ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Українська людина у глобалізованому світі
Тема глобалізації належить до числа найбільш проблемних.
Тобто йдеться про те, що це такий тематичний обшир, у якому
наразі проблем на порядок більше, аніж відповідей на них.
Через це пошуки найбільш адекватних постановок питань,
чітке окреслення проблемних зрізів має першочергове зна-
чення у плані пошуку відповідей.
І чи не найперший із цих проблемних зрізів полягає у
тому, що неможливо, абсолютно неможливо осягнути проблеми
глобалізації, якщо підходити до них із позицій якоїсь абст-
рактної всезагальності, виключно планетарного масштабу, а не
із позицій того, що усе це значить для України, для українсь-
кої людини.
Тому із самого початку слід зазначити, що, попри дійсно
планетарні масштаби проблем глобалізації, вони постають
по-різному, десь аж до протилежності, для невеликої групи
розвинених країн та решти світу. І якщо для розвинених
країн вони постають як проблеми лише у своїй результуючій,
як наслідки нерозв’язання планетарних проблем: енергоно-
сіїв, бідності, продовольчої, екологічної тощо (чи й просто
упертого небажання заможних країн вкладати гроші у їх
розв’язання), що виявляється передовсім через ті чи ті
прояви міжнародного тероризму (який, утім, має причиною
й міжцивілізаційне напруження), то для решти країн світу
вони постають у своєму відвертому, прямому вигляді, як
власне проблеми: болючі, важкі, котрі надзвичайно непросто
розв’язувати.
Отже, спочатку коротко, пунктиром про ті основні проб-
леми, які несе із собою глобалізація для усіх інших країн,
окрім розвинених:
— це поглиблення, спричинене стрибкоподібним наростан-
ням нееквівалентного обміну, прірви між розвиненими краї-
нами та рештою світу;
— загрозлива деформація фінансово-ринкових механізмів,
коли конкуренція перестає бути стимулюючим чинником;
— далі, це ажіотажна експансія спекулятивного капіталу —
саме спекулятивного, а не виробничо-стимулюючого 46 ;297
— агресивне, нерівноправне хазяйнування у міжнародній
економічній сфері транснаціональних корпорацій;
— це також ціла низка екологічних негараздів і проблем,
спричинених небажанням одних і неспроможністю інших
вкладати гроші в очисні споруди та нові, природозберігаючі
технології, що у своїй сукупності загрожує екологічним ко-
лапсом;
— далі, це проблеми антропокультурні: ірраціоналізація
міжлюдських стосунків, вихід на передній план не творчих,
життєстверджуючих рис людського єства, а рис руйнівних,
некрофільських;
— це також заміна у міжлюдських стосунках установок со-
лідарності на культивування необмеженого індивідуалізму та
егоїзму і як результат — ствердження цинічної (тобто проти-
лежної для себе та для інших, або ж коли мета виправдовує за-
соби) моралі як страхітливої норми взаємин людей;
— і тут же нерозривно пов’язані із попередніми проблеми
суціокультурні: згортання демократії у низці країн, періодичне
виникнення авторитарних режимів; розростання корупції; по-
ширення брудних виборчих технологій; зависання, за умови
наростання залежності від грошовитого замовника чи від ад-
мінресурсу, свободи слова;
— і, нарешті, небувале, лавиноподібне наростання відчу-
ження: від влади, цінностей культури, згортання нормального,
незвідного до рольового спілкування тощо.
І як результуюча усього щойно означеного. Вона наступна.
Те, про що знали усі упродовж останніх десятиліть як про
окремі антропо- та соціокультурні риси облаштування буття,
як про окремішні, що нібито існують самі по собі проблемні
питання, знали і говорили, але при цьому гадалося, що воно
устаткується якось само собою (хоча б за рахунок якихось по-
зитивних моментів тієї ж глобалізації), на повірку виявилося
лавиноподібним явищем, котре у підсумку становить загрозу
як просто планетарному буттю (екологічній виклик), так і ант-
ропо- та соціокультурним підвалинам цивілізації на планеті.
Отже, що ж усе це значить для України, української лю-
дини? Як стоїть перед нею питання адекватної відповіді на
виклики глобалізації? Себто, як вона може знайти свою дорогу298
і посісти, зрештою, гідне місце серед розвинених країн світу.
На моє глибоке переконання стрижневим, центральним, виз-
начальним при цьому виступає розв’язання кардинальної для
України, яка знаходиться на індустріальному щаблі розвитку
(у той час як країни Заходу перейшли уже до постіндустріа-
льної доби), проблеми: проблеми європейського вибору та єв-
ропейського шляху України. Не просто у сенсі — що треба
особливо підкреслити — зовнішніх орієнтацій (бо вступ до тих
чи тих європейських структур є потрібним, але не визначаль-
ним), а у прямому сенсі: антропо- та соціокультурного облаш-
тування внутрішньоукраїнського буття у відповідності до
засадничих культурних, соціальних, економічних, життєвих,
взагалі, європейських цінностей, норм та стандартів.
Чому саме так ставиться питання? Та через те, що різні
прояви антропокультурної кризи є дійсно прикметною рисою
планетарного буття. Йдеться про цілу низку аспектів кризи
людської самоідентифікації, у центрі якої стоїть катастрофічне
наростання дефіциту гуманності у самих підвалинах цивіліза-
ції — стосунках між людьми.
Проте при цьому спостерігаються і специфічно українські
риси. На Заході, при усіх окремих проявах кризи ідентичності
(які там, звичайно ж, наявні), при збереженні ресентиментних
явищ, які є споконвічними та невикорінюваними (заздрість,
ненависть, жадання помсти й неможливість задовольнити це
жадання тощо) за усіх інших обставин зберігається усе ж те го-
ловне, що тримає людину на плаву — можливість, за усіх
інших негативних моментів, самореалізації, багатовекторної
самореалізації (і в особистісному, і в антропо- та соціокуль-
турних вимірах), а отже, зберігається й цілковито певний іс-
торичний оптимізм.
І базується усе це на міцному фундаменті засадничих євро-
пейських цінностей: соціальній ринковій економіці та соціально-
правовій державі, розвиненій представницькій демократії,
правовому захисті особистості, вільній пресі й інших засобах
масової інформації тощо. Що, у свою чергу, випливає із реа-
лізації таких фундаментальних рис сучасної, некласичної ра-
ціональності, як критична раціональність (із обов’язковим,
постійно діючим суспільним дискурсом), альтернативність роз-299
витку (котра розблоковує зловісну соціокультурну тенденцію
односпрямованості, реальної беззмагальності різних суспільно-
економічних й політичних програм і течій, передовсім кон-
сервативно-ліберальної та соціал-демократичної, як є у нас) та
легітимність влади і її політична відповідальність (коли через
вибори за відкритими списками здійснюється реальний вибір
із альтернативних програм і, відповідно, парламентська біль-
шість формує уряд і бере на себе повну відповідальність за нас-
лідки своїх рішень та дій, за напрямок розвитку і результати
усіх реформ, що проводяться).
У нас же ціла низка обставин створює величезні перепони
на цьому шляху, шляху самореалізації особистості, дефор-
муючи її, спричиняючи неможливу, немислиму для Заходу
(саме у такій формі) проблемність людського буття.
Йдеться передовсім про панування в Україні не сучасної
європейської моделі суспільно-економічного устрою — соціаль-
ної ринкової економіки, а про панування у ній кланово-олі-
гархічних структур і про невідомі перспективи переходу до
європейських цінностей та норм у цьому найголовнішому, виз-
начальному питанні.
Йдеться також про принципові вади української демократії,
повну відсутність представництва у парламенті 15 мільйонів
людей — українських селян і вельми умовну присутність у ньому
усіх людей найманої праці (натомість забезпечена присутність у
складі Верховної Ради понад 300 мільйонерів), а відтак і норма-
льної для Європи змагальності ліберально-консервативної та со-
ціал-демократичної ідеологій.
Зависли, не вирішуються в українському соціумі і проб-
леми суспільного дискурсу, політичної відповідальності парла-
менту й уряду, відновлення економічного зростання,
бу дівельної галузі та зменшення безробіття, можливість для
сімей пересічних українців поступово розв’язувати проблеми
своїх дітей — освітні та житлові, що у своїй сукупності розчав-
лює особистість, створює прірву між громадянським та дер-
жавним життям, породжує у пересічного українця настрої
зневіри, байдужості, песимізму, апатії, замикання в особистіс-
ний світ, водночас збурюючи у душах нетерпимість та агресив-
ність. Саме звідси і висновок про необхідність європейського300
вибору й європейського шляху України, який закладає підва-
лини адекватної відповіді викликам глобалізації найрадикаль-
нішим чином.
При цьому саме така відповідь на виклики глобалізації
розглядається нами крізь призму такого вагомого її аспекту,
як співвідношення всезагального та індивідуального в куль-
турі. Тут необхідно повторити тезу, обґрунтовану мною понад
півтора десятиліття тому, від якої я відштовхуюся й нині, що
«прикметною рисою культури є те, що індивідуальне у ній не
є виявом або ж еманацією всезагального, а всезагальне, у свою
чергу, не є узагальненим індивідуальним. Людська культура
існувала завжди і не може існувати інакше як сукупність ет-
нічних культур. І усе загальнолюдське, всезагальні аспекти у
ній, будь то сфера економіки, суспільних стосунків, духовного
життя, науки, мистецтва, традицій і звичаїв, виникають не
десь поза простором і часом, а саме у процесі функціонування
та розвитку тих чи тих етнічних культур (звичайно, за умови,
що йдеться про справжні культурні цінності, а не сурогати чи
архаїзми)» 47 .
Отже, у такому контексті про кардинальне питання — пи-
тання адекватної відповіді на виклики глобалізації, відповіді,
якою для України є передовсім її європейський вибір. Слід іще
і ще раз підкреслити, що це проблема не лише зовнішніх орієн-
тацій України (абсолютно зрозуміло, що євразійство як ідео-
логія для України не тільки не може бути взірцем, а навпаки,
викликає лише почуття та установку неприйняття і відторг-
нення), а проблема її внутрішніх орієнтирів: як загальних, со-
ціокультурного ґатунку, так і стосовно окремого індивіду,
кожного закрема. А стосується вона культури і як способу сус-
пільної діяльності, і як певної системи цінностей, і як вихід-
них смисложиттєвих орієнтацій нашого сучасника.
Усі вищенаведені міркування щодо європейського вибору
України як передусім переоблаштування внутрішньоукраїн-
ського буття у відповідності до європейських цінностей, норм
та стандартів означає не лише вагому підставу повернення
українській людині соціального оптимізму й креативної на-
лаштованості, але й може послужити достатньою підставою
для розблокування теперішнього стану речей, тобто фактич-301
ного співіснування двох самостійних, паралельних світів, між
якими відсутній нормально функціонуючий зворотний
зв’язок: світу можновладців та світу реального існування де-
сятків мільйонів пересічних українських громадян із їхніми
повсякденними турботами, негараздами, радощами та споді-
ваннями.
Ніколи не слід забувати, що така справді фундаментальна
особливість українського національного характеру, як довго-
терпимість, не існує сама по собі, ні з чим не перетинаючись.
Рано чи пізно, але неодмінно, вона гостро зіткнеться із непе-
реборним прагненням пересічного, середньостатистичного ук-
раїнського громадянина (а це 95 відсотків населення, котрі не
живуть на ізольованому від світу острові, а в епоху масових
комунікацій: телебачення, подорожей — човникова торгівля та
масове закордонне заробітчанство, хоча б, широких міжнарод-
них контактів) до стандартів повноцінного, європейського ґа-
тунку існування, справжньої представницької демократії,
рівня та якості життя. І що при цьому виявиться більш перс-
пективним, а отже, почне брати верх: довготерпимість чи
щойно означене, цілковито нормальне, об’єктивно існуюче
прагнення, — зовсім не важко передбачити.
Та й потім навіть на емпіричному рівні: про яку підт-
римку вітчизняного товаровиробника може йтися, коли його
продукцію — через масові злигодні — просто ніхто не зможе
купувати?
Отже, найперша проблема, яка вимагає свого розв’язання
на шляху адекватної відповіді загрозам глобалізації, — це
проблема ствердження на українській землі справді представ-
ницької, а не позірної, декоративної демократії і громадянсь-
кого суспільства як суспільства громадян держави Україна.
Наступна проблема, надзвичайно тісно, нерозривно по в’я -
зана із попередньою і яка також, як це не парадоксально на
перший погляд, стосується насамперед внутрішніх, а не зов-
нішніх орієнтацій, — це проблема позиції і поведінки України
за умов глобалізації. Чомусь дуже часто можна почути і про-
читати в українських авторів якісь надзвичайно абстрактні,
котрі стосуються світу в цілому, роздуми із цього приводу, аб-
солютно відірвані від реалій.302
А реалії такі. Україна, без сумніву, впродовж ХХ сторіччя
досягла певних успіхів в економічному розвитку, досягла стану
індустріального суспільства. Але до пост індустріального не до-
тяглася. Це по-перше. А по-друге, вона зараз, як і впродовж
віків, стоїть «між», на перехресті шляхів між Сходом і Заходом.
Отже, у такому контексті — стосовно проблем глобаліза-
ції — Україна опинилась в положенні країни третього світу —
так реально до неї ставляться просунуті країни планети.
І так воно, власне, і є. Ми живемо в умовах кланово-олі-
гархічного суспільства, де процвітає корупція і тіньовий
капітал, де за лічені роки утворилася прірва між статками і
можливостями 5 відсотків населення і злигоднями решти, де
буденним явищем стали масове безробіття і ціла низка різко
означених проблем: житлова, освіти, медицини, культури.
Із усього цього і потрібно виходити.
Себто, наше місце не серед грандів світової економіки, а
серед тих, хто на узбіччі, кому потрібно постійно прикладати
зусилля до подолання неоколонізаторського по суті підходу до
себе з боку будь-кого, передовсім північного сусіда.
До того ж живемо у якийсь дивний час. Чільні зверхники
усіх народів світу настирливо твердять про необхідність між-
національної поваги, толерантності, виваженості у стосунках.
А насправді, як і десять, і сто років тому, — йде обстоювання
виключно національних інтересів: американських, російських,
англійських, пакистанських, ізраїльтянських, китайських
тощо.
Звідси висновок: необхідність обстоювання національних
інтересів українців — у цьому світі, котрий глобалізується яки-
мось дивним чином, коли невеличка купка народів усе більше
жирує, а інші — втрачають усе більше параметрів нормального
людського буття.
Із усього щойно сказаного й потрібно виходити. Виходити
по усім трьом головним напрямкам української відповіді на
виклики глобалізації: внутрішньополітичного, зовнішньополі-
тичного плану (але які обидва мають прямий стосунок до сус-
пільного самопочування пересічного українця) й нарешті
безпосередньо становища пересічного українського громадя-
нина у цьому глобалізованому світі.303
Стосовно внутрішньополітичного зрізу відповідей на вик-
лики глобалізації слід зазначити, що окрім уже окреслених
завдань (переходу до соціальної ринкової економіки, системи
дискурсу, повновагої представницької демократії тощо) стоять
як надзвичайно гострі проблеми, які вимагають з боку влада-
рюючої еліти (якщо вона є дійсно відповідальною) негайних
зусиль з їх розв’язання.
Перерахуємо ці проблеми, найбільш гострі із них, роз в’я -
зання яких і є адекватною відповіддю на виклики глобалізації.
Перша проблема, яка стосується найбільш традиційної га-
лузі виробництва в Україні — чорної металургії. Нинішні її
власники не мають жодного бажання вкладати гроші у техно-
логічне її оновлення, щоб було й енергозбереження (передовсім
газу), й екологічний ефект. А українська влада упродовж років
не має бажання й волі примусити їх це зробити.
Наступна проблема у цьому плані. Є надзвичайно дивною
позиція уже кількох останніх урядів стосовно фінансування
оборони: близько 1% від ВВП, коли усі сусідні країни витра-
чають на оборону 2, а то й 3% ВВП. (Зокрема, не менше 2%
ВВП є нормативною вимогою до країн—членів НАТО). І це за
умов цілковито реальної військової загрози для України.
Відповідно, також дивною є позиція останніх українських
урядів стосовно фінансування підприємств військово-промис-
лового комплексу, які, на щастя, залишилися нам у спадок від
попередньої держави. А відтак йдеться про достатнє й абсо-
лютно необхідне, враховуючи цілковито реальні зовнішні заг-
рози, постійне оновлення матеріально-технічної бази збройних
сил держави Україна.
Далі, йдеться також про зовсім незрозумілу позицію про-
відних політичних сил держави у питанні дійсного входження
України у коло сучасних, тобто технологічно просунутих
держав, які єдино можуть виступати повноцінними гравцями
у добу глобалізації.
Про ставлення до вирішення цих нагальних, першочерго-
вих питань свідчить й уперте небажання усіх урядів України
виконувати норму закону про фінансування НАН України на
рівні 1,7% від ВВП, і таке ж зовсім не наполегливе (а воно по-
винно бути повсякчасним, перебувати у центрі уваги будь-304
якого уряду) ставлення до оновлення виробництва, просування
інноваційних технологій, за усіма напрямками, а також сто-
совно усієї території держави, усіх її міст і містечок.
Сконцентрованість на просуванні проривних, інноваційних
технологій, турбота про оновлення виробництва — це показник
державної відповідальності будь-якого уряду.
І це також те, що сприяє консолідації суспільства, робить
життя пересічного українця змістовним й наповненим. Поруч
із демократією науково-технічний прогрес робить суспільство
дійсно модерним, буття людей у ньому, буття кожного пере-
січного, середньостатистичного громадянина держави при
цьому стає дійсно змістовно наповненим й повновагим.
Далі, про антропокультурний вимір, нормальне самопочу-
вання пересічного громадянина у плані зовнішньополітичних
векторів держави.
Цей пересічний громадянин відчуває себе спокійним і за-
хищеним лише тоді, коли здатна протистояти усім загрозам й
викликам глобалізації його держава.
Зрозуміло, що забезпечення такого стану держави мож-
ливе при розв’язанні низки питань. Найперше, це економічне
забезпечення суверенності держави. Усім добре відома проб-
лема диверсифікації у постачанні енергоносіїв, тому я не буду
на цьому детально зупинятися. А зупинюсь, передовсім, на ін-
шому питанні, яке є не менш, а може, й більш тяжким — пи-
танні подальшого науково-технічного розвитку як ви рішального
чинника антиглобалістської стійкості держави.
Держава повинна постійно дбати про інноваційний розви-
ток виробництва, як і про повернення нормального життєвого
статусу працівникам села, і лише на цій основі вона може ви-
рішити найболючіше питання — експортозалежність свого еко-
номічного існування.
Лише тоді, коли економічний розвиток — саме як розвиток
високотехнологічного виробництва та як повернення людського
статусу мешканцям села — здійсниться й буде помножений на
факт існування достатньо об’ємного внутрішнього ринку (що,
звісно, неможливо без ствердження соціальної ринкової еко-
номіки й соціальної держави), лише тоді й будуть закладені
головні, визначальні підвалини дійсного суверенітету країни.305
Ясно, далі, що таке забезпечення суверенності держави не-
мислиме й без стабільного демократичного процесу, консолі-
дації етнічної й політичної нації, розвиненого громадянського
суспільства.
Лише усі щойно наведені обставини є підставою дійсної
консолідації суспільства навколо визначальних завдань циві-
лізаційного вибору України.
А вибір у нас один, альтернативи просто немає: це не лише
розбудова внутрішньоукраїнського буття у відповідності до за-
садничих європейських цінностей, норм та стандартів, але й
паралельний, поступовий, проте усе ж неухильний й без -
альтернативний рух у Європейський Союз і лише до нього, на-
буття повноправного членства у ньому, євроатлантичний вибір
як повна зовнішньополітична гарантія державного суверені-
тету України.
Але поки що потрібно думати про нагальне: це нормальне,
достатнє, не менше 2% від ВВП фінансування збройних сил
України, турбота про їхнє постійне технічне переоснащення,
прийняття програми випуску ракет середньої дальності та тур-
бота про тих людей, які присвятили себе захисту Вітчизни.
Зрозуміло, що Україні потрібно вести активну зовнішньо-
політичну та зовнішньоекономічну роботу зі всіма можливими
стратегічними й просто партнерами. Це спосіб нормального
співжиття у цьому дійсно глобалізованому й небезпроблемному
світі.
Стосовно стосунків із Росією. Як головне тут існує зав-
дання переходу у цих стосунках від «братерських» — у дусі
старшого та молодшого брата — до дійсно рівноправних та парт-
нерських. Відповідно, наступний договір із Російською феде-
рацією повинен носити іншу, а саме таку назву: «Договір про
добросусідські відносини».
Необхідні економічні стосунки із Росією залишаються
завжди, не лише торгівельні, але й у зв’язку із транзитом ро-
сійського газу та нафти до Європи. Проте усе інше вимагає роз-
думів, вимагає думати й аналізувати.
Йдеться і про модель керованої демократії у цій країні й уже
традицію виборів без вибору, і про переведення усього оборон-
ного комплексу Росії на режим самодостатності, і про її неба-306
жання здійснити реальну делімітацію ро сійсько-українського
державного кордону, і про її уперте небажання обговорювати
реальні аспекти питання виведення Чорноморського флоту із
Севастополя (а згідно з міждержавним договором, до цього за-
лишилося усього сім років), і стосовно відвертої асиметрич-
ності вирішення взаємних гуманітарних питань тощо. Стосовно
усього цього потрібно думати й робити належні висновки.
Відповідно й потрібно думати над питанням євроінтегра-
ції як вагомого підґрунтя ствердження державного суверені-
тету України за усіма напрямами. Зокрема, йдеться про
включення у європейську (і взагалі стосовно технічно передо-
вих країн) систему науково-технічного обміну і взаємообміну.
Тут існує маса напрямків. Як найкращий приклад можна на-
вести залучення передових технологій переробки сміттєзва-
лищ, териконів, відходів виробництва, очищення й підготовки
до споживання питної води тощо.
Не менш цікавий, показовий та надзвичайно корисний
досвід євроінтеграції України у плані залучення європейсь-
ких промислових корпорацій до створення, технічного
укомплектування й виробництва серії суден — українського
корвету. Треба сподіватися, що те ж саме буде відбуватися у
майбутньому й з українським фрегатом, українським гелі-
коптером, зрештою — із добудовою на 95% готового ракет-
ного крейсера.
А ще ж є і низка суто цивільних галузей, де залучення Ук-
раїни до технологій просунутих країн (як, втім, і взаємообмін
технологій), як-от у народженні вітчизняного виробництва так
необхідного Україні електромобіля (точніше, гібридного авто-
мобіля) і стане відповіддю по суті на усі можливі глобаліза-
ційні виклики.
І ще про один аспект проблеми. Йдеться про дуже болюче
для усього світу питання збереження культурної самобутності.
Тут потрібно учитися у всіх просунутих країн, наприклад,
у Франції, де існують закони і про державну мову кіно- й те-
лепродукції, і про обов’язковий відсоток відрахувань на фран-
цузьке кіно й естраду від показу усіх зарубіжних фільмів й
виступів усіх закордонних естрадних виконавців.
Чому аналогічних законів немає у нас? Дивина, та й годі.307
Ну зрозуміло ж, що без продуманої, активної й фінансово
забезпеченої політики неможлива надалі жодна культурна са-
мобутність України. Передовсім, звісно, це стосується молоді,
але не лише її.
Йдеться про абсолютну необхідність для України у щоріч-
них кількамісячних концертних турне провідними індустріаль-
ними містами України найкращих представників української
поп- та рок-музики, про відкриття в усіх обласних та просто ін-
дустріальних центрах спеціалізованих магазинів із продажу
дисків із записами сучасної української, особливо танцюваль-
ної, музики.
Зрозуміло, що йдеться про відповідне державне фінансу-
вання, якщо влада в Україні є дійсно відповідальною та ук-
раїнською. Це стосується як української поп- та рок-музики,
так і усього того, про що йтиметься далі.
А далі йдеться про підтримку української книжки і ринку
цієї книжки, про українське кіно та його кіно- та телепрокат,
про українські театри, музеї, історичні пам’ятки, заповідники
тощо.
Йдеться також про українські дубляжі найкращого євро-
пейського та світового кіно.
Йдеться про необхідність підтримки й розвитку українсь-
кого сегменту Інтернету.
Йдеться, звісно, також про повноцінне плекання історич-
ної пам’яті громадян держави Україна.
Ідеться також про відслідковування, по суті, обстоювання
українських інтересів на українському радіо, телебаченні, в
українській пресі.
Ну і, нарешті, стосовно безпосередньо суспільного самопо-
чування пересічного українця у зв’язку зі всіма холодними віт-
рами глобалізації.
Звісно, держава щось робить, щоб український громадя-
нин почував себе хоч якось затишно у цьому глобалізованому
світі.
Але хочеться сказати про найболючіше.
Безробіття, яке трусить Україну, змусило шукати собі ро-
боту за її межами кілька мільйонів людей: одну половину — у
Росії, іншу — у країнах Європи. Як їм там «весело» живеться —і там, і там — про це можна щодня дізнаватися і з преси, і з
радіо, і з телебачення, і просто у спілкуванні з тими, хто там
побував.
Проблема, яка є і про яку треба думати. Як думати і про
наслідки цього вимушеного заробітчанства: поламані сім’ї і не-
доглянуті діти, яких не одна тисяча.
Далі, розбазарений український торгівельний й риболове-
цький флоти — за часів СРСР одні із кращих у світі.
Відповідно, людям ніде працювати й близько 70 тисяч ук-
раїнських моряків постійно працює на кораблях інших держав.
Можна лише здогадуватися, яке суспільне самопочування, їхнє
та членів їхніх родин.
Відтак думати про відновлення морської держави Україна,
і щодо торгівельного, і щодо риболовецького флоту — пряме
завдання будь-якого уряду держави.
Можна й далі розмірковувати над долею пересічного ук-
раїнця у світі, але й наведених зрізів проблеми достатньо для
того, щоб зрозуміти, що суспільне самопочування цього пере-
січного українця, а відтак і антропокультурний вимір буття
української людини у глобалізованому світі є вельми й вельми
непростим.
А яким воно буде надалі, напряму залежить від того, чи
вистачить розуму й волі у провідних політичних сил України
адекватно й відповідально осмислити всі підняті у підрозділі
проблеми, зробити із цього осмислення належні висновки й док-
ласти необхідних зусиль для втілення у життя цих висновків.
А головне, що природних сил вистачало українцям
завжди, у всій їхній тисячолітній історії, за будь-яких життє-
вих негараздів та бід. Вистачить їх і зараз, щоб протистояти
будь-яким холодним вітрам глобалізації, яка є реальністю і не
рахуватися із якою не є можливим.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Українська людина у глобалізованому світі» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Поняття і класифікація модемів
Операції по залученню вкладів і депозитів. Міжбанківський кредит
Аудит розрахунків з оплати праці
Аудит Звіту про рух грошових коштів
Способи захисту від кредитного ризику


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 1127 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП