, серйозної перепони для його вико%
нання, проблеми зі здоров’ям тощо);
— вибачення — за відсутності виправдувального фактора
працівник щиро просить вибачення за невчасне чи не%
якісне виконання завдання, шкодує про вчинене, обіцяю%
чи виправити становище. Може скластися враження, що
працівник насправді зможе вирішити проблему і не до%
пускати її повторного виникнення в майбутньому;
— відсторонення — намагання вийти із групи, що прийняла
необ’єктивне рішення, зняти з себе відповідальність за
його негативні наслідки тощо.
Стратегія прагнення до підвищення за посадою характери%
зується такими діями:
— приписування заслуг — застосовується тоді, коли праців%
ники відчувають, що їхня діяльність не оцінена відповід%
ним чином. Вони намагаються пояснити свою роль, ви%
світлити її якомога краще у присутності керівництва чи
впливової особи;
— нарощування досягнень — працівник наголошує, що саме
завдяки його діям не тільки досягнуто певний результат,
а й робота зроблена якісно, у короткий термін і з менши%
ми трудовими затратами, ніж планувалося;
— концентрація перепон — у цьому разі працівник намага%
ється створити хороше враження. Незважаючи на наявні
труднощі (недолік матеріалів, техніки, незадовільний стан
здоров’я тощо), робота виконана в установлений термін;
— вдале асоціювання з позитивним — працівник прагне
зробити так, щоб його бачили в потрібний час з потрібни%
ми людьми. Створюється враження наявності в нього
певних зв’язків із високопосадовими особами і відповід%
них, завдяки цьому, заслуг.
Досліджуючи прийоми керування враженнями, американ%
ський вчений Вільям Гарднер дає такі рекомендації:
— будьте завжди готові щодо застосування стратегії управ%
ління враженнями, які можуть часто повторюватися;
— прагніть до мінімізації особистісних, ситуаційних і орга%
нізаційних факторів, що можуть активізувати небажане
управління;
— виокремлюйте потаємні мотиви управління враженнями.Аналізуючи вищезазначене, робимо висновок, що знання
основ психології сприяє правильним і ефективним діям для
створення іміджу на всіх етапах цього процесу від появи ідеї до
її втілення. Психологи можуть надати дієву допомогу команді
іміджмейкерів у рішенні важливих завдань, вважає Г. Почеп%
цов, шляхом:
— залучення і утримання уваги аудиторії;
— формування установки на довіру (недовіру) з боку ауди%
торії;
— використовування психологічних особливостей окремих
соціальних груп;
— використовування загальних особливостей сприйняття;
— використовування специфічних навичок комунікації
(нейролінгвістичне програмування, трансакційний ана%
ліз, навіювання, метод когнітивного дисонансу).
Він підкреслює роль різніх психологічних ефектів, які ви%
користовують в іміджмейкерстві. Одним із найважливіших
принципів дії цих ефектів — виділення об’єкта (рухомого і не%
рухомого) на певному фоні.
Якщо треба привернути увагу до відповідного образу, то
потрібно:
— всіляко прикрасити об’єкт або, навпаки, вирізнити його
простотою серед складніших об’єктів;
— помістити об’єкт на однокольоровий (пастельний) тон або
тон із простою фактурою.
Спосіб інформування про об’єкт PR%фахівці здійсюють шля%
хом розміщення знака або логотипа в куті (бажано правому
верхньому) або в центрі абсолютно білого аркуша. Цей спосіб
вже став штампом.
Заповнення того самого аркуша візерунками, що приверта%
ють увагу до потрібного місця, — спіралевидні або концентрич%
ні лінії, у центрі яких усе той самий фірмовий знак або логотип.
Використання певного кольору також може дати потрібний ре%
зультат. Для привернення уваги традиційно використовують
червоний колір.
Крім того, як вважає дослідник з питань інформаційного
маркетингу Д. Ягер, для утримання і привернення уваги клі%
єнта можливі:
— подання вже відомого матеріалу з новими акцентами;
— послідовне збільшення якого%небудь параметра сигналів
(під сигналами варто розуміти будь%які дії впливу на
аудиторію);
5455
— перехід до іншого засобу PR%композиції або навіть кана%
лу сприйняття;
— «згортання» всіх акцій в добре зрозумілий клієнтом сим%
вол або ім’я.
Д. Ягер підкреслює, що під час формування установки на
довіру іміджмейкер стикається з боку аудиторії з проблемою
існування стереотипів: здебільшого замість того, щоб спочатку
побачити, а потім визначати, ми, навпаки, спочатку визнача%
ємо, а потім бачимо, ми помічаємо тільки те, що вже сформу%
льовано для нас нашою культурою, причому сприймаємо це
у формі стереотипів своєї культури.
Стереотип впливає на ухвалення рішення клієнтом і робить
цей процес нелогічним для зовнішнього спостерігача.
Стереотип більш конкретний, ніж потреба. Це абсолютно
певне, видиме, відчутне, те, що належить до світу думок, від%
чуттів, тобто до сфери ідеального. Але їхній вплив на реаль%
ність, вчинки людей завжди величезний. Стереотипи бувають
позитивні та негативні.
Як зазначають фахівці в галузі PR, при рішенні конкрет%
ного завдання щодо створення іміджу завжди корисно відпо%
вісти на два питання:
1. Як виявлені типові негативні стереотипи клієнта, що в цій
ситуації заважають адекватному сприйняттю запрограмованої
замовником дії?
2. Як ці стереотипи можна скорегувати з урахуванням на%
явних ресурсів?
Для ефективного викорисання психологічних особливостей
окремих соціальних груп потрібно враховувати, на думку пси%
хологів, деякі психологічні характеристики певного типу (мо%
лодь схильна вести активний спосіб життя, військові орієнто%
вані на стабільність тощо).
За дослідженнями Г. Почепцова, у США фахівцями з пси%
хології, лінгвістики, системного аналізу визначені засоби пси%
хологічного впливу на аудиторію для створення комунікатив%
ного дискурсу.
Серед них:
— нейролінгвістичне програмування (розподіл каналів
впливу на аудіальний, візуальний і кінестичний), роз%
робки НЛП використовують багато фахівців із масових
комунікацій;
— метод когнітивного дисонансу, основним у цій методиці
можна назвати стимулювання людини до виконання ро%
зумових маніпуляцій з побаченим або почутим. Якщоінформація викликає у реципієнта незгоду (дисонанс),
то він знімає його, змінюючи своє ставлення до джерела
інформації або змінюючи свою думку (поведінку) залеж%
но від внутрішніх чинників реципієнта;
— навіювання (сугестія) — це вплив на особу, що приводить
до появи в неї, крім її волі і свідомості, певного відчуття
або до здійснення нею невластивого їй вчинку. Це най%
складніший прийом комунікації, об’єктом навіювання мо%
же бути як окрема людина, так і групи, колективи, соці%
альні пари. Певне поєднання потрібного тембру голосу, гра
кольорів тощо примушує довіряти джерелу інформації.
Виникнення й існування в різних інтерпретацій одних і тих
самих подій часто пов’язане з певними особливостями людей,
визначених так званими ролями і сценаріями конкретної люди%
ни. Виявленням подібних ролей і сценаріїв, їх корекцією (часто
вони є причиною захворювань і психічних порушень) займа%
ється трансактний аналіз — один з пізніх психоаналітичних
напрямів, розроблених в 50%ті роки американським психіат%
ром Е. Берном. Створений для вирішення психічних проблем,
він був розширений і адаптований за минулі десятиріччя до
різних областей людської діяльності.
Трансактний аналіз виходить з того, що в кожної людини
є свій «сценарій» — план діяльності, й певна роль у цій діяль%
ності. Відповідно до цих сценаріїв людина може бути «перемож%
цем» або «жертвою», «переслідувачем» або «переслідуваним»,
а її сценарій може примушувати робити помилку в найвідпові%
дальніший момент або, навпаки, знаходити вихід із найважчої
ситуації.
У спілкуванні, як свідчить трансактний аналіз, людина мо%
же займати одну з трьох позицій — «батька», «дорослого» або
«дитини». «Батько» завжди закликає до справедливості та
знає, як повинно бути; «дорослий» намагається тверезо аналі%
зувати ситуацію і адекватно реагувати; «дитина» поводиться
з дитячою безпосередністю і говорить про себе, про співбесідни%
ка або про ситуацію все, що думає у цей час. Багато матеріалу
для трансактного аналізу дає інформація у пресі, особливо різні
інтерв’ю. Проте трансактний аналіз не враховує всіх особливос%
тей конкретної людини і тим більше неоднорідної аудиторії.
Розібратися у величезній кількості психологічних теорій
і методик недосвідченій людині надзвичайно складно. Потрібно
відділити корисне від неефективного, і завдання психолога — до%
помогти зробити правильний вибір. Саме психологи повідомили
56PR%фахівцям про «ефект краю»: найкраще людина запам’ято%
вує те, що сталося на самому початку і в кінці його діяльності.
Часто одержана первинна інформація і емоція довгий час коре%
гуватиме всю подальшу інформацію про PR%об’єкт. Місткість
оперативної пам’яті людини 7 + 2 — прості об’єкти (типу букв,
цифр), що називається ефектом Міллера. А для складних об’єк%
тів (типу образів, доводів, порівнянь) — всього 4 + 2 (ефект Енш%
тейна). Тому кількість емоційно%смислових наголосів в одній
PR%акциї доцільно мати в межах трьох — п’яти.
Щодо цього вважаємо за потрібне навести інший цікавий
факт, виявлений психологами. Почута інформація ефективні%
ша, ніж прочитана. Неодноразові перевірки свідчать, що мозок
здатний сприйняти вимовлене слово за 140 мілісекунд, а на ро%
зуміння друкованого слова потрібно 180 мілісекунд. Психоло%
ги вважають, що різниця в 40 мілісекунд витрачається мозком
на те, щоб перевести зорове зображення у слухове, яке мозок
може сприйняти.
Людина не тільки чує швидше, ніж бачить, слухове сприй%
няття триває довше, ніж зорове. Візуальний образ — картинка
або друковані слова «затухає» менш ніж за 1 секунду, якщо мо%
зок не робить спеціальних зусиль для запам’ятовування суті по%
баченого. Слухове ж сприйняття триває в 45 разів довше. Отже,
слухати повідомлення ефективніше, ніж читати. По%перше, ви%
мовлене слово довше зберігається в мозку, дозволяючи краще
стежити за думкою. По%друге, тембр людського голосу повідом%
ляє словами емоційність, недосяжну ніяким зображенням.
З усього вищевикладеного робимо висновок, що з розвит%
ком масової культури, ЗМК і підвищенням вимог до професіо%
налізму іміджмейкерів знання психології все активніше залу%
чається до творчого процесу створення образу.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Психологічні аспекти створення образу в іміджмейкерстві» з дисципліни «Іміджелогія»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Внутрішня норма дохідності
СТВОРЕННЯ І РОЗВИТОК ГРОШОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
МАКРОЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ
Ознайомлення з об’єктом аудиту
Характеристика цінних паперів, що обертаються на фондовому ринку ...


Категорія: Іміджелогія | Додав: koljan (01.10.2011)
Переглядів: 2202 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП