ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Фінанси » Фінансова діяльність субєктів господарювання

ПЛАНУВАННЯ ЛІКВІДНОСТІ
Планування ліквідності (платоспроможності) підприємства здійснюється на основі зіставлення прогнозів грошових надхо-джень і виплат протягом планового періоду. До основних інстру-ментів планування ліквідності належать оперативний фінансовий план (бюджет) та бюджет робочого капіталу.
У разі оперативного фінансового планування за одиницю планування може братися день, тиждень, декада чи місяць. Пері-од планування ліквідності (щоденне, щотижневе, щодекадне, щомісячне) залежить від конкретних умов діяльності підприємс-тва, обсягу щоденних оборотів грошових коштів, наявної інфор-мації для прогнозування.
Головним завданням короткострокових фінансових бюджетів є оперативне забезпечення керівництва підприємства інформацією про очікувані грошові надходження та видатки для завчасного вирішення можливих проблем з платоспроможністю. Отже, ка-тегоричним імперативом (настійною вимогою) будь-якого корот-кострокового фінансового планування є принцип забезпечення платоспроможності підприємства протягом одиниці планового періоду (день, тиждень, місяць) .
Як правило, оперативний фінансовий план складається на 12 місяців з розбивкою по окремих місяцях. Цей вид планування має револьверний характер: із закінченням першого місяця планового періоду починається планування грошових надходжень та витрат місяця, що слідує за останнім місяцем вказаного періоду, а також конкретизуються планові показники інших місяців. Для крупних підприємств з великим обсягами грошових потоків фінансових планів може бути недостатньо для оперативного управління пла-тоспроможністю квартальних чи місячних. На таких підприємст-вах доцільно запровадити щомісячне планування з розбивкою по декадах і навіть по днях.
Оперативний фінансовий план являє собою балансову табли-цю, що містить інформацію про грошові надходження та видатки підприємства. За структурою він може складатися з таких елеме-нтів (див. табл. 1):
• залишок грошових коштів на початок планового періоду;
• грошові надходження;
• грошові видатки;
• залишок (дефіцит) грошових коштів на кінець планового періоду;
• операції в рамках збалансування планових показників.
З метою запровадження контролю виконання фінансового бю-джету, у формі фінансового плану, поряд із плановими показника-ми, доцільно ввести колонку для відображення фактичних даних.
Таблиця 1
СТРУКТУРА ОПЕРАТИВНОГО ФІНАНСОВОГО ПЛАНУ ПІДПРИЄМСТВА
Плановий період
Показники Місяці
І ІІ ІІІ …
план факт план факт план факт
1. Залишок грошових коштів на початок періоду
Грошові надходження від реаліза-ції продукції
Довгострокові кредити банків
Короткострокові кредити банків
Комерційні позички (аванси оде-ржані)
Надходження від емісії облігацій
Надходження від реалізації необо-ротних активів
Надходження від реалізації фінан-сових інвестицій
Доходи від участі в капіталі
Інші фінансові доходи
Закінчення табл. 12.6
Плановий період
Показники Місяці
І ІІ ІІІ …
план факт план факт план факт
2. Всього грошових надходжень
Видатки на закупівлю сировини, матеріалів
Заробітна плата та нарахування на неї
Податки в бюджет
Видатки на адміністративні витрати
Видатки на збут
Виплата дивідендів
Видатки на придбання необорот-них активів
Видатки на придбання фінансових інвестицій
Погашення комерційних позичок
Погашення банківських позичок
Сплата процентів за кредити
Інші витрати
Всього грошових видатків
3. Надлишок / дефіцит грошових коштів на кінець періоду
4. Операції з покриття дефіциту коштів
• Збільшення статутного капіталу
• Залучення банківських позичок
• Додаткові дезінвестиції
5. Використання надлишку ко-штів
• Повернення внесків учасників і засновників
• Погашення банківських позичок
• Короткострокові фінансові вкладення
6. Залишок коштів на кінець пе-ріоду з урахуванням операцій за пп. 4 і 5
Склад окремих позицій плану може різнитися залежно від га-лузевої належності підприємства та рівня деталізації прогнозних показників. Можливе також складання оперативного фінансового плану в розрізі окремих проектів, видів продукції, центрів прибу-тковості (затрат), підрозділів тощо.
На переважній більшості підприємств основною складовою грошових надходжень є грошові доходи від реалізації продукції. Однак у результаті надання платіжних відстрочок покупцям чи порушення ними розрахунково-платіжної дисципліни фактичні обсяги грошових надходжень в окремих періодах здебільшого не збігаються з обсягами реалізації продукції (в оптових цінах) у цих періодах. З метою прогнозування грошових надходжень від реалізації в окремих періодах з урахуванням коефіцієнта ін-касації дебіторської заборгованості доцільно складати прогноз-ний графік грошових надходжень. Цей графік формується на основі аналізу вхідних грошових потоків у попередніх періодах, галузевої специфіки (і тенденцій) здійснення розрахунків, до-свіду співпраці з дистриб’юторами, іншими типами споживачів та з використанням інформації щодо умов розрахунків, яка міс-титься в укладених контрактах. У процесі прогнозування реко-мендується використовувати метод екстраполяції: обсяги очі-куваних грошових надходжень у плановому періоді можна спроектувати на основі побудови та аналізу рядів динаміки .
У табл. 2 наведено прогнозний графік грошових надхо-джень і погашення дебіторської заборгованості за умови, що розрахунки за відвантажену продукцію здійснюються таким чином:
• протягом 1-го місяця з моменту відвантаження продукції надходить 20 % коштів за неї;
• протягом 2-го місяця — 30 %;
• протягом 3-го місяця — 40 % ;
• протягом 4-го місяця — 8 %;
• безнадійна заборгованість — у середньому 2 % від обсягів реалізації.
Складання револьверного фінансового плану може здійс-нюватися в такому порядку:
1. На основі бюджету реалізації слід визначити обсяги очіку-ваної виручки від реалізації в розрізі окремих місяців.
2. Складання прогнозного графіка грошових надходжень від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).

Таблиця 2
ПРОГНОЗНИЙ ГРАФІК ГРОШОВИХ НАДХОДЖЕНЬ
ВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ (ТОВАРІВ, РОБІТ, ПОСЛУГ)
тис. грн
На по-чаток
плано-вого
року Місяці У пла-ново-му
році
Показник I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Прогнозні обсяги реаліза-ції в оптових цінах 50 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 150 1200
Залишок дебіторської за-боргованості на кінець планового періоду 220 168 168 168 170 168 166 164 162 160 158 158 200 200
Погашення заборгованості попередніх років 92 65 30 4 4 4 4 4 4 4 2 217
Надходження від реалізації за окремі періоди, місяці)
І 10 15 20 4 49
II 20 30 40 8 98
III
20 30 40 8 98
Закінчення табл. 12.7
На по-чаток
плано-вого
року Місяці У пла-ново-му
році
Показник
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
IV 20 30 40 8 98
V 20 30 40 8 98
VI 20 30 40 8 98
VII 20 30 40 8 98
VIII 20 30 40 8 98
IX 20 30 40 8 98
X 20 30 40 90
XI 20 30 50
XII 30 30
Всього надходжень 102 100 100 98 102 102 102 102 102 102 100 108 1220


3. З використанням даних щодо прогнозних обсягів реалізації та виробництва, планових калькуляцій собівартості продукції формується бюджет виробництва, в якому відображаються необ-хідні затрати для виготовлення планових обсягів продукції.
4. На основі бюджету виробництва, інших часткових бю-джетів (бюджету матеріальних затрат, затрат на персонал то-що) розраховується потреба в коштах на фінансування оборот-них активів.
5. Відділ постачання у співпраці із бухгалтерськими службами повинен розробити бюджет затрат на сировину (матеріали) та бюджет виробничих запасів, у яких з розбивкою по окремих мі-сяцях вказуються суми грошових коштів, що перераховувати-муться постачальникам за сировину, матеріали тощо. Для цього аналізуються платіжні умови відповідних договорів поставки, прайс-листи постачальників, а також дані з розшифровки та се-реднього рівня кредиторської заборгованості за товари, роботи послуги, які мали місце у попередніх періодах.
6. Бухгалтер, відповідальний за облік заробітної плати, разом з фінансовим директором складає бюджет витрат на заробітну пла-ту на основі: відображеної у бюджеті виробництва потребі у ви-робничому персоналі; в бюджеті адміністративних витрат — по-требі в адміністративному персоналі, а також з використанням відповідних наказів щодо встановлення посадових окладів. При цьому враховуються також витрати зі сплати обов’язкових нара-хувань на заробітну плату, а також строки виплати заробітної плати та перерахування платежів у бюджет.
7. На основі відповідних договорів, наказів, даних звітних пе-ріодів тощо складаються бюджети інших витрат, в тому числі бюджет витрат на збут, бюджет адміністративних витрат тощо,
а також графіки відповідних грошових видатків.
Охарактеризований порядок збору та обробки інформації діє за звичайної операційної діяльності, коли відсутні суттєві коли-вання в обсягах виробництва, реалізації продукції та напрямах діяльності підприємства. У разі ж планування змін у фінансово-господарській діяльності, які зумовлюють рух коштів у результа-ті інвестиційної та фінансової діяльності, в процесі складання фі-нансового плану використовується інформація, яка міститься у відповідних часткових бюджетах. Наприклад, враховуючи інфо-рмацію, що міститься в бюджеті виробництва і планах фінансо-вих вкладень, визначається потреба в капіталі для фінансування необоротних активів та складається бюджет інвестицій з конкре-тними графіками відповідних грошових витрат.
На основі зіставлення грошових надходжень і витрат визнача-ється дефіцит чи надлишок грошових коштів у плановому пері-оді. Надлишок коштів спрямовується, як правило, на фінансуван-ня додаткових інвестицій, погашення довгострокових позичок чи виплату дивідендів (якщо наявне відповідне джерело). У разі де-фіциту фінансового бюджету слід вжити заходів щодо додатко-вого залучення ресурсів із зовнішніх джерел чи зменшення видаткової частини, в т. ч. шляхом реструктуризації заборгованості, використання лізингу замість купівлі основних засобів тощо.
На практиці часто трапляються ситуації, коли відбувається за-тримка платежів за відвантажену продукцію, взаємозалік зустрі-чних платежів, зменшується обсяг реалізації продукції, діють ін-ші чинники, які призводять до фактичного зменшення дохідної частини бюджету. З метою усунення позапланового дефіциту лі-квідності виникає необхідність оперативного перегляду (коригу-вання) бюджету. Збалансованості можна досягти двома шляхами:
1) покриваючи дефіцит ресурсів збільшенням дохідної части-ни до необхідного рівня (якщо підприємство має вільний доступ до ринків капіталів);
2) зменшуючи планові обсяги грошових видатків (якщо під-приємство має обмежені можливості фінансування).
У першому випадку фінансовий бюджет буде вторинним, оскільки спочатку формується видаткова частина, основою якої є інформація щодо затрат (міститься у часткових (первинних) бю-джетах). Якщо ж джерела фінансування підприємства обмежені, то інформація про можливі грошові надходження буде основою для розробки всіх інших бюджетів. У даному разі як первинний буде саме фінансовий бюджет, а всі інші бюджети розробляти-муться, виходячи з максимально допустимого рівня затрат.
Перегляд видаткової частини бюджету доцільно розглядати колегіально (за участю керівництва підприємства, керівників структурних підрозділів підприємства), при цьому можливі різ-номанітні підходи до проблеми перегляду видатків. Рекоменду-ється використовувати підхід до перегляду видатків бюджету, що буде заснований на виробленій системі пріоритетів фінансу-вання (оплати) поточних видатків підприємства. До пріоритетних можуть належати такі витрати (видатки) бюджету:
• заробітна плата робітників у розрахунку на виробничу про-граму підприємства;
• платежі в позабюджетні фонди;
• витрати на закупівлю комплектуючих виробів (матеріалів), необхідних для виконання виробничої програми підприємства і забезпечення функціонування виробничих приміщень і системи комплектацій (інженерних мереж);
• оплата спожитої електроенергії;
• сплата податків у бюджети всіх рівнів.
Підкреслимо, що фінансові служби підприємств повинні роз-робити власну систему пріоритетних платежів, враховуючи кон-кретні умови діяльності.
Важливим чинником, який слід враховувати при складанні оперативного фінансового плану, є необхідність дотримання правил та принципів фінансування підприємства. Планування потреби в капіталі та заходів щодо її покриття слід здійснювати, враховуючи правила горизонтальної та вертикальної структури балансу. Саме тому оперативний фінансовий бюджет доцільно ін-тегрувати в бюджетування балансу. Це дасть змогу оперативно перевірити, яким чином заходи для забезпечення поточної плато-спроможності впливають на загальну фінансову рівновагу підпри-ємства, зокрема показники фінансової незалежності, ліквідності тощо, які розраховуються на основі окремих статей балансу. Най-важливішим інструментом перевірки узгодженості показників ба-лансу та оперативного фінансового плану на предмет забезпечення стабільної фінансової рівноваги є прогнозування робочого капі-талу (Working Capital Prognosen). Для більшої об’єктивності пла-нування робочого капіталу до складу оборотних активів доцільно включати не всю дебіторську заборгованість, а лише чисту реалі-заційну вартість поточної дебіторської заборгованості.
Бюджет робочого капіталу базується на плануванні змін у складі короткострокових активів та пасивів, отже, безпосередньо не стосується фінансових результатів (звіту про прибутки та зби-тки). Основна мета бюджетування робочого капіталу полягає у прогнозуванні змін показників ліквідності в плановому періоді, що створює базу для оперативного управління ліквідністю. Якщо протягом планового періоду обсяг робочого капіталу залишається стабільним, то це означає, що фінансування підприємства здійс-нюватиметься відповідно до принципу конгруентності строків.
Як свідчить практика, планування ліквідності є слабким місцем підприємств малого та середнього бізнесу. В Швейцарії, наприклад, короткострокові фінансові плани складають лише близько 20 % ма-лих і 40 % середніх підприємств. Лише 10 % усіх підприємств цієї групи складають план руху грошових коштів (план Cash-flow) . На вітчизняних підприємствах ці цифри є ще виразнішими.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «ПЛАНУВАННЯ ЛІКВІДНОСТІ» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Джерела формування власного капіталу
Процедура розпорядження майном боржника. Функції та повноваження...
Визначення грошових потоків на основі прогнозних фінансових звіті...
Основні поняття електронної пошти, списки розсилки, телеконференц...
Основні школи та концептуальні напрями сучасної західної соціолог...


Категорія: Фінансова діяльність субєктів господарювання | Додав: koljan (24.02.2011)
Переглядів: 2333 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП