ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Як поєднати особистісне самоствердження та неконфліктність співбуття людей. Суб’єктивність, комунікативність та інтерсуб’єктивність
Антропокультурний та соціокультурний розвиток найбі-
льш розвинутих країн світу в минулому сторіччі виявив над-
звичайно цікаві закономірності. По-перше, незважаючи на всі
принципові відкриття в галузі людинознавства першої поло-
вини цього сторіччя (багаторівневість і саме існування людсь-
кої природи, роль несвідомих та підсвідомих чинників у
сукупному життєвому досвіді особистості, екзистенційна не-
визначеність людського існування і драматизм людської долі
тощо), вони не врятували цивілізований світ від усіх тих стра-
хіть і потрясінь, які супроводжували його історію впродовж
усього цього періоду. По-друге, та хвиля розвінчання класич-160
ного раціоналізму із його беззастережною вірою в розум, прог-
рес і провідну роль науки, освіти, науково-технічного прогресу
в облаштуванні домівки людського буття знову ж таки радика-
льним чином не допомогла позбутися вад усамітнення, прогре-
суючого індивідуалізму (на тлі омасовлення і стереотипізації
людських стосунків), відчуження у його найрізноманітніших
виявах, деструкції індивідуального й соціокультурного життя.
Заміна установок раціоналізму на ірраціоналізм, модерну на
постмодерн не дало сподіваних результатів. І на все це на-
клався надзвичайно гіркий і болючий, а до того ще й довго-
тривалий досвід тоталітарних режимів, досвід «наведення по-
рядку» гестапо та особливо НКВС, виконавцями «культурної
революції» та червоними кхмерами.
І тому з новою силою знову й знову постає питання: як,
спираючись на наявний антропо- та соціокультурний і духов-
ний досвід ХХ сторіччя, спробувати іще раз, тепер уже на
інших принципах і засадах, раціонально облаштувати дім влас-
ного буття, де два принципові імперативи — можливість інди-
відуальної самореалізації і необхідність створення умов
неконфліктного співбуття людей — перебували б у збалансова-
ному стані, стані динамічної рівноваги. Ясна річ, що це
пов’язано з тим надскладним завданням власне філософської
рефлексії, яке можна сформулювати як вимогу неодмінного
поєднання звернення до світу людської повсякденності зі збе-
реження, хай і в радикально трансформованому вигляді, засад
раціонального, теоретичного осягнення світу.
Один із таких найбільш продуктивних кроків і зробила
комунікативна філософія, заснована на поєднанні уваги до
світу повсякденної комунікації, життєвого світу людини вза-
галі та необхідності утвердження нетехнізованого, некальку-
люючого розуму як вирішальної передумови подолання
подальшого посилення антропологічної кризи, кризи першо-
витоків, визначальних параметрів нормального соціокультур-
ного буття взагалі і міжособистісного співбуття — зокрема.
Тобто йдеться про вихід на перший план проблеми інтер-
суб’єктивності, яка характеризується в даному разі (ми сві-
домо не зачіпаємо тут проблеми інтерсуб’єктивності в
природничонауковому пізнанні) як проблема співмірності,161
поєднання двох радикально різновекторних феноменів і стра-
тегій буття, а саме: прагнення людини (природа якої є надз-
вичайно неоднозначною і суперечливою) до особистісної
самореалізації, виконання свого власного проекту буття і вод-
ночас об’єктивної необхідності — задля збереження самої мож-
ливості подальшого існування цивілізації як надзвичайно
тендітного утворення та, зрештою, і тієї ж самої особистості —
упорядкованої, заснованої на певних раціонально вивірених,
загальноприйнятних (об’єднуючих, а не роз’єднуючих) інва-
ріантах поведінки, чітко унормованої системи спілкування,
доконечної потреби в людиномірному, що ґрунтується на гу-
маністичних засадах, співжитті.
Ідея інтерсуб’єктивності виникла як відповідь на зростаю-
чий моральний соліпсизм та релятивізм у міжлюдських стосун-
ках, на все більше зневажання загальноприйнятих суспільних
норм. Як відомо, колективізм у його примусовому, а то й ре-
пресивному, виконанні, зберігаючи ілюзію індивідуальної за-
хищеності, супроводжувався масовим порушенням прав лю-
дини. (Хоча ідея колективізму сама собою, безвідносно до
зумовленого багатовіковими російськими суспільними тради-
ціями (деспотизм) та сталінщиною її виконання у Союзі, абсо-
лютно не є ідеєю минулого: на монадологічності, повній
відчуженості в міжособистісних стосунках далеко не заїдеш.
Інша річ — форми унормованості цих стосунків). Але й проти-
лежна установка — цілковитий індивідуалізм — є не менш згуб-
ною. І це переконливо показала західна суспільна практика
першої половини минулого сторіччя.
Адже релятивізм у антропо- та соціокультурному середо-
вищі, котрий підриває самі основи цивілізації — сферу між-
людських стосунків, існує не сам по собі і виник не спонтанно,
а спирається на засади індивідуалізму. А останній і є не чим
іншим, як теоретичною проповіддю соліпсизму в етиці, який
нічого іншого не означає, як крайній егоїзм, егоцентризм.
Звісна річ, що поведінка людей, заснована на таких засадах,
сама є деструктивною, не підґрунтям для утвердження демок-
ратії, розуму й моральності у суспільстві, а містить у собі
постійну загрозу виникнення режимів, побудованих на проти-
лежних до щойно наведених принципах.162
Окрім цих, антропо- та соціокультурного ґатунку спону-
кальних чинників, звернення до ідеї інтерсуб’єктивності мало
й причини внутрішньофілософські. Йдеться передовсім про по-
шуки нових засад раціональності, на противагу логоцентрич-
ній раціональності, котра скомпрометувала, вичерпала себе.
Звернення до буття у фундаментальній онтології не порятувало
ситуації, бо і ця філософія (попри всю значущість її окремих
результатів) не змогла подолати прірви між теоретичною реф-
лексією і світом повсякденності, вийти за вузькі рамки мона-
дологічності в підході і монологізму в методі.
Філософія, яка прагне й надалі бути значущою в суспі-
льстві, повинна спиратися на світ повсякденних життєвих
практик, світ визначальних інтересів, турбот, радощів і нега-
раздів пересічного громадянина, який аж ніяк є не світом
монад, а світом масованої і повсякденної комунікації особис-
тостей, кожна з яких дбає про свій приватний інтерес.
А оскільки це так, то треба виходити саме з останнього — з
розуміння буття як вільної спільноти, яка може нормально й
повнокровно функціонувати лише за умови постійного суспіль-
ного діалогу, де й виробляються в процесі дискусії вільних,
рефлектуючих і відповідальних громадян взаємоузгоджені рі-
шення, котрі приймаються внаслідок саме такої процедури ві-
льно, без примусу. Це й буде тією раціональністю, яка дає
змогу не відмовлятися від розуму і водночас виходити з тієї
раціональності, яка є найбільш близькою, максимально наб-
лиженою до повсякденного буття пересічного, але рефлектую-
чого й відповідального індивіда.
Отже, відповідь на питання про пошуки нових засад філо-
софського теоретизування, про адекватну сучасності модель ра-
ціональності є помірним внеском у визначення передумов
самовідновлення цивілізації як проблеми, яка актуалізувалася
нині. Звісна річ, зазначені пошуки передбачають і зміну мето-
дологічного інструментарію. Оскільки ж ідеться про некла-
сичну раціональність, розробка якої спирається на звернення
до світу повсякденності, комунікативного життєвого світу са-
мосвідомого суб’єкта, то природно, що при цьому потрібне як
звернення до надбань англо-американської аналітичної філо-
софії, що дає змогу адекватно розглядати всі можливі варіанти163
мовленнєвої комунікації, так і збереження засад теоретичного
філософування континентальної традиції. У даному разі йдеться
про поєднання резонів і мінусів як класичної метафізики (ви-
користання трансцендентального аргументу в його усталеній,
вивіреній віками формі), так і посткласичного теоретизування.
Тобто, в останньому випадку, йдеться про зорієнтованість на
альтернативність, плюралізм, децентрованість, екосвідомість,
толерантність, моральну фундованість, ціннісну виваженість,
комунікативну природу людського буття.
Причому як визначальні тут виступають дві стратегії.
Перша пов’язана з розв’язанням проблеми поєднання пост-
класичних підходів як результативних з погляду поглибленого
аналізу онтологічних підвалин людського існування з класич-
ною трансцендентальною методологією. Без останньої не
можна подолати морального і ціннісного взагалі релятивізму і
відпрацювати нехай не абсолютні, але все ж чітко окреслені
цінності й норми соціокультурного життя.
Друга ж стосується необхідності усунення дуалізму тео-
ретичної й практичної філософії, бо розв’язання проблем
практичної філософії нині принципово неможливе без нових
теоретичних підходів, випрацьованих упродовж останніх де-
сятиліть, а саме: розуміння життєвого світу як сукупності
мовних практик пересічного громадянина, неможливості ні-
яких соціокультурних розробок без врахування внутрішньо
суперечливого, екзистенціально напруженого людського
єства, чітке усвідомлення необхідності наявності в людському
світі, щоб мінімізувати моральний релятивізм і безвідповіда-
льну поведінку, вищих, що їх добровільно приймав би загал,
цінностей (роль, яку виконували раніше міф або Всевишній)
тощо.
Так само й навпаки: без антропо- та соціокультурної спря-
мованості будь-які теоретичні розробки перетворюються на гру
в бісер, на безпредметне теоретизування. А реалізація цих двох
взаємопов’язаних стратегій вбачається у зверненні до ідеї та
феномена інтерсуб’єктивності, до комунікативної сфери як виз-
начальної у способі буття сучасної людини, як її надії на са-
мозбереження, завдяки чому й можна знайти опосередкуючі
ланки між екзистенційною та нормативно-ціннісною гранню164
єдиного (хоча й внутрішньосуперечливого) світу людини. Най-
більший внесок у здійснення такої дослідницької програми
зробила комунікативна практична філософія, особливо її чі-
льні представники — К.-О.Апель та Ю.Габермас.
Отже, інтерсуб’єктивність виступає як корелятивний
зв’язок прагнення до самоідентифікації кожної особистості
зокрема і об’єктивно існуючої вимоги соціальної унормованості
й упорядкованості в умовах цілковито індивідуалістичних
орієнтацій. Вона визначається як одна з вихідних онтологічних
підвалин людського буття і створює умови для автентичного,
тобто такого, що ґрунтується на першовитоках, співбуття ку-
льтурної спільноти. Відтак інтерсуб’єктивність — це своєрідне
поєднання можливостей безперервної індивідуальної ініціативи
й раціонально (на базі комунікативної раціональності) облаш-
тованої будівлі буття, коли суспільна стратифікація і унормо-
ваність залишаються стійкими й надійними, допускаючи при
цьому необхідні трансформації (що ґрунтуються на прагнен-
нях і ідеях суверенних та самосвідомих індивідів), відкри-
ваючи можливості для перспектив подальшого поступу.
Отже, найвагомішим підґрунтям утвердження по-сучас-
ному, на засадах комунікативної раціональності облаштованої
буттєвої сфери є опора на реальні міжособистісні комунікативні
стосунки, сферу інтерсуб’єктивного. Саме завдяки останній і
можливо подолати соліпсизм, релятивізм і монологічність під-
ходу до світу як виключно з позицій індивідуальної свідомості
та самосвідомості, так і з позицій замкненого на собі dasein-у.
Життєвий світ сучасної людини звичайно спирається на певні
традиції і звичаї, але передовсім це — світ пошуку, критичності
й самокритичності, постійної інтерпретації набутого духовного
досвіду, що може бути зреалізований лише через постійний
діалогічний зв’язок, тобто завдяки невпинній суспільній ко-
мунікації, заснованій на повазі до іншого, з одного боку, а з ін-
шого, такій, в якій ця повага, толерантне і рівноправне
ставлення до іншого, власне, й випрацьовуються.
Найвагомішими складовими світу комунікативної раціона-
льності є комунікативна дія і дискурс. Адже, як ми вже зазна-
чали, найважливішою передумовою повноцінного су спільного
діалогу і, відповідно, можливості дійти взаємоузгоджених і165
таких, що приймаються вільно, рішень, є співучасть у цьому
діалозі суверенних, рефлектуючих і відповідальних особистос-
тей. Саме така форма раціональності, яка виступає як комуні-
кативна, і дає змогу випрацювати вільно обрані внаслідок
діалогу самосвідомих громадян норми суспільної життєдіяль-
ності та моральні імперативи.
Цей постійно діючий діалог не може здійснюватися
інакше, як завдяки комунікативній дії. Під останньою розу-
міємо мовлення, обмін інформацією і такою, де значення і
смисл, на відміну від когнітивно-інструментального інтелекту,
сприймаються без додаткової інтерпретації, виступають просто
як засоби передавання того чи того змісту. Підкреслимо, що,
незважаючи на такий нібито не претензійний характер кому-
нікативної дії, вона має принципове значення в сучасному
світі, світі безперервної і масової комунікації. Саме завдяки їй
відбувається прорив людини зі стереотипізованого світу ціле-
раціональності в об’ємний, багатовимірний життєвий світ су-
часної людини, у якому порозуміння за допомогою комунікації
відіграє абсолютно непересічну роль.
Комунікативна дія є неодмінним засобом постійного сус-
пільного діалогу, який у своїй розвиненій формі постає як дис-
курс. Останній являє собою спосіб діалогічно-аргументованого
опрацювання суперечливої тези, котра претендує на значу-
щість, із метою досягнення загальнозначущої згоди 45 . Йдеться,
звісно, про спілкування самостійних, рефлектуючих людей,
котрі мають свою думку і аргументи на її захист. Зрозуміло,
що такий суспільний діалог можливий лише в державі з роз-
виненими представницькою демократією та громадянським
суспільством, лише завдяки яким є можливими суспільна дис-
кусія з соціально значущих питань та досягнення взаємо-
узгодженої, інтерсуб’єктивної думки, яку в такому разі прий-
мають усі і котра стає нормою суспільної життєдіяльності.
А оскільки такі обставини існують не завжди, висувається
думка про ідеальну комунікативну спільноту як умову для ус-
пішності дискурсу та нормального функціонування його резу-
льтатів. Ідеальна, або трансцендентальна, комунікативна
спільнота витлумачується як необмежена, котра «уявляється
як така абсолютна інстанція, що задає достеменність і об’єк-166
тивність смислу й значущості згоди, отже, достеменність і зна-
чущість комунікації взагалі» 46 . Звісно, досягнення стану ідеа-
льної комунікативної спільноти є лише ідеалом, який, проте,
відіграє важливу регулятивну роль і в інтерпретації результа-
тів дискурсу, і в процесі функціонування, застосування одер-
жаних внаслідок дискурсу норм.
У ході дискурсу тлумачення переходить в інтерпретацію,
а пояснення з побутового рівня переходить у теоретичний.
Вплив дискурсу на прийняття відповідальних суспільних рі-
шень здійснюється завдяки експертній роботі фахівців із різ-
них гуманітарних сфер (політологів, етиків, соціальних
мислителів, правовиків та ін.), що, звичайно, не гарантує пра-
вильності цих рішень, проте убезпечує суспільство від без-
межного бюрократичного свавілля.
Через це дискурс є складним поєднанням мовлення, зна-
чення і дії, зв’язною послідовністю аргументів, речень, розу-
міння й інтерпретація яких передбачає наявність семантичного
контексту, тобто наявність позалінгвістичних значень, смис-
лів і знань, загальноприйнятних і загальнодоступних у пев-
ному соціокультурному середовищі 47 .
У чому полягає емансипуюча, щодо когнітивно-операцій-
ної раціональності та етатистських тенденцій, роль дискурсу?
По-перше, він є засобом соціалізації, освіти і виховання, зав-
дяки йому відбувається підвищення компетентності. По-друге,
як форма комунікації дискурс спонукає людей на взаємне виз-
нання, завдяки чому висловлювання Іншого усвідомлюються,
рефлектуються, інтерпретуються, критикуються, уточнюються
і, зрештою, приймаються чи заперечуються. По-третє, дискурс
спонукає висловлювати саме власну думку, котра зазнає прис-
кіпливої критики й перевірки. І, нарешті, — сприяє досяг-
ненню консенсусу на основі відкритості, «гласності» 48 . Відтак
«дискурс суспільності спрямований на питання про практичне
використання науки. Він відкриває можливість необмеженої
комунікації, дискусії, через яку досягається консенсус. Це не
просто діалог, а форма колективної рефлексії і реконструкція
проблематичних припущень, котрі виявляються, обговорюю-
ться і таким чином приймаються або відхиляються в процесі
аргументативної діяльності» 49 .167
Отже, завдяки визнанню інтерсуб’єктивної сфери як виз-
начальної у світі сучасної людини і комунікативної дії та дис-
курсу як домінант цього світу стає можливим здійснення
результативних пошуків виходу з кризового стану, в якому
опинилася людина, зорієнтована чи на класичні орієнтири ін-
дивідуальної свідомості, монологізму і цілераціональності, чи
на інший монологізм — позасоціального dasein-у, чи на повну
плутанину й невизначеність постмодернізму.
Проблема комунікативної природи людського буття має як
синхронний, так і діахронний зрізи. Спинімося, хоч би ко-
ротко, на останньому.
У минулому сторіччі, підкреслимо іще раз, на долю людини
випали випробування, яких вона не зазнавала впродовж усієї по-
передньої історії. На кризу суспільства доби Модерну (побудова-
ного на принципах когнітивно-операційного інтелекту), яка
призвела зрештою до масованого виходу на поверхню життя най-
гірших, найжахливіших рис людського єства й небувалого в іс-
торії знецінення персонального людського життя, наклалися ще
й небачені донині засоби знищення мільйонів людей. Через це
антропокультурну сферу пронизує, з одного боку, постійне від-
чуття кризи — кризи розуму, вихідних метафізичних і онтоло-
гічних засад людського існування, а з іншого — відчуття втрати
зв’язку часу, порушення органічності темпорального виміру люд-
ського буття, культурного наслідування і традиції. Такі риси
завжди характеризували ті чи ті перехідні періоди чи епохи.
Проте в даному разі йдеться про речі більш глибинні й нетри-
віальні, про долю й перспективи існування самої цивілізації і,
відповідно, про самопочуття кожного з її носіїв та суб’єктів.
Оскільки про таку ситуацію і пошуки шляхів виходу із неї
вже йшлося в загальному контексті розгляду комунікативної
філософії, слід хоча б абрисно спинитися на такій її підпроб-
лемі, як зв’язок новації і традиції. Зрозуміло, що комуніка-
тивні відносини мають як синхронний, так і діахронний вимір,
тобто реалізуються не лише наразі, у наявному часовому ви-
мірі, але й існують та справляють надзвичайно вагомий зміс-
товний вплив на нинішнє світосприймання й світорозуміння у
сенсі спадкоємності поколінь, критичного засвоєння досвіду
своїх попередників. Особливо ж важливо зрозуміти й окрес-168
лити параметри цього переходу зараз, коли йдеться про кар-
динальні, загальноцивілізаційні зрушення, які відбулися уп-
родовж минулого сторіччя в контексті ідеалів і сподівань
сторіччя попереднього.
Видається правомірним схарактеризувати цей зв’язок і цей
перехід, виходячи із засад некласичної, тобто, передусім, кри-
тичної і самокритичної, раціональності, заснованої на нециніч-
ному моральному підґрунті як поєднанні, урівноваженні
спадкоємності й деструкції. Чому деструкції? Тому, що саме цей
термін означає принципово критичну установку щодо того, що
сприймається і аналізується, тобто тих чи тих текстів культури.
Без цього, ясна річ, неможливий ніякий подальший поступ,
тому що принципове смислоутворення завжди засноване на пе-
реосмисленні і частковому запереченні зробленого попередни-
ками. А це в даному разі стосується і самозакоханого
логоцентризму, і принципової установки на монадологічність
світу, і віри в силу тотального менторства й просвітництва.
Але чому ж говоримо про спадкоємність? А тому, що, нез-
важаючи на всі нові, радикально нові підходи, постановки пи-
тань і проблемні вузли, людство і в духовному, і в
соціокультурному плані взагалі не може відійти від того, що
так чи інакше людина повинна жити, і повинна жити по-люд-
ськи, відчуваючи мінімум того тепла й затишку, яке характе-
ризує дім саме людського буття. Гуманізм у його класичному
прочитанні, можливо, й потьмянів, втративши свої колишні
барви, але це зовсім не означає, що (хай і у радикально транс-
формованому вигляді) прийнятним є щось інше, аніж той же
самий гуманізм. Тому й метафізика із її трансценденталіями,
може, й змінивши акценти і по-іншому трактуючи ту чи іншу
іпостась людського існування в його граничних вимірах, все
ж не втрачає для людини свого центрального значення як
сфери смислоутворення, без якої (хай і не в плані абсолютно
остаточних і прикінцевих відповідей на радикальні виклики
буття) людське існування просто перестає бути людським.
Гадаємо, що найбільш вдалим у вищеозначеній суперечці
є термін деконструкція, яким позначається особлива стратегія
стосовно текстів інших (у даному разі — попередніх) культур,
яка включає в себе і його деструкцію, і його відтворення у169
трансформованому, критично переосмисленому вигляді, тобто
його реконструкцію.
Тема дискурсу, комунікативної раціональності, необхід-
ності пошуку виходу із ситуації соліпсизму, релятивізму, са-
мозамкненості індивіда (навіть у такій глибокій інтерпретації
людської екзистенції, яку запропонував М.Гайдеггер) виводить
на проблематику пошуку тих цінностей і норм (хай узятих і не
в їх абсолютності й прикінцевості), без яких людське існування
перетворюється просто у феєрію процесів і подій, де пересіч-
ному, середньостатистичному індивідові просто немає за що за-
чепитися і на що спертися. Водночас зрозуміло, що якщо за
спиною людини немає тих глибинних, вихідних принципів,
які укорінюють її в буття, задають їй смисл і прагнення жити,
то нівелюються й руйнуються не лише трансцендентальний,
позамежовий вимір людського існування, але й власне онто-
логія останнього, його буттєва закоріненість, призначення й
смисл.
Коротко зупинимося на пошуках відповіді на ці запитання,
які містяться на перетині теоретичної і практичної філософії і
репрезентовані передусім К.-О.Апелем і його послідовниками.
Вихідною позицією при цьому є усвідомлення наявності триє-
диного ланцюга. Насамперед — кризи класичного раціоналізму,
його засадничих орієнтирів. Далі — усвідомлення неспромож-
ності екзистенційно зорієнтованих доктрин відповісти на жи-
вотрепетні виклики сьогодення, збагнути необхідність спертися
на якісь цінності й норми, які б дали змогу мінімально між-
суб’єктно упорядкованим чином облаштувати життя людської
спільноти. І, нарешті, усвідомлення доконечної потреби саме у
такому облаштуванні, без якого зависає проблема збереження
власне людського у вкрай непростому й незбалансованому нині
світі людини. Щоб розірвати цей ланцюг, знайти якісь прий-
нятні рішення, Апель робить принципової ваги хід: він нама-
гається застосувати методологію остаточного обґрунтування до
реальної життєвої практики дискурсу, дослідити універсальну,
трансцендентальну прагматику стосовно власне комунікатив-
них актів 50 .
Тобто йдеться про мислительний хід, якщо не єдино мож-
ливий, то принаймні оптимальний за нинішніх умов. Він є від-170
повіддю на запитання: як уникнути егоцентризму, соліпсизму
та морального релятивізму і вийти на такі параметри по-су-
часному раціонально облаштованого буття, які б врахували
усю величезну традицію поглибленого вивчення, осягнення
життєвого світу людини, таємниць його душі, психіки й ек-
зистенції?
Що ж до самого раціонального облаштування буття, то при
цьому мається на увазі передовсім критична раціональність як
раціональність людської, насамперед мовної, взаємодії — ко-
мунікації, в тому числі і етичного дискурсу. В монолозі може
бути лише менторська раціональність. І лише у взаємодії, спіл-
куванні кількох вперше виникає раціональне як принцип
людської спільноти: «Телосом комунікації, опосередкованої
повсякденною мовою, є взаєморозуміння... У рамках пара-
дигми взаєморозуміння визначальною є перформативна уста-
новка учасників комунікації, котрі координують свої плани дії
завдяки досягненню взаєморозуміння щодо чогось у світі. Зав-
дяки тому, що один суб’єкт виконує комунікативний акт, а
інший обіймає певну позицію стосовно нього, вони встанов-
люють міжособистісні стосунки» 51 .
Ця нова, комунікативна, рефлексуюча і критична за
своєю суттю (бо вимагає постійного обміну обґрунтованими
аргументами) раціональність завдяки зануреності в практики
повсякденності дає змогу взаємоопосередковувати когнітивні,
ціннісно-орієнтаційні та афективні виміри буття: «...саме
опора на практики повсякденності є найбільш перспективним
шляхом для нового досягнення єдності розуму, котрий роз-
пався на рівні експертних культур. У повсякденній комуніка-
ції пізнавальний, нормативний та експресивний зміст постають
у взаємопроникненні та переплетенні; досягнення взаєморозу-
міння в межах життєвого світу потребує актуалізації усього
спектру значущості» 52 .
При цьому відбувається вельми істотна для філософії ме-
таморфоза. З одного боку, філософія завдяки такій новій формі
раціональності зберігає свою значущість у системі суспільної
життєдіяльності. Хоча, з іншого, вона відмовляється від ролі
вищої, визначальної інстанції у цій системі, водночас не від-
мовляючись від об’єктивного знання, пізнання істини, котра171
осягається в даному разі через розвинений суспільний дискурс
як сукупність різноманітних мовних практик повсякденності:
«Філософія, заснована на моделі мовної комунікації, не пре-
тендує на статус вищого судді науки і культури. Вона обирає
більш скромну і ефективну роль інтерпретатора і посередника,
котрий грає на боці світу повсякденності. Центральне прак-
тичне питання для філософії полягає в тому, як подолати ізо-
ляцію науки, моралі і мистецтва та відповідних експертних
культур, як може бути досягнуто новий баланс між відокрем-
леними моментами розуму в повсякденній комунікативній
практиці» 53 . Відтак теза про вічне повернення як фундамен-
тальну рису існування, нормального функціонування культури
дістає іще одне підтвердження: пошуки нових засад теорети-
зування, щоби бути продуктивними й результативними, не мо-
жуть не повертатися до одвічних питань логосу, у даному
випадку до постановки класичного питання про калокагатію.
Підхід до розв’язання проблеми раціональності в контексті
сучасних реалій, який унеможливлюється поза повсякденним
життєвим світом як сукупністю постійних і різноспрямованих
комунікативних практик, ґрунтується на повсякденній реалі-
зації ідеальних мовленнєвих комунікацій. Адже «ідеальна
мовна ситуація не є лише регулятивним принципом у кантів-
ському сенсі, а становить ту передумову, котру неодмінно
створюють учасники фактичних комунікативних практик, ос-
кільки вони серйозно ставляться до перспективи інтерсуб’єк-
тивного визнання своїх домагань» 54 .
Наступний проблемний зріз розгляду — це питання про
закиненість людини в світ. Отже, реально існує висвітлена
зусиллями філософських антропологів та екзистенціалістів
драма закиненості людини у світ та необхідності її подолання.
Обґрунтовано і шляхи її подолання — через залученість. Проте
яким чином найдієвіше реалізувати останнє? Найбільш про-
дуктивним і таким, основи якого існують у самій дійсності, —
завдяки постійно діючій у суспільстві мовній взаємодії, — є
шлях щоразу відтворюваного дискурсу. У діалогічно-аргумен-
товану взаємодію, дискурс — а це і є шлях до залученості — лю-
дина вступає вільно, без спонукань. Водночас взаємна згода як
результат дискурсу, ті рішення, котрі ухвалюються внаслідок172
такої взаємодії вільних людей, роблять їхню поведінку відпо-
відальною. Отже, постає питання антропологічної значущості
принципового взаємозв’язку свободи, нормативності та відпо-
відальності, до розгляду якого ми переходимо.
Передовсім зазначимо ту обставину, котра назагал спону-
кала розробку щойно означеної проблеми практичної філосо-
фії. Йдеться про те, що «якщо розглядати філософську етику
загалом із ретроспективного квазіеволюціоністського погляду,
то її можна витлумачити як пізню реакцію homo sapiens, тобто
людського розуму, на специфічний виклик, який полягає в
тому, що в самому способі життя людини як виду (spezies) від
самого початку, тобто з антропогенезу чи гомінізації, закла-
дено можливість кризової ситуації. Я маю на увазі обставину,
вже описану філософською антропологією, так само, як і нау-
ковою теорією еволюції, згідно з якими генеза початку мала
бути якимось чином пов’язана з руйнацією чи розпадом (Auf-
losung) інстинктивних законів поведінки тварин і їхнього прис-
тосування до природного довкілля» 55 .
Отже, іще раз про антропологічну дихотомію закиненості
людини у світ та залученості. Визначальним підґрунтям остан-
ньої є вільна особистість, яка може реалізувати себе у віль-
ному, нерепресивному суспільстві, де постійний різновекторний
суспільний дискурс та рішення, які приймаються із обов’язко-
вим врахуванням результатів цього дискурсу, виступають
основною передумовою залученості, можливості творити, ви-
конати себе. Водночас саме така залученість, коли людина має
безпосередній стосунок до антропо- та соціокультурного об-
лаштування будинку власного буття, є найважливішою підва-
линою для повнокровного, не штучно, а насправді, органічно
інтегрованого суспільства.
У такому контексті основним фактором соціальної еволюції
є суперечність між суспільною організацією і суспільною інтег-
рацією. Відтак «посилення організації спричинює послаблення
інтеграції. Соціальна інтеграція досягається на комунікатив-
ному рівні, котрий через це виявляється базовим і таким, що є
випереджаючим щодо процесів соціального управління» 56 . Через
це Ю.Габермас, як серйозний, відповідальний мислитель, що
турбується про можливість подальшого поступу, соціальним тех-173
нологіям, котрі спираються на цілеціональні критерії, «проти-
ставив комунікацію і дискурс вільної суспільності, через який
відбувається виявлення та подолання застарілих передумов
суспільної життєдіяльності» 57 .
Виходячи з такого загального бачення — соціальної інтег-
рованості (залученості) людини, самосвідомої, вільної і відпо-
відальної особистості, якій не байдужі доля як буття в цілому,
котре не може бути за нинішніх реалій не чим іншим, як спів-
буттям людей, так і її персональна доля, потрібно зазначити
таке. Соціальна інтеграція може бути повноцінною, а отже,
достатньою підставою для успішної самореалізації, здійснення
власного життєвого проекту, найзаповітніших мрій і сподівань
лише за умови інтерсуб’єктивної унормованості міжлюдських
стосунків. Унормованості, котра базується, як ми вже заува-
жували, на комунікативній згоді як згоді без примусу, на ін-
терсуб’єктивному визнанні змісту комунікативних актів та їх
результатів. І котра втрачає будь-який сенс, якщо вона не
ґрунтується на ідеї самозбереження людини та людства.
Ця унормованість має своїм зворотним, змістовним боком
те, що вона є системою етичних норм та принципів. Небайду-
жість до долі буття, як реального спів-буття людини, комуні-
кативної спільноти і, отже, себе в цій спільноті (якщо брати до
уваги постійно діючий суспільний дискурс, де узгоджені по-
зиції є результатом вільного і аргументованого обговорення)
виливається в етику відповідальності, яка, за визначенням
К.-О.Апеля, є «етикою збереження буття реальної комуніка-
тивної спільноти й поступової реалізації в ній ідеальної кому-
нікативної спільноти» 58 .
Парадоксальність ситуації полягає в тому, що, з одного
боку, моральні принципи самі по собі не є обов’язковими до ви-
конання. Водночас, з іншого боку, «найнепримиреннішою
щодо будь-яких форм утиску свободи і прав людини — свого
роду останнім бастіоном їх захисту — впродовж усього ХХ сто-
ліття лишалася послідовно етична позиція; ... саме її розхиту-
вання домагалися найбільш послідовні й глибокі атаки
тоталітарних сил» 59 .
Отже, незважаючи на те, що спочатку була ґрунтовно
здискредитована Ніцше, Марксом і Фройдом етика абстракт-174
ного (позаперсонального) обов’язку, а згодом не витримали
випробування гірким і болючим досвідом минулого сторіччя
як вона, так і почасти (окрім учення про найвищі цінності)
етика матеріального apriori М.Шелера, це не означає, що зов-
сім не спрацьовували їхні етичні принципи і що, як засвідчує
той самий історичний досвід зовсім близької доби, слід абсо-
лютно відмовитися від будь-яких моральних приписів, цін-
ностей взагалі.
Звісно, в нових умовах масовізації і надзвичайно розвине-
ної комунікації, в умовах технотронного суспільства етика на-
буває нового, дещо відмінного від попереднього змісту. І це
пов’язане з тим, що вона повинна відповідати на нові питання,
передусім про самозбереження людини, людської цивілізації,
довкілля і, як передумову всього цього, на питання стверд-
ження демократичних засад суспільної організації та соціаль-
ної держави. Далі — з тим, що ця нова, дискурсивна етика, є
принципово корелятивною з персоналізованим життєвим сві-
том (дискурс завжди є аргументованим діалогом саме особис-
тостей). І, нарешті, — з рефлексивністю як прикметною рисою
етики відповідальності: лише через зіставлення самосвідомих,
персональних (себто — «моїх») суджень можна дійти взаємоуз-
годжених висновків та істин. (Згадаймо, для порівняння, Ле-
ніна: «Політика не потребує моралі» та «Моральне те, що
слугує інтересам передового класу», — чи Гітлера: «Я вас зві-
льняю від такої химери, як совість. Усю відповідальність за
ваші вчинки бере на себе фюрер»).
Ця етика виступає як етика комунікативної раціональ-
ності, тобто вона не пориває з фундаментальною європейською
традицією логосу, проте й враховує всі мінуси зведення розуму
лише до техніко-операційного, а картини світу людини — до
логоцентричної. Філософія й справді зменшила свої домагання
і перестала творити від великих авторитетних інстанцій:
Буття, Бога, Розуму 60 . Проте це не означає її відмови від об’єк-
тивності, від пізнання істини. Хоча шлях до неї лежить через
інтерсуб’єктивність як сферу взаємодії вільних індивідів де-
мократичного суспільства — ідеальної комунікативної спіль-
ноти, яка виповнюється через реальний постійно діючий
дискурс. Останній має прагнути до свого ідеального взірця.175
Оскільки ж ідеться про дискурс як вільне аргументоване
обговорення проблемних питань, результати якого є завжди
добровільно взаємоузгодженими, то й раціональність у даному
разі має характер концесуально-комунікативної раціональ-
ності, тобто «аж ніяк ціннісно не нейтральної раціональності
обґрунтування колективних дій» 61 .
Завдяки дискурсу, передовсім, знімається вищеозначена
дихотомія закиненості людини у світ та залученості через її со-
ціальну інтеграцію. Адже шляхом вільного дискурсу вироб-
ляються і інтерсуб’єктивно — що принципово важливо —
обґрунтовуються норми суспільної життєдіяльності загалом:
«У функціональному значенні норма є засобом, за допомогою
якого відбувається соціальна інтерпретація поведінки людей
та соціальних груп. Завдяки нормам вимоги та установлення
суспільства, соціальних груп трансформуються в еталони, мо-
делі, стандарти модального і обов’язкового в поведінці цих
груп, виконуючи функцію мотивації та орієнтації» 62 .
Проте через дискурс, що не менш істотно, здійснюється і
відпрацювання етичних норм та принципів, котрі внаслідок
цього є не тим, на що я можу зважати чи — навпаки, а тим, пе-
реступити через що я не в змозі. Адже самі ці норми та цінності
стають регулятивними принципами поведінки особистості, нор-
мами мого сумління не тому, що існує якийсь абстрактний
обов’язок, а тому, що я сам їх випрацював у процесі інтер-
суб’єктивного, вільного і аргументативного дискурсу. Це й нак-
ладає на мене обов’язок додержуватися цих цінностей і норм,
накладає на мене відповідальність за їх виконання чи невико-
нання.
Особливе значення ця етика відповідальності набула у
зв’язку із низкою глобальних проблем, які постали перед
людством, насамперед обмеженості ресурсів планети, небува-
лого зростання народонаселення в малорозвинених країнах,
експансією техногенної цивілізації і, як наслідок усього цього,
у зв’язку з екологічною кризою, яка вперше за всю історію
стала загальнопланетарним явищем.
Відповідно етика відповідальності має всі можливі рівні:
відповідальність перед собою і перед іншими — родиною, дру-
зями, колегами, відповідальність за доручену справу, за свої176
вчинки і наслідки своєї діяльності, але також, із врахуван-
ням усього щойно згаданого, — за збереження крихкої бу-
дівлі цивілізації, за неспаплюжене вщент довкілля, за долю
буття.
Останню позицію активно обстоювали не лише представ-
ники комунікативної філософії, але й онтологічно зорієнтова-
ний мислитель Г.Йонас. Долаючи антропоцентричну позицію
в етиці, яка полягає в тому, що лише людина має незаперечну
цінність і є носієм цінностей, він обґрунтовує думку про те,
що найвищою цінністю є збереження і самовідтворення буття —
як довкілля, так і буття самої людини 63 . Відтак рефреном усієї
його фундаментальної праці «Принцип відповідальності. У по-
шуках етики для технологічної цивілізації» є теза: людство
має існувати, незважаючи на будь-які обставини.
Отже, низка обставин загальнопланетарного ґатунку
внесла цілковито нові акценти в етичні, ціннісні загалом під-
ходи та орієнтації, світосприймання сучасної людини. Ці обс-
тавини, особливо екологічна криза, змусили переглянути деякі
підходи етики дискурсу, розширивши ціннісні її орієнтації, за-
лучивши до обговорення надзвичайно болючі, висунуті самою
дійсністю, актуальні проблеми сьогодення, покладаючи в ос-
нову їх осмислення виважений, співмірний сучасності підхід —
із позицій принципової відповідальності.
Іноді можна натрапити сьогодні на спроби вибудувати
етику щастя. Дивні, фахово не забезпечені спроби. По-перше,
етична сфера — це сфера певних моральних цінностей і норм,
котрі або ж просто вимагають послуху у звичаєвому варіанті,
або ж випрацьовуються і обґрунтовуються в процесі інтер-
суб’єктивних процедур дискурсу. Але в будь-якому разі це —
система моральних норм, які є судією поведінки людини. Це —
з методологічного боку.
А із смислового аргументи ще вагоміші. Йдеться передусім
про те, щоб у сучасному, такому незатишному і злому світі до-
сягти хоча б мінімізації цього зла, мінімізації нещастя. Уже
це, за умов сучасних реалій, є щастям, а більшого, для всіх,
вимагати просто абсурдно. Для всіх, коли перед величезною,
абсолютно переважаючою більшістю людства постають зовсім
інші, надзвичайно гострі й нагальні, проблеми: «Йдеться непро те, щоб уникнути поганого, а про те, щоб обминути зло як
несправедливість для всіх» 64 .
За умов, коли в Африці та Азії мільйони людей щороку
просто помирають від голоду (і це є повсякденним явищем),
коли вулицями українських міст і сіл ходять мільйони знедо-
лених, тих, які змушені існувати нижче рівня офіційно вста-
новленого прожиткового мінімуму, порушувати питання про
етику щастя є просто аморальним.
Завершимо розгляд проаналізованої в цьому підрозділі проб-
леми — співвідношення комунікативної раціональності, свободи
та відповідальності — концептуальним положенням одного з про-
відних представників комунікативної філософії — М.Ріделя про
внутрішній, глибинний взаємозв’язок вищеозначених феноменів
і понять: «Відповідальність людини, як окремої, самостійної
особи, за свої дії та вчинки — умова можливості комунікативного
ладу, який історично має за підґрунтя спільну практику та
форми життя. Те, що людина «відповідає», — це завдання, що
випливають зі спільного буття людини як «особи» (у повному
значенні цього слова) з іншими людьми — в сім’ї, на підприємстві,
в союзах і професійних спілках, в школі та університеті, в місті
та державі, в партії та церкві. Моральна відповідальність має вод-
ночас особисту й соціальну основу і припускає належність до інс-
титутів. Вона полягає не в ігноруванні існуючого стану речей, а
в можливому в його межах спілкуванні з іншими людьми. «Ос-
нова» визначеної таким чином відповідальності полягає переду-
сім у повазі людської гідності особи, а не інститутів. «Морально»
перебирати відповідальність на себе (в усякому випадку, коли
можлива особиста участь у тій чи іншій події життя) здатен
кожен із нас; тобто кожна людина може усвідомлювати себе від-
повідальною і, в цьому розумінні, вільною» 65 .

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Як поєднати особистісне самоствердження та неконфліктність співбуття людей. Суб’єктивність, комунікативність та інтерсуб’єктивність» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Выстрел на дне океана
Как надо понимать закон инерции
Загадка пешехода и паровоза
Аудит обліку витрат на закладання і вирощування багаторічних наса...
ПОХОДЖЕННЯ ГРОШЕЙ. РОЛЬ ДЕРЖАВИ У ТВОРЕННІ ГРОШЕЙ


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 1062 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП